Insurtech Alicia: on demand verzekeren

Marijn Moerman 2020

Door Marijn Moerman, ceo Alicia

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Alicia: “honderd procent digitaal en wanneer jij het nodig hebt.”

Korte omschrijving

Insurtech Alicia richt zich op jongeren (Millennials en Generatie Z) die zich via platformen on demand willen verzekeren. Launching customer was het platform Temper, dat actief is in horeca en retail. Een klus wordt online gezet, een freelancer schrijft zich in en is verzekerd voor de uren dat hij of zij aan het werk is. Alicia verzekert de persoon, die eenmalig zijn gegevens bevestigt, de slotvragen beantwoordt, waarna de polis geaccepteerd wordt. (Micro)verzekeringen op maat, 100 procent digitaal en wanneer jij het nodig hebt.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Het vernieuwende aan Alicia is dat het verzekeringen volledig digitaal aanbiedt op het moment dat jij het nodig hebt, dus on demand. Dat biedt mensen een enorme vrijheid en bovendien vindt de distributie kosteloos plaats. Normaal zijn de kosten van een polis relatief hoog. Met onze vorm van embedded distribution bieden we geïntegreerde verkoop van verzekeringen op een platform van een ander. Die techniek bestaat al een tijdje, maar wij bieden het nu aan voor vergunningplichtige producten. Dat is vernieuwend, naast het feit dat het on demand verzekeringen zijn. Je verzekert alleen dat wat je echt nodig hebt. Niet meer en niet minder.

Waar wil je staan in 2025?

Allereerst willen we op zoveel mogelijk platformen in geselecteerde sectoren en landen aanwezig zijn als Alicia. Daarbij moet je denken aan platformen voor de arbeidsmarkt, mobiliteit, vastgoedmarkt en transport. Ons eerste doel is volume creëren. Als dat er voldoende is, willen we de stap zetten naar een centrale hub, in dit geval het Alicia-platform, waar de gebruikers kunnen aanvinken op welke platformen zij allemaal actief zijn en wat zij willen verzekeren. De platformgebruiker is dan cross over verzekerd. De polis wordt bij ons geactiveerd, wij vangen de data op van de betreffende platformen en de verzekerde hoeft er verder niet meer over na te denken. Dat is waar wij naar toe willen met Alicia. In september lanceren wij onze samenwerking met het klusplatform Zoofy. Dat werkt eigenlijk net als Uber. Je hebt een loodgieter nodig in verband met een lekkende kraan, via de Zoofy app laat je dat weten en dezelfde dag wordt je lekkende kraan gemaakt. Ontstaat er onverhoopt schade, dan zetten we datzelfde platform in om in natura de schade te herstellen. Daarmee druk je dus ook de schadelast en creëer je een ecosysteem.

Wat is je persoonlijke drijfveer bij je aanpak?

Mijn persoonlijke drijfveer was dat ik merkte dat als je binnen de traditionele verzekeringsbranche vernieuwingen wil doorvoeren en oppakken, je vastloopt op onder andere de gebruikte systemen en de wijze van denken. Bovendien zag ik geen kans om de generatie die ik wilde bereiken, op de traditionele manier te bereiken. Ik ben dus met een schoon blad begonnen. Als de nieuwe generatie verzekeringen wil kopen, hoe ziet dat er dan uit? Daar is Alicia uit voortgekomen. Ik ben dus niet gaan innoveren vanuit dat wat er al was, ik ben helemaal opnieuw begonnen. Wij zijn een techbedrijf met verzekeringskennis. Techniek is de basis van wat wij doen en die techniek is van deze tijd. Die techniek maakt het mogelijk om met allerlei andere platformen te communiceren.

‘Volledig digitaal en on demand biedt enorme vrijheid’

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

De financiële sector is echt wel aan het vernieuwen en aan het innoveren. Er wordt nu daadwerkelijk gehandeld naar het centraal zetten van de klant. Tegelijkertijd zie ik wel dat de sector nog achterloopt. Dat komt ook doordat het een sterk gereguleerde markt is en dat dit behoorlijke drempels opwerpt voor nieuwe toetreders. Bovendien heb je de kennis en ervaring nodig van de traditionele verzekeringswereld en je hebt te maken met wet- en regelgeving en compliance. Het is dus niet eerlijk om de verzekeringsbranche te vergelijken met andere, minder of niet gereguleerde sectoren, zoals de reisbranche.

Welke toekomst zie je voor de financieel adviseur?

De financieel adviseur blijft. Het is namelijk niet mogelijk om alles te vangen in geautomatiseerde afhandeling. Voor belangrijke zaken, zoals aankoop huis, pensioen, je baan, je gezin en alles wat daarbij komt kijken, zal de toegevoegde waarde van de financieel adviseur blijven bestaan. Die neemt je aan de hand mee, heeft kennis van zaken en regelt het voor je.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alicia breidt internationaal uit door samenwerking met Roamler

Alicia breidt internationaal uit door samenwerking met Roamler

Een samenwerking tussen Alicia en Roamler brengt de op maat gemaakte verzekeringen van Alicia naar zes landen in Europa. Vanaf 7 september zijn freelancers die werkzaam...

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Knab introduceert een doorlopende zakelijke reisverzekering voor ZZP’ers. De online bank doet dit samen met insurtech Alicia. De verzekering is ontwikkeld...

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

Via insurtech Alicia zet DAS de eerste stappen op het gebied van ‘embedded insurance’. Via embedded insurance is het aanbod van DAS beschikbaar voor...

Headfirst Group sluit zich aan bij insurtech Alicia Insurance

Headfirst Group sluit zich aan bij insurtech Alicia Insurance

HeadFirst Group heeft zich aangesloten bij insurtech Alicia. Hierdoor kan HeadFirst Group verzekeringen aanbieden aan hoogopgeleide zzp'ers. Alicia biedt embedded...

Temper voegt AOV toe aan aanbod voor freeflexers

Temper voegt AOV toe aan aanbod voor freeflexers

In samenwerking met Tulpenfonds en insurtech Alicia is Temper gestart met het aanbieden van een AOV voor freeflexers. Niels Arntz, mede-oprichter van Temper: "Sociale...

Ikbenfrits.nl: datagedreven

Ikbenfrits.nl: datagedreven

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...

Independer: robo-advies

Independer: robo-advies

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...

Insurtech Alicia lanceert polissen voor bezorgmarkt

Insurtech Alicia lanceert polissen voor bezorgmarkt

Nu iedereen in verband met het coronavirus alles laat thuisbezorgen, heeft Alicia in samenwerking met AIG en Chubb met spoed een ongevallenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering...

SharePeople: crowdsurance

SharePeople: crowdsurance

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...