Intermediair, maak je rol zo groot mogelijk

Geert Bouwmeester, Gera Janssen en Bernardo Walta.

(Uit VVP 5-6 2024) Financieel advies blijft bestaan, en past zich telkens aan de omstandigheden aan. Maar het intermediair moet zijn diensten helder profileren. Dat concluderen deelnemers aan een rondetafelgesprek bij De Goudse over de toekomst van het intermediair: “Zorg dat je daar bent waar de adviesbehoefte het grootst is. En de relatie met je klant staat boven alles.”

Hoe ziet het verzekeringsadviesvak er over pakweg tien jaar uit? Wat zijn de grootste maatschappelijke veranderingen en uitdagingen? Over die vragen ging een rondetafelgesprek bij De Goudse. Aanwezig op deze herfstige morgen waren bestuursvoorzitter Geert Bouwmeester, commercieel directeur Bernardo Walta en intermediair Gera Janssen, eigenaar van financieel adviesbureau Vannu.

Intermediair verdwijnt nooit

De Goudse, die dit jaar het honderdjarig bestaan vierde, werkt intensief samen met zo’n 3.000 intermediairs. “Die keten van verzekeraar, intermediair en klant is heel belangrijk voor ons”, zegt Bouwmeester, kleinzoon van de oprichter. “Ik kan me nog goed herinneren – ik was een jaar of veertien – dat mijn vader tegen mij zei: het intermediair is een onuitroeibare beroepsgroep. Zij verdwijnen nooit. Mensen blijven altijd behoefte houden aan financieel advies.”

Maar die behoefte verandert wel. En het intermediair moet zich daaraan aanpassen. Bouwmeester: “De afgelopen jaren zagen we bijvoorbeeld een transitie van tamelijk verkoopgedreven werkzaamheden naar echt risicomanagement.”

Gera Janssen: ‘Houd het enthousiasme voor het vak vast.’

Saai imago

Lastig is dat aan de beroepsgroep nog altijd een saai imago kleeft. Zeker in een overspannen arbeidsmarkt kan het lastig zijn om nieuw personeel te werven. Bernardo Walta: “Het is een beroep waar mensen vaak niet bewust voor kiezen. Ze komen er op een gegeven moment in terecht. Ik ken kinderen van adviseurs die eerst niets van het vak willen weten, maar na een bijbaantje op het kantoor van hun ouders het ineens razend interessant gaan vinden.”

Gera Janssen: “Door onwetendheid denken jongeren vaak dat het niets voor ze is. Dat merk ik ook op stagemarkten. Als ik dan even met ze praat, zie ik soms hun opinie veranderen.”

Out of the box

Maar hoe haal je nu jongeren binnen? “Je moet out of the box denken. Een advertentie zetten heeft geen zin”, zegt Bouwmeester. “Wij zijn sponsor van Sparta, we hebben daar een skybox. En we hebben op het moment moeite om controllers te krijgen. Dus het plan is nu om onze bestaande controllers te vragen wat kennissen uit het vak uit te nodigen. Dan hebben we een gezellige middag met leuke gesprekken en een voetbalwedstrijd. En wellicht blijven er twee of drie mensen hangen.”

Walta: “En als jongeren eenmaal binnen zijn, geef ze dan uitdagende klussen. Laat ze bijvoorbeeld uitzoeken welke bedrijfsonderdelen efficiënter kunnen met AI.”

ChatGPT

Van automatisering zijn de aanwezigen overigens niet bang. Het kantoor van Gera Janssen gebruikt software om de financiële situatie van klanten snel in kaart te brengen. En binnen De Goudse lopen meerdere pilots met robotica om repetitieve processen te versnellen. Ook kunnen medewerkers en adviseurs sinds kort met behulp van ChatGPT snel thema’s vinden in polisvoorwaarden, wetteksten en dergelijke. Walta: “Dit bespaart zowel de adviseur, de klant als ons kostbare tijd.”

Splits advies-en bemiddelingskosten

Gevraagd naar maatschappelijke thema’s voor het intermediair van de toekomst, komt onvermijdelijk het verdienmodel ter sprake. Janssen: “Ik denk dat we een splitsing moeten maken tussen advies- en bemiddelingskosten. Provisie gerelateerd aan premie werkt niet meer. Een eenmalig verrichtingentarief zou veel duidelijker zijn. Ik zie dat directe verzekeraars dat ook doen. Maar onder intermediairs is het nog geen gemeengoed.” Ze vervolgt: “En de kosten voor advies, daar zullen we de klanten van moeten overtuigen. Dat we moeten uitzoeken, inventariseren wat er mogelijk is voor ze. En als je ziet aan welke eisen wij moeten voldoen, bij advies en bemiddeling voor een ORV of een AOV! Soms komt daar een complete inventarisatie op financieel gebied bij. Plus de zorgplicht die je een leven lang houdt. Kostentechnisch zijn we daar eigenlijk niet goed tegen opgewassen.”

Bernardo Walta: ‘Ga uit van je eigen kracht.’

Walta: “Dat zal je over de bühne moeten krijgen. Communicatie is heel belangrijk.”

Totaalpakketten

Janssen: “Daarom werk ik met totaalpakketten. Voor particulieren verzorg ik de hypotheek, de verzekeringen, de belastingaangifte. Zo’n abonnementsvorm schept veel duidelijkheid. Je kunt bij ons geen losse AOV meer krijgen. Voor zakelijke klanten doe ik het volledige risicomanagement. Plus nog een stuk estate planning. Alles om de continuïteit te borgen.”

Walta: “En vergeet actief klantbeheer niet! Neem regelmatig preventief contact op. Laat zien dat je meedenkt. Zodat de klant zich goed voorbereidt op bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden.”

Geert Bouwmeester: ‘Ga met je tijd mee.’

Verduurzaming

Want ook bij verduurzaming kunnen intermediairs hun toegevoegde waarde tonen. Op de vraag of adviseurs een trekkersrol moeten innemen op dit gebied, klinkt een eensluidend ja. Janssen: “Neem nou het verplichte energielabel C voor kantoorpanden. Stel, in 2029 loopt bij een zakelijke klant de hypotheek af. Zijn pand heeft nog steeds energielabel F. Gaat de bank die klant dan straks nog financieren? Gek genoeg hoor je daar weinig over.”

Brandrisico

“Of kijk naar het brandrisico”, vult Walta aan, “nu alles geëlektrificeerd wordt. Ik hoor van veel adviseurs dat ze daar vragen over krijgen. Over brandschades die zijn ontstaan door inpandige accu’s of opladers. Wij zijn al bezig onze producten daarop aan te passen.”

Janssen: “Deel die schademeldingen alsjeblieft met ons. Zodat wij onze zakelijke klanten kunnen overtui gen dat ze echt die Scope-10-keuring moeten laten uitvoeren. Sommige klanten moet ik bijna dwingen om veiligheidsmaatregelen te nemen.”

Bouwmeester: “En dat is nou een van de redenen waarom wij zo intensief met adviseurs samenwerken. Want het komt wel eens voor dat wij een grote schade moeten afwijzen omdat de klant niet aan de eisen voldeed, iets niet goed geregeld had. Dat vind ik verschrikkelijk, ik voel me dan heel schuldig. Want het betekent dat er in de keten tussen verzekeraar, adviseur en de klant iets is misgegaan. Dan vervullen we de essentie van ons vak niet goed. Ik wil gewoon uitkeren bij een schadeclaim, er zijn als ze ons nodig hebben. Want je weet dat zo’n bedrijf anders failliet gaat.”

Niet alleen geld verdienen

Een persoonlijke vraag: waar staat jullie bedrijf over tien jaar? Bouwmeester: “Wij willen groeien. Onder andere met schadeverzekeringen voor het MKB. Zodat wij met dat segment, net als nu al met een aantal andere, de vierde positie op de markt gaan innemen. Dat komt kortweg neer op een verdubbeling van ons premie-inkomen bij schade. Om dat te bereiken moeten we ervoor zorgen dat de klanttevredenheid hoog blijft. Dat is het allerbelangrijkste.”

‘Maak van bijzaken zoals de provisietransparantie geen hoofdzaken’

Janssen heeft andere plannen met haar advieskantoor: “Ons kantoor draait goed, wij zitten nu aan de maximale groei gezien het aantal mensen dat we hebben. Meer kunnen we eigenlijk niet aan. Dus ik verwacht dat wij over tien jaar deel uitmaken van een samenwerkingsverband.

“Je kunt dat zien als een luxeprobleem. Aan de andere kant is het kostenaspect ook wel een dingetje. Kijk naar de fors stijgende tarieven voor automatisering: licenties, enzovoort.”

Maar Janssen zal zeker niet met de eerste de beste partij in zee gaan. “Weet je, het gaat niet alleen om winst maken. We hebben als sector ook een maatschappelijke taak. Daarbij is openheid over nieuwe vormen van samenwerking cruciaal om de uitdagingen van de toekomst gezamenlijk aan te pakken. Ik zoek naar verzekeraars en collega’s die dat aandurven.”

Tips

Tot slot krijgen aanwezigen de vraag om tips voor collega-adviseurs, op weg naar 2030 en verder.

Walta: “Ga uit van je eigen kracht. Maak je rol zo groot mogelijk bij klanten. Zorg dat je dáár bent waar de adviesbehoefte het grootst is.”

Janssen: “Probeer het enthousiasme voor je vak vast te houden. Maak van bijzaken zoals de provisietransparantie geen hoofdzaken. Laat de relatie met je klant boven alles staan, de rest komt dan wel.”

Bouwmeester: “Ga met je tijd mee. En als je moeite hebt met AI of andere technologie, vraag dan een jonge medewerker om ermee te werken.” Lachend: “Ik heb net TikTok geïnstalleerd op mijn telefoon. Ik snap nog niet helemaal hoe het werkt, maar ik zie wel dat het een prachtig medium is om jongeren te bereiken.”

Foto Geert Bouwmeester, Gera Janssen en Bernardo Walta.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verkoop VLC & Partners zorgt voor zwarte cijers bij De Goudse

Verkoop VLC & Partners zorgt voor zwarte cijers bij De Goudse

De Goudse boekte in 2024 een nettowinst van 271,5 miljoen euro (2023: 16,4 miljoen euro.). De verkoopopbrengst van het belang in VLC & Partners Holding is het...

De passie van local hero… Daniëlle Korten

De passie van local hero… Daniëlle Korten

(Rubriek Samen Betrokken, VVP 1-2025, powered by Nh1816) Haar vader startte Mackus Financiële Dienstverlening in de jaren ’70. Dochter Daniëlle...

Bouwstenen voor succesvol (duurzaam) ondernemen

Bouwstenen voor succesvol (duurzaam) ondernemen

(Uit VVP 1-2025) Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was...

Ga nu aan de slag

Ga nu aan de slag

(Uit VVP 1-2025) “Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees...

Wat als ik niét wil verkopen?

Wat als ik niét wil verkopen?

(Uit VVP 1-2025) Overnamespecialist BHB Dullemond legde in haar door De Goudse geadopteerde kennissessie op de VVP Ondernemersdag 2024 het accent juist niet op...

Boudewijn van Uden: relevantie advies(vak) blijvend benadrukken

Boudewijn van Uden: relevantie advies(vak) blijvend benadrukken

“We moeten de relevantie van het advies(vak) blijvend benadrukken. Dat mag zo hier en daar nog wel wat krachtiger.” Aldus Boudewijn van Uden, directeur...

De Goudse: Ondernemers-AOV die meebeweegt met levensfases

De Goudse: Ondernemers-AOV die meebeweegt met levensfases

De Goudse heeft de Ondernemers-AOV Op Maat op de markt gebracht. Bernardo Walta, directeur Commercie van De Goudse: "Met de Ondernemers-AOV Op Maat geven wij ondernemers...

Duurzaam adviseren is minder ingewikkeld dan het lijkt

Duurzaam adviseren is minder ingewikkeld dan het lijkt

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies) Tot 2030 heeft de financiële sector nog een kleine zes jaar om de CO2-uitstoot te halveren...

De Goudse verwerft meerderheidsbelang in VCSW

De Goudse verwerft meerderheidsbelang in VCSW

De Goudse Verzekeringen heeft haar strategisch belang in VCSW, specialist en partner op het gebied van sociale wet- en regelgeving, uitgebreid tot 70 procent. De...

Ad. Bouwmeester, oud-directeur De Goudse, overleden

Ad. Bouwmeester, oud-directeur De Goudse, overleden

Ad. Bouwmeester, voormalig directeur van De Goudse Verzekeringen, is zaterdag op 90-jarige leeftijd overleden. Hij stierf na een kort ziekbed in zijn woonplaats...