Is urenregistratie nodig en hoe zet ik het op?

Bob Klijn nieuw 2019

(door Bob Klijn, Herenvest Groep) Het antwoord op deze vraag start met een wedervraag: wat is jouw doel achter het starten met urenregistratie? Is het een controlemiddel voor je personeel? Is het ter verantwoording van verdiende provisie? Of wil je inzicht in jouw marges per klant en overweeg je wellicht een ander verdienmodel te gaan opzetten?

Tijdsregistratie als controlemiddel voor je personeel werkt niet. Sterker, probeer iedere suggestie hiertoe bij je medewerkers weg te nemen en te voorkomen, anders stuit je ongetwijfeld op de nodige weerstand. Begin met de medewerkers uit te leggen waaróm jouw kantoor met tijdsregistratie gaat werken. De meest plausibele reden is, dat je wilt weten hoeveel tijd jullie per klant bezig zijn en welke inkomsten daar tegenover staan.

Dat werkt twee kanten op. Jullie kunnen dan een gesprek aangaan met klanten die té veel tijd vragen op basis van de revenuen. Daarnaast kun je ook alvast het gesprek voorbereiden voor een mogelijke vraag van klanten die graag willen weten hoeveel omzet jij op hen maakt én wat je daar dan voor doet. Zo bereid  jij je alvast voor op de komende actieve provisietransparantie.

Zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk

Als je deze gedachten bij je medewerkers hebt laten landen, ga je de tijdsregistratie technisch implementeren. Probeer de registratie van de bestede tijd voor jouw medewerkers zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Vraag eerst naar de mogelijkheden binnen jouw eigen CRM-pakket, om per klant de bestede tijd te registreren. Als jouw kantoor telefoneert met Voice-over-IP (VOIP) is er soms zelfs de optie om het klantdossier automatisch te laten openen en daaraan gekoppeld de tijdsregistratie te laten starten.

Veel pakketten voor tijdregistratie hebben een standaard omschrijving voor bepaalde werkzaamheden. Dit is een mooi moment om jouw medewerkers écht bij het project te betrekken. Laat hen in groepjes bepalen welke werkzaamheden zij kunnen definiëren. Laat deze werkzaamheden in het registratiepakket inbouwen. Dit is een continue proces, zeker binnen een dynamisch bedrijf.

Registreer de tijd per klant én per medewerker. Maak hier rapportages van, koppel die wekelijks terug aan de medewerkers en bespreek de individuele uitkomsten in persoonlijk gesprekken. Probeer eerst zoveel mogelijk tijd per medewerker te laten bijhouden. Kijk vervolgens wat voor soort werkzaamheden er worden geregistreerd. Nu kan het echte sturen beginnen. Let maar op, jouw medewerkers zullen steeds enthousiaster gaan worden; ook zij krijgen meer inzicht in wat ze nu écht iedere dag doen. En door wie ze nu eigenlijk écht worden betaald.

VVP Ondernemerspanel

Ook u kunt uw ondernemersvraag of -vragen gratis stellen aan het VVP Ondernemerspanel op de site van VVP. U kunt uw vraag ook sturen naar de redactie van VVP: vvp@vvponline.nl

Het VVP Ondernemerspanel bestaat uit de professionals Edwin Bosma (BHB Dullemond), Robin van Beem (Polis Advocaten), Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), Bob Klijn (Herenvest), Richard Meinders (SVC Groep) en Jack Vos (0 Entropy).

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Samenwerken of specialiseren

Samenwerken of specialiseren

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kiest u in het consolidatiegeweld voor samenwerken of specialiseren? Welke keuze u ook maakt,...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Veel groeikansen voor tussenpersonen

Veel groeikansen voor tussenpersonen

(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kleinere kantoren zijn flexibeler en beter in staat in te spelen op de wensen en behoeften...

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

(Robin van Beem, Polis Advocaten en lid van het VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Op juridisch gebied zal 2024 naar het zich laat aanzien het jaar van de (actieve)...

Van links naar rechts…

Van links naar rechts…

(Ewald Bary, B-Inc en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Het zijn onzekere tijden. Neem als adviseur jouw rol als baken van kennis en overzicht en communiceer...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...