Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Karin van Geelen 2020

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist

Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet is LinkedIn een uiterst waardevol medium voor je zakelijke netwerk.

I’d like to add you to my professional network on LinkedIn. Eén ding weet je zeker als je zo’n uitnodiging krijgt: de verzender heeft weinig moeite gedaan om contact met je te maken. Het is alsof iemand in het voorbijgaan een visitekaartje in je brievenbus gooit. Niet het beste begin van een zakelijke relatie. Een gemiste kans, want LinkedIn biedt alle mogelijkheden om je netwerk uit te breiden, kennis te delen en jezelf en je onderneming op een goede manier te profileren.

Voor elke professional is LinkedIn een must. Inmiddels zijn er in Nederland alleen al 4,7 miljoen gebruikers (2020). Dat is een publiek en een potentieel netwerk dat je niet wilt missen. Hoe kun je LinkedIn succesvol inzetten? Dat begint bij de vraag wat je doel is. Over het algemeen is dat doel vrij overzichtelijk. Zorg dat de mensen die jou op LinkedIn tegenkomen – jouw connecties, maar vooral de mensen in de tweede en derde ring daaromheen – een goed gevoel krijgen bij je profiel en activiteiten. Laat zien waar je expertise, ambitie en passie liggen en maak duidelijk wat je voor de ander kunt betekenen.

De kopregel (headline) is, in combinatie met je naam, eigenlijk het belangrijkst. Zie dat als een mini elevator pitch. Wat doe je voor een ander, waarvoor kunnen organisaties en mensen jou inschakelen? Die kopregel is met name zo belangrijk, omdat die ook hoog in Google opduikt als iemand op je naam of bedrijf zoekt. Wees dus specifiek, zodat duidelijk is dat je inderdaad degene bent die ze zoeken, maar tegelijk uitnodigend. Besteed ook aandacht aan je foto. Houd het zakelijk – geen vakantiefoto of lollig plaatje – maar maak het ook weer niet te stijf. Schakel een professionele fotograaf in en geef bijvoorbeeld collega’s en familie een stem in de keuze. Je hebt soms een ander beeld van jezelf dan hoe de buitenwereld naar je kijkt. Zorg er verder voor dat je contactgegevens duidelijk zijn. Een open deur, maar een groot deel van die 4,7 miljoen Nederlandse LinkedInners is voor niet-connecties nog steeds moeilijk te benaderen.

Blijf weg van de ‘ophef-du-jour’

Dan je activiteiten. Laat zien dat je er bent. Meng je in discussies op je vakgebied, bespreek actuele zaken. Neem LinkedIn absoluut mee in je reguliere communicatie-uitingen. Heb je een blog geschreven, ben je geciteerd in een artikel? Deel het op LinkedIn. Houd het wel zakelijk en blijf bij voorkeur weg van controversiële onderwerpen en van de ‘ophef-du-jour’. Dat betekent overigens niet dat je niet persoonlijk mag worden. Je bent immers een mens en geen organisatie. Maar wees persoonlijk in de context van je vak. LinkedIn is geen Facebook. In mijn volgende column ga ik dieper in op de content die je succesvol op sociale media en per kanaal kunt inzetten.

LinkedIn is je persoonlijke, zakelijke visitekaartje. Het is daarbij een perfect medium om je kennis te delen en je netwerk uit te breiden met professionals voor wie je echt iets kunt betekenen. Stap 1 op weg naar een waardevolle, wederkerige relatie is je uitnodiging. Zorg dat je daarin aanhaakt bij een eerder contact. Maak duidelijk waar je elkaar van kent en hoe je verwacht dat je elkaar kunt versterken. Wat PTT Post bijna 40 jaar geleden al zei: kleine moeite, groot plezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...