Je product is klantbeleving
(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er vrijwel geen slechte producten meer. Dat geldt ook voor verzekeringen. De klant zoekt het onderscheidend vermogen dan ook niet zo zeer meer op product, maar op de totale dienstverlening. Je product is de klantbeleving geworden. Hoe kun je daarop onderscheiden?
Laten we beginnen met een definitie voor klantbeleving. Klantbeleving is het gevoel dat de klant heeft over een organisatie op basis van alle interacties die hij heeft gehad met de organisatie. Klantbeleving wordt ook vaak customer experience (CX) genoemd. De eerste interacties vinden vaak al plaats zonder dat er direct contact is. Klanten of potentiële klanten zien berichten voorbijkomen op social media, ze bezoeken je website en checken reviews op bijvoorbeeld Advieskeuze.nl. Als ze dan nog steeds van plan zijn om jouw dienstverlening af te nemen, dan moet het wel heel makkelijk en snel gaan. Bedrijven die bij het contactformulier schrijven dat ze zo snel mogelijk contact opnemen, begrijpen de klantbehoefte niet. Wat is snel? Er is er een grote groep die bij onduidelijkheid de telefoon pakt, maar onder de 25 jaar wil men niet bellen. Wel chatten, appen en soms een e-mail. Ben je daar als organisatie op ingericht? Bovenstaande zaken gaan allemaal over klantbeleving en ik heb het product nog niet genoemd. Als de klant aan het begin van de klantreis al niet het juiste gevoel heeft, dan wordt het lastig om nog iets te verkopen. De marketingmix bestaat niet meer alleen uit Product, Prijs, Plaats, Promotie. Ook Personeel, Proces en Purpose hebben een nadrukkelijk rol in genomen en alles moet met elkaar kloppen.
‘Het begint met een stevig kompas’
Onderscheiden
Het begint met een stevig kompas. Een energieke en richtinggevende missie, visie en strategie. Gevolgd door de kernwaarden en een onderscheidende en consistente huisstijl. Het uitwerken van een basis klantreis is vervolgens een goede manier om de klantbeleving te ontwerpen. Hoe ziet bijvoorbeeld de oriëntatiefase van een (potentiële) klant eruit en hoe speel jij daar als organisatie op in? Als de klant in deze fase op zoek is naar informatie over de verschillende hypotheekvormen bied je dan een blog waarin je dit helder uitlegt of bied je alleen de mogelijk om een afspraak hierover te maken? Bij het ontwerpen van de klantreis en de gewenste klantbeleving is het van cruciaal belang om dit samen met een multidisciplinair team (of gewoon medewerkers met verschillende functies) te doen. Een klantreis gaat over de gehele organisatie heen en het is mijn ervaring dat medewerkers samen al een heel eind komen op de mogelijke verbeterpunten. En natuurlijk is het belangrijk om feedback bij klanten op te halen en in continu dialoog te staan over deze klantreis. Het kompas is een belangrijke leidraad voor de basis van de klantreis en waarop de organisatie zich kan onderscheiden. Een gezonde dosis creativiteit doet de rest.
Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’. Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder bij ARAG.
Reactie toevoegen
Meer over
Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...
Ken je vak! Wartaal: prolongeren
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...
Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden?...
Duurzame drager, lekker praktisch
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....
Zorgplicht reikt verder dan je denkt
(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...
Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...