Joost Tieland: meer respect en waardering
In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze keer Joost Tieland (Brand New Day): “Het besef dat zelf vermogen opbouwen niet alleen een goed idee is maar zelfs noodzakelijk, is hopelijk blijvend.”
Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?
“Collega’s, de gezelligheid op kantoor. Bij Brand New Day hebben we een informele werksfeer en houden we van korte lijntjes. Dat werkt erg prettig. Dat hebben we grotendeels online in stand weten te houden, maar we kijken erna uit om de maandelijkse borrels weer op te starten en weer met elkaar te kunnen proosten.
“Wel prettig: door veel meer thuis te werken en het wegvallen van de reistijd waren mijn werkdagen opeens veel langer. Ook vond ik dit een hele bijzondere tijd omdat ik daardoor meer meekreeg van de ontwikkelingen van mijn zoontje (nu nog net geen twee jaar oud), zeker in de periodes dat de kinderopvang gesloten was. Het was niet altijd handig, maar terugkijkend had ik het ook zeker niet willen missen.”
Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?
“Op mij persoonlijk was de impact gering. Ja, we moesten ineens 100 procent thuiswerken, ik moest met mijn vriendin afspraken maken wie waar in huis kon werken, een paar geplande vakanties konden niet doorgaan, de kinderopvang ging dicht… Er gebeurde veel, maar gelukkig bleef iedereen in mijn omgeving in goede gezondheid, dus waren het relatief kleine problemen.
“De impact voor Brand New Day viel gelukkig ook mee. We hadden al ervaring met thuiswerken, de systemen waren hier al op ingericht en daar hebben we van geprofiteerd. De afdelingen Klantenservice en Adviseursservice bleven goed bereikbaar. Erg belangrijk voor ons, want zeker in maart 2020 ontvingen we bijzonder veel vragen van klanten en adviseurs. Gelukkig zagen we dat veruit het merendeel van onze klanten rustig bleef ondanks de enorme wereldwijde beursdaling van 20-30 procent. Het zit in de natuur van de mens om verlies pijnlijker te vinden dan winst. Dus toen de waardes van beleggingen zo hard daalden, werden sommige klanten onrustig. Dat begrijpen we volkomen, maar door klanten erop te wijzen dat je belegt voor de lange termijn bleven toch veel klanten rustig. Dipjes op de beurs horen er helaas bij maar als je dan rustig kunt blijven, dan ben je spekkoper. Dat is in onze ogen een belangrijke rol van de adviseur: de klant tijdens een crisis beschermen tegen zijn of haar eigen emoties. Ook werd in deze crisis nogmaals de kracht van passief beleggen bewezen en konden veel van onze actieve concullega’s hun hogere kosten en actieve beleggingsbeleid niet verantwoorden, dus we hebben ook nog eens veel nieuwe klanten mogen verwelkomen.”
Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf?
“We hebben in de afgelopen 1,5 jaar gemerkt dat de behoefte aan vermogensopbouw door middel van beleggen is toegenomen. Ook onder jongeren. Dit blijkt uit ons eigen onderzoek en je ziet het in onze jaarcijfers. We hebben veel nieuwe klanten verwelkomd en 36 procent daarvan betreft millennials. Het merendeel van deze klanten is direct bij ons klant geworden, zonder tussenkomst van een adviseur.
“We zien bij die millennials ook een bovenmatige interesse in crypto’s. Het is een goede ontwikkeling dat jongeren geïnteresseerd zijn in vermogensopbouw voor later. Met de combinatie van corona (veel tijd en geld over) en de lage spaarrente is het logisch dat ook zij om zich heen kijken naar een alternatief. Maar in onze ogen is beleggen in crypto geen gelijkwaardig alternatief voor beleggen, zeker niet als je het vergelijkt met indexbeleggen. Als je het speculatief doet met een klein deel van je geld, dan is dat prima. Maar zeker niet voor een belangrijk deel van het vermogen. Crypto’s hebben zich daar simpelweg nog onvoldoende voor bewezen. Het is puur de verwachting van een veelbelovende toekomst die de koers opdrijft, maar meer is het nog niet.”
Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit?
“Bij Brand New Day gaan we toe naar een mix van thuiswerken en op kantoor werken. Ook in ons contact naar adviseurs toe blijven we vooral inzetten op digitaal contact en zullen we interessante webinars blijven organiseren. Fysieke afspraken en evenementen zullen er ook wel weer meer komen, maar dat schalen we geleidelijk op. Daarin volgen we de behoefte van financieel adviseurs die met ons samenwerken.
“We denken dat meer Nederlanders door corona bewuster financiële keuzes maken en nadenken over vermogensopbouw voor later. Hopelijk is dat blijvend: dat mensen beseffen dat zelf vermogen opbouwen niet alleen een goed idee is maar zelfs noodzakelijk. Dat het rust geeft om financieel fit te zijn. Om zelf in control zijn. Hoe jonger je begint met geld opzij zetten voor later hoe beter. De financieel adviseur kan hier een grote belangrijke rol in spelen, want mensen hebben behoefte aan advies en begeleiding ook al realiseren ze zich dat soms niet.”
Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?
“Ja dat hebben we zeker, maar de vraag is hoe lang dit in onze herinnering blijft. We zien dat mensen actiever bezig zijn een buffer voor later op te bouwen, voor pensioen of om later gewoon leuke dingen mee te kunnen doen. Dit is logisch gedrag in een crisis en de vraag is of deze trend zich op lange termijn ook echt gaat doorzetten.
“Iets waarvan ik ook hoop dat het in onze herinnering blijft, is dat deels thuis werken en online vergaderen de productiviteit van mensen ten goede komt. Een bijkomend voordeel is dat er minder gereden en gevlogen hoeft te worden. Ik hoop oprecht dat dit een blijvertje is. Niet alleen voor de mensheid, maar ook voor het milieu.
“Tot slot hoop ik echt dat we meer respect en waardering gaan toekennen aan cruciale beroepen als verpleegsters, leraren, politie, hulpverleningsdiensten. Beroepsgroepen met al een cruciale functie voor deze crisis, maar die zich de afgelopen 1,5 jaar volledig opgeofferd hebben om de maatschappij zo goed als het kan open te houden. Zij verdienen nog meer respect en erkenning en niet alleen in de vorm van mooie woorden of een applausje zo nu en dan. Ik hoop dat we in staat zijn ze dat te geven.”
Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?
“We hebben geleerd dat er een grote latente behoefte was aan beleggen en die is tot uiting gekomen in deze afgelopen anderhalf jaar. Het leek lange tijd of de dalende spaarrente niet tot nauwelijks effect had op mensen. Of wellicht had het wel effect, maar ze gingen niet tot nauwelijks actief op zoek naar alternatieve vormen van vermogensopbouw. Ze bleven maar geld oppotten op een spaarrekening in de hoop op betere tijden.
“Nu is beleggen een hot topic en veel mensen zijn er dan ook (weer) mee gestart. Echter zit hier een heel groot risico aan en dat is dat we deze klanten moeten wapenen tegen een nieuwe dip of beurscrisis. Wanneer die gaat komen, geen idee. Maar dat die gaat komen is een zekerheid. Als we klanten hier niet voor wapenen, dan verpesten we een wederom een grote groep beleggers zoals dat bij elke grotere dip (internetbubbel, kredietcrisis, etcetera) gebeurd is. Ze nemen verlies op het slechts denkbare moment en durven pas na vele jaren weer aan beleggen te denken als ze een groot deel van het herstel gemist hebben.
“Wij als pensioen- en beleggingsbank hebben een grote rol hierin en wij beschermen klanten door hoe onze producten werken en het beleggingsbeleid dat we voeren. Maar wij kunnen dit niet alleen. Financieel adviseurs kunnen hier ook een rol in spelen. Een nog grotere rol dan dat wij dat kunnen, want zij hebben een veel persoonlijkere relatie met de klant. Wil je die rol? Maak vermogensopbouw via beleggen bespreekbaar, maak een plan, kies het beste product, inventariseer welk risico iemand kan en wil lopen, maak de klant bewust dat het een hobbelige rit kan gaan worden en bespreek hoe emoties een goed rendement in de weg kunnen zitten. Doe je dat? Dan maak je iemand klant voor het leven!”
Reactie toevoegen
Meer over
"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"
Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...
Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt
Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...
"Meer aandacht voor aanvullend pensioen"
De pensioenonzekerheid neemt toe na introductie van het nieuwe pensioenstelsel evenals de aandacht voor aanvullend pensioen, constateert Brand New Day, dat in het...
Oproep tot helderheid in pensioendossier
“De onzekerheid over mogelijke aanpassingen van het nieuwe pensioenstelsel achteraf is onwenselijk. Mensen weten hierdoor niet meer waar ze aan toe zijn”,...
Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!
“Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is.” Aldus...
BND: forse groei pensioenbeleggen
"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...
BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers
De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...
"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"
"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...
"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld
Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...
Paul Burger: duurzamer leven en werken
In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...