Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1

Jack Vos 2021

(Jack Vos, Building Blocks, en Sjoerd Arntzen, Betterin2Business, in VVP 4-2021) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’ wordt? Daarom brengt VVP de komende edities een Data Drieluik. Deel 1: waarom nu met data aan de slag gaan?, deel 2: wat kan data voor je betekenen? En deel 3: hoe gebruik je data optimaal?

Elk advieskantoor maakt gebruik van diverse applicaties om zijn klanten te bedienen. Denk hierbij aan administratiepakketten, CRM-systemen, adviessoftware, klantportalen, social media of een eigen website. Het gebruik van deze systemen neemt toe, waardoor er een snelgroeiende ‘gouden berg’ aan data ontstaat. Naast eigen data maken kantoren ook steeds vaker gebruik van externe databronnen. Tenslotte zorgen nieuwe technieken ervoor dat de drempels enorm verlaagd zijn om data te gebruiken in de bedrijfsvoering. Daarmee ligt de weg open om door inzet van data ambities en doelen makkelijker te realiseren. Voorbeeld van de gouden berg:

Resultaat verbeteren

Data wordt meestal als eerste ingezet met als doel klantbediening te verbeteren en commerciële kansen te vergroten. Best practices zijn inzet van slimme algoritmes die portefeuilles real time inzichtelijk maken. Welke klantsegmenten dragen echt het meeste bij aan mijn rendement, welke klanten hebben de meeste potentie, wat voor klanten komen erbij of zeggen juist op? Met dit inzicht kan bijvoorbeeld direct de inzet van accountmanagers en de wijze van klantbediening worden geoptimaliseerd. Het voordeel is dat voor dit soort algoritmes helemaal niet zo veel data nodig is. Deze eerste stap kan dus bijna altijd gemaakt worden.

Een vervolgstap is de inzet van een algoritme dat voorspelt op wélk moment en met wélke producten of diensten je wélke klant het beste kunt helpen. Dus niet langer op aannames werken (‘ze zullen dit of dat wel willen’), maar inzet van je kostbare mensen en middelen op basis van wiskundig onderbouwde datamodellen. Zo kun je effectief klantrelaties behouden en omzet verhogen door bijvoorbeeld systematisch te werken aan polisdichtheid.

Klantverwachting: het nieuwe normaal

Echt iets doen met de data die je van klanten krijgt, is een vorm van luisteren naar je klant. Daarbij zijn klanten steeds meer gewend aan het feit dat hun data slim gebruikt worden. Bij retailers zoals Bol.com, Amazon en Coolblue krijg je op het juiste moment, de juiste aanbiedingen en adviezen. De lat ligt dus ook voor aanbieders van verzekeringsproducten steeds hoger. Klanten raken eerder geïrriteerd als ze niet op het juiste moment, via het juiste kanaal, op de juiste manier worden bediend. Oude manieren van klantbenadering (zoals iedereen dezelfde e-mail sturen) hebben daarom steeds vaker een averechts effect op de klanttevredenheid.

Efficiency verhogen

Inzet van data biedt niet alleen commerciële kansen, maar is ook een goede basis voor het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Met inzichten over en voorspellingen van de customer journey zet je medewerkers efficiënter en effectiever in. Datamodellen ondersteunen de medewerkers om op het juiste moment, met de juiste klant in contact te zijn en zo in plaats van reactief, proactief beheer te plegen en invulling te geven aan zorgplicht. Hierdoor worden veel tijd en kosten bespaard.

Morgen oogsten

Uit de praktijk blijkt dat investeren in datagedreven werken zéér rendabel is in termen van euro’s en klanttevredenheid. De vraag is hoe je een eerste stap kunt zetten. Heel eenvoudig, bespreek dit onderwerp om te beginnen eens in het MT. Data moet onderdeel worden van de strategie. Bepaal samen op welke vlakken je data wil inzetten; commercie, efficiency, klantbediening? Welke doelen of KPI’s zijn belangrijk? Haal er dan een expert bij en maak er samen een concrete business case van. Na een pilot weet je meer.

Tip:

Je hoeft niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Je kunt direct aan de slag met bewezen technieken en modellen. Belangrijk: laat je daarin goed begeleiden voor snel succes.

Jack Vos is werkzaam bij Building-Blocks en Sjoerd Arntzen is oprichter van Betterin2Business. Beiden hebben ruime ervaring in de financiële dienstverlening.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen 180 topkantoren aan voor longlist VVP Advies Award

Spotters dragen 180 topkantoren aan voor longlist VVP Advies Award

Naar aanleiding van de spottersbijeenkomst van 10 april 2024 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2024 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Bepaal zelf uw toekomst en word local hero of global player

Bepaal zelf uw toekomst en word local hero of global player

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 1-2024) Intermediairs waren ooit gefragmenteerd en nationaal georiënteerd, maar dit verschuift nu...

Maar liefst 38 spotters op zoek naar excellente advieskantoren voor de VVP Advies Award 2024

Maar liefst 38 spotters op zoek naar excellente advieskantoren voor de VVP Advies Award 2024

Maar liefst 38 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) zijn voor de zesde editie van de VVP Advies Award op zoek naar de meest excellente...

DAS gastheer spottersbijeenkomst Advies Award 2024

DAS gastheer spottersbijeenkomst Advies Award 2024

DAS is op woensdag 10 april gastheer van de spottersbijeenkomst van de VVP Advies Awards 2024. De spotters - experts is de haarvaten van het financiële adviesvak...

Onesurance en Insurance Data lanceren AI Engine

Onesurance en Insurance Data lanceren AI Engine

Insurance Data en Onesurance gaan samenwerken om het gebruik van data in de verzekeringsmarkt te verbeteren. Hiertoe is door Onesurance een geavanceerde AI Engine...

Nieuwe juryvoorzitter en -leden VVP Advies Award

Nieuwe juryvoorzitter en -leden VVP Advies Award

Odette Bakker (Dazure) is de nieuwe juryvoorzitter van de VVP Advies Award. Zij neemt het stokje over van Richard Meinders (SVC Groep), die net als jurylid Bob Klijn...

Samenwerken of specialiseren

Samenwerken of specialiseren

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kiest u in het consolidatiegeweld voor samenwerken of specialiseren? Welke keuze u ook maakt,...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

"Je mag ethisch en moreel geen concessies doen, wanneer je werkt met machine learning en AI. Het is van cruciaalbelang dat AI experts verantwoordelijkheid voelen...