Kansen tijdens de coronacrisis

Joost Tieland 2020

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite:

We leven in een gekke tijd. Een zin die ik inmiddels elke dag hoor en die zo langzamerhand mijn neus uitkomt. Natuurlijk: een crisis als deze maakten we nog niet eerder mee. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld de kredietcrisis in 2008 of het knappen van de internetbubbel in 2001. Maar voor marketeers is deze crisis uiteindelijk een crisis als de anderen: een uitgelezen kans om het verschil te maken. Misschien nog wel meer dan in een economische hoogconjunctuur. Maar hoe pak je die kans?

Snijd niet in je budget!

Tijdens een crisis nemen de inkomsten af, terwijl de kosten blijven doorlopen. De eerste reflex is dan om een deel van die kosten weg te snijden, en het marketingbudget is dan de meest voor de hand liggende kop van Jut. Logisch, zou je denken. Niets is echter minder waar. Want als iedereen stopt met marketing behalve jij… 1. wordt jouw uiting eerder opgemerkt omdat er minder concurrentie is; 2. koop je meer advertenties voor hetzelfde budget omdat er minder vraag is; 3. heb je een voorsprong wanneer anderen weer gaan adverteren.

Snijden in het marketingbudget tijdens een crisis is dus doodzonde. Ja, op korte termijn bespaart het kosten. Maar de rekening presenteert zich pas op de lange termijn. Er is hiervoor een treffend gezegde: “Als verkoop vandaag het probleem is, dan was marketing dat twaalf maanden geleden.” Heb je de cashflow? Gebruik die dan en durf – zeker in crisistijden – te investeren in groei.

‘Crisis uitgelezen kans om verschil te maken’

Marketingtips

Bij Brand New Day onderzochten we hoe advieskantoren tegen deze crisis aankijken. Een kleine greep uit de resultaten: zo’n 28 procent van de advieskantoren ziet een terugval in inkomsten en zo’n 70 procent verwacht dat het pas in het eerste kwartaal van 2021 weer mogelijk is om zaken te doen zoals voor de crisis. Ook bleek dat veel adviseurs het erg druk hebben met klanten die juist nu financieel advies nodig hebben en/of hun hypotheek willen oversluiten. Positief dus! Wel was er één uitkomst die reden gaf tot zorgen: 42 procent van de advieskantoren ziet namelijk een terugval in aanwas van nieuwe klanten.

Wil je voorkomen dat het bovenstaande gezegde over twaalf maanden voor jou opgaat? Investeer in marketing! En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: 1. pas je boodschap aan op de huidige actualiteit (‘plan een gratis videogesprek’, in plaats van ‘loop binnen voor een kennismakingsgesprek’); 2. verstuur nieuwsbrieven naar je klanten. Grote kans dat je mailings in deze tijd gelezen worden en dat je er nu of in de toekomst nieuwe business uit weet te halen; 3. zoek naar goedkope leadbronnen. Zet bijvoorbeeld je eigen klanten in als ambassadeur, plaats updates op LinkedIn en/of experimenteer met een campagne op social media. De kosten hiervoor hoeven niet hoog te zijn en zo kun je gericht bepaalde groepen targetten (zoals mensen die in de buurt wonen); 4. gebruik handige (online) tools om leads te genereren (zoals webinars); 5. verbeter je online vindbaarheid: zorg dat de informatie op je website up to date is en laat jouw toegevoegde waarde zien.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day heeft het mogelijk gemaakt om (een deel van) het tegoed op een pensioenspaarrekening in een deposito vast te zetten. Later dit jaar wordt dit ook mogelijk...

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

“Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is.” Aldus...

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...