Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Kathy Reinerie

Vijf vragen aan inntermediair Katy Reinerie

1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid?

Vaak komt een klant met een specifieke vraag binnen, maar blijkt het achterliggende doel anders te zijn. De keuzes van ieder mens worden beïnvloed door de ervaringen uit het verleden, hun angsten en verlangens. Het is de kunst om deze zaken te achterhalen, zodat je de daadwerkelijke behoeften van de klant helder krijgt. Voorheen dachten we meer vanuit producten, nu meer vanuit deze behoeften. Dat betekent dus ook dat je soms geen product sluit omwille van de klant. We hebben daarom ons businessmodel voor de zakelijke markt aangepast, we worden niet meer beloond per product. Dit blijven we ontwikkelen en in de nabije toekomst zal dit ook voor de particuliere markt gebeuren.

2. Noem twee voorbeelden uit uw adviespraktijk waar u trots op bent?

Beetje een dooddoener, maar ik ben iedere dag trots op wat we neerzetten met Vivendi. We hebben een klein gedreven team dat intrinsiek gemotiveerd is cliënten te helpen, te ontzorgen. Ontzorgen is een veelbesproken term, maar het ook daadwerkelijk doen, is een tweede. Die intrinsieke motivatie is het belangrijkste, dan blijf je jezelf als bedrijf ontwikkelen. Wat ons team mooi maakt, is dat we verschillende karakters hebben waarbij de talenten van iedereen benut worden.

3. In hoeverre is digitalisering essentieel om klantgerichter te werken?

Onze branche is wat dat betreft behoorlijk ouderwets. De laatste jaren zie je steeds meer initiatieven naar voren komen, zoals een app voor advieskantoren. Wij hebben deze app al een tijdje. Sommige klanten gebruiken deze liever niet, anderen heel graag. Het gaat erom dat je met de klant communiceert via het kanaal waar hij zich het prettigst bij voelt. Het overgrote deel van onze cliënten vind de digitale ontwikkeling heel prettig. Zo communiceren we veel via Whatsapp en men kan bij ons terecht voor advies via een webcamtool. Hiermee kunnen we schermdelen en beide documenten in een veilige omgeving uploaden en ondertekenen.

‘Soft skills veel vaker op nummer 1 zetten’

4. Wat is een inspirerend voorbeeld als het gaat om klantgerichtheid?

We zijn laatst met een groep collega-kantoren uit het land op bedrijfsbezoek geweest bij Coolblue. Een heel inspirerende onderneming, hun missie: ‘alles voor een glimlach’. Het gaat in dit bedrijf dus niet zozeer om de vaardigheden die we vaak terug zien in vacatures, zoals kennis en ervaring, maar veel meer over de soft skills. Ben je in staat om de behoefte van de klant aan te voelen en daarop de anticiperen? Ik hoorde een voorbeeld van een bezorger die slingers zag hangen in een woning, er bleek een kindje jarig te zijn. Hij toverde zo een mooie ballon uit zijn bezorgauto voor het kind, zowel moeder als kind waren blij verrast. Hoe leuk en simpel kan het zijn, daar word je toch blij van. Een mooi voorbeeld van een collega-ondernemer bij wie klantgericht, of liever gezegd mensgericht, de kern is: Renee Lagerwaard van AdviesNet Noord-Nederland. Een erg inspirerende ondernemer voor mij. Hij werkt dagelijks aan zijn bedrijf om deze kernwaarde te verwezenlijken.

5. Wat wenst u verzekeraars en intermediairs toe als het gaat om klantgerichtheid en waarom?

Ik zou veel meer willen zien dat men de soft skills van medewerkers op nummer 1 zet. Kennis kun je leren en ervaring moet je toch op doen. maar die normen en waarden, die natuurlijke drive van mensen om de ander echt verder te helpen, kun je niet aanleren. Daarnaast wens ik iedereen de moed om de digitalisering, die toch niet tegen te houden is, te omarmen en de kansen te zien in plaats van uit angst deze ontwikkelingen te ontwijken.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

Zorgverzekeraar DSW heeft als eerste verzekeringsmaatschappij de Top 10 gehaald van Klantvriendelijkste Bedrijven van 2019. DSW werd zesde. Op de eerste plaats kwam...

DSW: Net Promoter Score van +48

DSW: Net Promoter Score van +48

Met de Net Promotor Score (NPS) wordt aangegeven in hoeverre klanten bereid zijn een bedrijf aan te bevelen. In het onderzoek ten behoeve van de prijs Klantvriendelijkste...

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je, schrijft het door veel financieel adviseurs geroemde Coolblue op een pagina of haar website waarop is te zien hoe zij social media inzet....

Pitches VVP Advies Award 2019

Pitches VVP Advies Award 2019

De zes genomineerden voor de VVP Advies Award 2019 pitchten hun klantgerichte aanpak woensdagmiddag ten overstaan van de jury. De A(dvies)-factor, zoveel werd wel...

Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

In deze extra nieuwsbrief van VVP nuttige tips klantgerichtheid voor financieel adviseurs, onder meer uit eerder onderzoek door Fred de Jong ter gelegenheid van...

Zorg voor volledig klantbeeld!

Zorg voor volledig klantbeeld!

Klantgerichtheid bestaat uit hele basale waarheden. Als de klant een adviseur van vlees en bloed wil, moet die adviseur zich ook wel af en toe bij de klant laten...

Maak het niet te moeilijk!

Maak het niet te moeilijk!

Er zijn hele bibliotheken gewijd aan klantgerichtheid. Maar waar gaat het in de basis om? Dat werd mooi verwoord door financieel adviseur Sytze Faber (net geridderd!)...

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Uiteraard is het van belang dat de klant u kent, hij kiest immers voor uw persoonlijke benadering. Maar het is ook belangrijk dat de klant goed weet wat u precies...

Maak de klantreis!

Maak de klantreis!

Customer journey of klantreis is een dure term, helemaal als u er een consultant bij inhuurt! Maar heeft u wel eens meegekeken op de werkvloer hoe uw klanten eigenlijk...

Gewoon verwonderen

Gewoon verwonderen

Veel adviseurs zeggen te willen zijn zoals Coolblue. Maar wat is het geheim van Coolblue eigenlijk? Misschien zit het wel hierin: gewoon verwonderen. Coolblue: “Gewoon...