Kennis delen over klimaatrisico’s

Ken je vak! Adfiz

(Adfiz in Ken je vak! VVP 4-2022) Klanten en stakeholders kijken steeds vaker naar adviseurs als belangrijke speler om hen beter voor te bereiden op klimaatrisico’s. Dat is ook hard nodig, want veel klanten zijn zich niet volledig bewust van klimaatrisico’s, hoe goed ze ertegen verzekerd zijn en wat zelf kunnen doen om risico’s te verkleinen.

We krijgen steeds vaker te maken met extreme weersomstandigheden. De ijshagel van 2016 in Brabant, de overstromingsramp in Limburg van 2021 en de extreme drielingstormen Dudley, Eunice en Franklin van 2022 zijn recente voorbeelden van (zeer) extreem weer. Dat vraagt om aandacht voor en advies over deze risico’s. Om adviseurs te helpen hun klanten te adviseren over klimaatrisico’s lanceerde Adfiz een kennisportaal Klimaatrisico’s.

In Limburg sprong de overheid na de overstromingsramp nog bij door ruimhartig te zijn. Ook bij schade aan zaken die (sinds kort) wel verzekerbaar waren, maar waarvan de huidige verzekeringsmogelijkheden niet algemeen bekend waren konden particulieren en bedrijven in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de geleden schade en de gemaakte kosten als gevolg van de ramp. Het kabinet waarschuwde echter ook dat in de toekomst bij dergelijke rampen verzekerbare schades niet opnieuw onder de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) zullen vallen.

Vier rollen

De adviseur speelt een belangrijke rol bij het delen van kennis over klimaatrisico’s. In het kennisportaal Klimaatrisico’s worden onder andere vier rollen die de adviseur kan vervullen om kennis te delen over klimaatrisico’s verder uitgewerkt en worden tools en andere hulpmiddelen die daarbij kunnen helpen onder de aandacht gebracht:

1. Bewustwording

In het portaal worden de belangrijkste klimaatrisico’s (bliksem, droogte, hagel, overstroming, sneeuw, vorst en ijzel, regen en overstroming) beschreven en wordt de impact daarvan benoemd. Omdat deze klimaatrisico’s pas echt gaan leven als ze op de persoonlijke klantsituatie zijn toegepast, wordt ook de Klimaateffectatlas onder de aandacht gebracht. Met deze tool is het mogelijk om tot op adresniveau in te zoomen en de verschillende klimaatrisico’s in kaart te brengen.

2. Verzekerbare risico’s verzekeren

Het belangrijkste onderdeel van het kennisportaal Klimaatrisico’s is de vergelijking van polisvoorwaarden van particuliere en zakelijke schadeverzekeringen, die in opdracht van Adfiz voor haar leden is gemaakt door Poliskraker. Deze tool biedt:

– een diepgaande analyse van de voorwaarden van particuliere en zakelijke opstalverzekeringen;

– een verschilanalyse voor de zakelijke inventaris- en goederenverzekering en bedrijfsschadeverzekering en voor de particuliere inboedelverzekering;

– kleurcodes die in één oogopslag aangeven hoe volledig een verzekering dekking geeft voor een specifiek klimaatrisico.

‘Advies over klimaatrisico’s gevraagd’

3. Preventie en klimaatadaptatie

Zowel verzekeraars als toezichthouders wijzen op het belang van preventie. Niet alle klimaatschade is verzekerbaar. Sowieso is het voorkomen van schade beter dan herstellen: het scheelt de klant veel leed, maar het kan ook nodig zijn om het verzekeren van klimaatschades betaalbaar te houden nu de risico’s toenemen. Het kennisportaal biedt een overzicht van preventietips bij verschillende klimaatrisico’s.

4. Financiële planning

Sommige klimaatrisico’s zijn nog niet of juist niet meer verzekerbaar. Hier ligt een uitdaging voor de sector en overheid om oplossingen te realiseren. Tot die tijd is het in ieder geval van belang dat klanten in hoog risicogebieden zich ook van niet-verzekerbare risico’s bewust zijn en de keuze hebben hier maatregelen tegen te nemen. Een sprekend voorbeeld zijn verzakkingen door langdurige droogte die intussen niet meer verzekerbaar zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....