Kennis en snelheid

Rick Guitjens

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”, zegt directeur Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in Heeze.

Guitjens: “Wij focussen ons op waar wij goed in zijn. En juist door die focus ontstaat het hoge kennisniveau waar de klant volgens mij het meeste aan heeft. Wij richten ons op de markt voor zakelijke schadeverzekeringen. Daarom worden wij door bedrijven ingevlogen. Als je voortdurend met schadeverzekeringen bezig bent, weet je er meer van dan wanneer je je aandacht moet verdelen. En kennis is in onze visie cruciaal wil je de klant optimaal helpen.

“Binnen je specialisatie moet je natuurlijk wel altijd blijven kijken of je relevante aanvullende diensten kunt aanbieden. Maar een heel concept? Je kunt een concept optuigen rond mobiliteit, maar vaak wil de klant in de eerste plaats gewoon verzekeringsdekking voor zijn nieuw aangeschafte auto.

‘Positie van klein kantoor gericht op kwaliteit wordt alleen maar sterker’

“Ik denk dat het waardevol is om te blijven excelleren in de kern van je dienstverlening.”

Efficiënte processen

Guitjens: “Ook snelheid is van belang om klantgericht te zijn. Of het nu gaat om het beantwoorden van een e-mail of een adviesvraag of het afhandelen van een schade. Snelheid ontstaat door efficiënte processen. De afgelopen tijd stonden er meerdere partijen hier op de stoep die ons wilden overnemen. Ik had de CEO van zo’n partij op bezoek en hij vond dat wij onze systemen en processen beter op orde hebben dan zijn bedrijf met een –tig keer groter IT-budget. Dan denk ik dat wij goed bezig zijn.”

Chips

Het is precies dat laatste waarom Guitjens zich nog niet laat overnemen. “Ik kan mijn kantoor moeiteloos verkopen. Nog maar kortgeleden dachten ze in de Randstad dat de wereld onder Den Bosch op hield. Inmiddels is men erachter dat met name Eindhoven een enorm marktpotentieel herbergt door de aanwezigheid van bijvoorbeeld grote makers van chips en de vele toeleveranciers van deze ondernemingen.

Rick Guitjens: ‘Klantgerichtheid vraagt snelheid en hoog kennisniveau.’

“Na de gesprekken ben ik nog meer gaan vinden dat onze positie als klein kantoor gericht op kwaliteit in de huidige markt alleen maar sterker wordt. Die positie wil ik niet opgeven. Als we ons laten overnemen, moeten wij voor het rendement van de investeerder zorgen. Nu is ons rendement bovengemiddeld, dus dat zou het probleem niet zijn. Maar we willen niet de hele tijd moeten denken of iets voldoende oplevert. Het is veel leuker om kansen te zien en te pakken. Er zijn veel kansen voor een bedrijf dat stuurt op kwaliteit. Het plezier in wat wij doen, moet blijven. Ooit heb ik bewust afscheid genomen van een groot bedrijf waar ik in werkte, juist omdat er zoveel tijd en energie ging zitten in interne zaken.

“Onlangs hebben wij zelf een kantoor overgenomen, uit Geldrop. Bijzonder: de eigenaar bedong dat hij al zijn relaties persoonlijk mocht informeren. Kom daar maar eens om bij de grote organisaties die alles kopen wat los en vast zit. En de man vroeg niet de hoofdprijs. Voor hem is het belangrijker om te weten dat zijn klanten bij ons goed af zijn. Kun je een mooier compliment krijgen?”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vind de balans op alle terreinen

Vind de balans op alle terreinen

(Uit VVP 6-2020) Er is heel veel meer in het adviseursleven dan alleen polissen sluiten. Dat is de duidelijke boodschap van de adviseurs in deze laatste aflevering...

Nieuwe inzichten door corona

Nieuwe inzichten door corona

Peggy van der Smitte paste haar kantoor snel aan de coronacrisis aan een situatie die haar ook nieuwe inzichten heeft gebracht. Van der Smitte, eigenaar van...

Schoenmaker blijf bij je leest

Schoenmaker blijf bij je leest

“Schoenmaker blijf bij je leest! Als risicomanager en assurantieadviseur wil ik mij niet bezig houden met advieswerk op het gebied van bijvoorbeeld energie....

Corona is een uitgelezen kans

Corona is een uitgelezen kans

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren...

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Advies van waarde wordt beloond

Advies van waarde wordt beloond

“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...