Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

HYPOTHEKEN – Omdat de kosten van hun in aanbouw zijnde woning (fors) zijn gestegen, vragen consumenten een aanvullende hypothecaire geldlening aan van 201.500 euro. De bank weigert deze aanvullende lening met als argument dat er sprake is van een negatieve lastenruimte aan de zijde van de consumenten. De consument is het met deze weigering niet eens en wendt zich tot de Geschillencommissie. Deze verklaart dit onderdeel van de klacht als ‘niet behandelbaar’ en motiveert dit als volgt: “Artikel 2.1 onder i van het Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening (Kifid) Bemiddeling en (bindend) advies van 1 april 2017 tot 1 april 2022 bepaalt dat de Geschillencommissie geen klachten behandelt die zien op de weigering om een rechtsverhouding aan te gaan of uit te breiden, tenzij de klacht behelst dat (in dit geval) de bank misbruik heeft gemaakt van de haar toekomende contracteer- en beleidsvrijheid of bij zijn weigering heeft gehandeld in strijd met de wet. Van het in bovengenoemd van het Reglement genoemd misbruik van recht is niet gebleken. Dit onderdeel van de klacht van de consumenten is dan ook niet behandelbaar.” – Uitspraak GC 2022-0666

Reactie toevoegen

 
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....

Volle mailbox voor rekening consument

Volle mailbox voor rekening consument

(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0370) De Geschillencommissie oordeelt dat vaststaat dat de hypotheekadviseur zijn zorgplicht heeft geschonden ten aanzien van de late...

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

(Kifid-uitspraak GC 2025-0362) De consumenten vorderen nakoming van de verplichting te adviseren over een overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersoon heeft, ondanks...