Klant krijgt gegevens stevig in handen

Digiitaal (mens)

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Hoewel er in de media al veel aandacht aan is besteed, zijn de concrete gevolgen voor veel organisaties nog onduidelijk.

Toch moeten organisaties eind mei volgend jaar met de regels kunnen werken. Adfiz geeft in een aantal bijdragen uitleg over de regelgeving en gaat daarbij in op specifieke aspecten voor de financiële dienstverlening.

De afgelopen jaren is onze samenleving steeds verder gedigitaliseerd. Onze gegevens worden vaker gebruikt en verzonden en het risico op misbruik is toegenomen. Ook worden data steeds vaker buiten Nederland verwerkt. Daarom is binnen Europa nieuwe regelgeving ontwikkeld: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met de invoering van de AVG vervalt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens.

De AVG biedt betere bescherming van de data van consumenten. Zij krijgen meer rechten en moeten zorgvuldig geïnformeerd worden over het verwerken van hun gegevens.. Voor verwerking van data met een hoog risico wordt bijvoorbeeld een privacy impact assessment verplicht. Organisaties met meer dan 250 medewerkers zijn verplicht een verwerkingsregister te onderhouden.

Grondslagen verwerking

Een belangrijk aspect is de grondslag waarop verwerking is gebaseerd. In de AVG zijn zes redenen opgesomd op grond waarvan verwerking rechtmatig kan zijn. Belangrijke grondslagen voor financieel dienstverleners: toestemming van betrokkenen, uitvoering van een overeenkomst met betrokkene, voldoen aan regelgeving en gerechtvaardigd belang van de financieel dienstverlener.

Veel financieel dienstverleners gebruiken toestemming van hun klanten als grondslag voor een rechtmatige verwerking. De AVG stelt daar strengere eisen aan. Zo moet de toestemming ondubbelzinnig zijn en één of meer specifieke doelen betreffen. Ook moet de financieel dienstverlener kunnen aantonen dat hij toestemming heeft. Bij mondelinge toestemming wordt dat lastig. Verder geldt dat de klant zijn toestemming altijd kan intrekken. Als toestemming de enige grondslag vormt voor verwerking, dan vervalt met het intrekken ervan de rechtmatige grondslag. Het is daarom sterk aan te bevelen om zo mogelijk een andere grondslag voor rechtmatige verwerking te hanteren.

Privacy portaal

Mei 2018 lijkt ver weg, maar voor veel organisaties geldt dat ze nog veel moeten doen om op tijd gereed te zijn. Wacht daarom niet te lang met de invoering in uw bedrijfsprocessen, dat is ook in het belang van klanten. Adfiz ondersteunt daarbij met onder meer deze serie en het Privacy Portaal dat zij voor haar leden ontwikkelt.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....