Klant krijgt gegevens stevig in handen
Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Hoewel er in de media al veel aandacht aan is besteed, zijn de concrete gevolgen voor veel organisaties nog onduidelijk.
Toch moeten organisaties eind mei volgend jaar met de regels kunnen werken. Adfiz geeft in een aantal bijdragen uitleg over de regelgeving en gaat daarbij in op specifieke aspecten voor de financiële dienstverlening.
De afgelopen jaren is onze samenleving steeds verder gedigitaliseerd. Onze gegevens worden vaker gebruikt en verzonden en het risico op misbruik is toegenomen. Ook worden data steeds vaker buiten Nederland verwerkt. Daarom is binnen Europa nieuwe regelgeving ontwikkeld: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met de invoering van de AVG vervalt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens.
De AVG biedt betere bescherming van de data van consumenten. Zij krijgen meer rechten en moeten zorgvuldig geïnformeerd worden over het verwerken van hun gegevens.. Voor verwerking van data met een hoog risico wordt bijvoorbeeld een privacy impact assessment verplicht. Organisaties met meer dan 250 medewerkers zijn verplicht een verwerkingsregister te onderhouden.
Grondslagen verwerking
Een belangrijk aspect is de grondslag waarop verwerking is gebaseerd. In de AVG zijn zes redenen opgesomd op grond waarvan verwerking rechtmatig kan zijn. Belangrijke grondslagen voor financieel dienstverleners: toestemming van betrokkenen, uitvoering van een overeenkomst met betrokkene, voldoen aan regelgeving en gerechtvaardigd belang van de financieel dienstverlener.
Veel financieel dienstverleners gebruiken toestemming van hun klanten als grondslag voor een rechtmatige verwerking. De AVG stelt daar strengere eisen aan. Zo moet de toestemming ondubbelzinnig zijn en één of meer specifieke doelen betreffen. Ook moet de financieel dienstverlener kunnen aantonen dat hij toestemming heeft. Bij mondelinge toestemming wordt dat lastig. Verder geldt dat de klant zijn toestemming altijd kan intrekken. Als toestemming de enige grondslag vormt voor verwerking, dan vervalt met het intrekken ervan de rechtmatige grondslag. Het is daarom sterk aan te bevelen om zo mogelijk een andere grondslag voor rechtmatige verwerking te hanteren.
Privacy portaal
Mei 2018 lijkt ver weg, maar voor veel organisaties geldt dat ze nog veel moeten doen om op tijd gereed te zijn. Wacht daarom niet te lang met de invoering in uw bedrijfsprocessen, dat is ook in het belang van klanten. Adfiz ondersteunt daarbij met onder meer deze serie en het Privacy Portaal dat zij voor haar leden ontwikkelt.
Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...
Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt
Het uniform uitvraagformulier WGA-ERD is weer geactualiseerd en tegelijkertijd handzamer gemaakt. Adfiz: "In de loop der jaren zijn er de nodige toevoegingen gedaan...
"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"
In zijn nieuwe maandcolumn fileert Adfiz-directeur een aantal misvattingen over financieel adviseurs. Daaronder "het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk...
(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...
VVP-poll: verplichte aov zelfstandigen staat haaks op ondernemerschap
Het kan niemand zijn ontgaan. Een paar weken geleden bracht minister Van Gennip de Wet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) in internetconsultatie....
Adfiz: kennisportaal Actieve Provisietransparatie geüpdatet
Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adfiz heeft haar kennisportaal Actieve Provisietransparantie...
Open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...
Exacte provisie op offerte nog niet bij alle schadeverzekeraars
Adfiz heeft schadeverzekeraars gevraagd vanaf welke datum hun offerteprogrammatuur de mogelijkheid biedt om de exacte provisie op de offerte te vermelden. Van een...
Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis
"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral...