Klantbelang centraal

Christel van Bommel 2018

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering? Toch zie ik in de praktijk golfbewegingen: partijen gaan er actief mee aan de slag en laten vervolgens de aandacht weer verslappen.

U kent de voorbeelden vast wel. Banken die kantoren openen om dicht bij de klant zijn. Een gezellig koffiehoekje erbij, computers voor algemeen gebruik. En tegen de tijd dat klanten hieraan gewend zijn, gaat het filiaal weer dicht. Of een financieel adviseur die pas weer aandacht schenkt aan zijn bestaande klanten als (nieuwe) klanten niet meer in de rij staan om een hypotheek af- of over te sluiten. Pas dan onderneemt de adviseur actie en gaan er nieuwsbrieven uit. Maar als de adviseur zich echt het belang van de klant zou aantrekken, zou hij hen doorlopend en actief informeren en ondersteunen. En wat te denken van de verzekeringsadviseur om de hoek, die al zijn klanten kent en alles van ze weet. Hij verkoopt zijn portefeuille aan een grote speler op de markt waardoor de klanten opgaan in de massa. Is dat de klant centraal zetten?

Klantbelang gaat natuurlijk verder dan wat hierboven staat. Het vergt ook dat er duidelijke informatie aan de klant wordt verstrekt. Op de website, maar ook in documenten als de opdracht tot dienstverlening. Wat is de opdracht van de klant en welke werkzaamheden horen daarbij? Wat mag de klant van jou verwachten en wat niet? En is dat echt duidelijk voor de klant? De algemene voorwaarden, hoe leesbaar zijn die eigenlijk? Snapt een klant die kleine lettertjes wel? Klanten worden overladen met documenten met uitgebreide en lange teksten, maar zitten ze hierop te wachten?

Luisterend oor

Ik denk het niet. Klanten willen gewoon een luisterend oor voor hun financiële vraagstuk. Een goede en duidelijke oplossing tegen een redelijke vergoeding, die vooraf is afgesproken en is vastgelegd. Een advies dat, wanneer de klant het er na een aantal jaar weer bij pakt, nog steeds duidelijk en herkenbaar is. Dat de eventuele vragen die de klant heeft over het gegeven advies worden beantwoord door het teruglezen van het advies.

‘Klantbelang centraal is niet consument overladen met documenten’

Klantbelang centraal is aandacht geven aan de klant en aan de vraag die hij heeft. Er zijn voor de klant wanneer hij advies of bevestiging nodig heeft of een product (nog) passend is. Ondersteunen bij schade en zorgen voor een duidelijke toelichting wanneer de schade wel of niet gedekt is. Niet door de klant te overladen met heel veel documenten met heel veel tekst. Maar door mee te denken, of ergens aan te denken voordat de klant er zelf aan heeft gedacht. In duidelijke, begrijpelijke taal. Dan zet je de klant centraal en dan heb je als adviseur toegevoegde waarde.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Delta Capita, Brunel en Lindenhaeghe leiden nieuwe groep Erkend CDD Analisten op

Delta Capita, Brunel en Lindenhaeghe leiden nieuwe groep Erkend CDD Analisten op

Internationaal adviesbureau Delta Capita, zakelijk dienstverlener Brunel en financiële opleider Lindenhaeghe leiden samen een nieuwe groep gecertificeerde poortwachters...

Leuker niet, wel makkelijker

Leuker niet, wel makkelijker

(Christel van Bommel, compliance adviseur, over Werkprogramma Risicobeheersing in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) Tijdens een voorstelrondje...

Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

(Christel van Bommel-Versluijs, compliancedeskundige, in Ken je vak! VVP 5-2020) Nu een ORV niet meer verplicht is, wordt er in veel minder risicoverzekeringen...

Het belang van compliance

Het belang van compliance

"Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar ook of juist voor iemand anders. Dat is het belang...

Het belang van compliance

Het belang van compliance

(Door Christel van Bommel, compliance adviseur) Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar...

Kennis- en ervaringstoets

Kennis- en ervaringstoets

(door Christel van Bommel, compliance-adviseur) De AFM gaat onderzoek doen naar de kennis- en ervaringstoetsen bij exectution only hypotheken. Daar kan ik me volledig...

Ministry of Compliance DSI-geaccrediteerd

Ministry of Compliance DSI-geaccrediteerd

The Ministry of Compliance is door DSI geaccrediteerd voor het aanbieden van ESMA Permanent Vakbekwaam programma’s voor de DSI-registers Beleggingsanalist,...

SVC Compliance lanceert Compliance abonnement

SVC Compliance lanceert Compliance abonnement

SVC Compliance, onderdeel van SVC Groep – accountants en adviseurs voor financieel dienstverleners, lanceert een Compliance abonnement. Dit abonnement ondersteunt...

EASYParp en AWI lanceren Complianttool Intermediair

EASYParp en AWI lanceren Complianttool Intermediair

EASYParp heeft de Complianttool Intermediair powered by AWI geïntroduceerd. EASYParp en AWI hebben deze maand het eerste (pilot)kantoor al aangesloten. Naar...