Klanten voor het leven
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten ze vaak de sleutel tot langetermijnsucces: het opbouwen van sterke relaties met hun klanten. Vijf stappen om je concurrenten de baas te blijven.
Door verregaande automatisering, transparantie en wetgeving is het meer dan ooit belangrijk om te begrijpen hoe je je in de markt staande wilt houden. Hoe behoud je de aandacht van bestaande klanten en hoe win je aandacht bij potentiële relaties?
De meeste adviseurs kiezen onbewust voor concurreren op prijs of kwaliteit. Ze geloven dat klanten enkel op zoek zijn naar de goedkoopste deal of de beste dekking. Als je voor die positie kiest, heb je een grote portemonnee nodig. Als je de top (goedkoopste of beste) al bereikt, blijf je er maar kort. Er is altijd iemand die al snel nóg goedkoper of nóg beter zal zijn en dan moet jij weer investeren om dan de beste of goedkoopste te zijn.
Kies daarom voor de andere optie: Prijs en kwaliteit zijn zeker belangrijke factoren, maar het is de relatie die klanten écht bindt. Klanten willen zich begrepen, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Ze willen een adviseur die hen door dik en dun begeleidt en hen helpt om de juiste keuzes te maken voor hun unieke situatie. Bijkomend voordeel is dat het veel lastiger concurreren is: de goedkoopste en de beste is nog wel reclame voor te maken, maar op de mate van verbinding wordt dat toch een stuk lastiger.
Vijf tips
Vijf tips om je concurrentie op relatie per direct te verbeteren:
• Investeer in klantkennis Neem de tijd om je klanten te leren kennen, hun behoeften te begrijpen en hun doelen te identificeren. Ontwikkel jezelf in aandach tig luisteren en empathisch communiceren. Bouw een vertrouwensrelatie. Dat gaat verder dan een inventarisatieformulier.
‘Het is de relatie die klanten écht bindt’
• Bied gepersonaliseerde service Ga verder dan standaardproducten en -diensten. Bepaal voor elke klant de optimale verzekeringsoplossing, rekening houdend met zijn of haar unieke omstandigheden en risi-coprofiel.
• Communiceer proactief en op maat Hou je klanten op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen. Zorg voor relevante updates, dus niet een standaard nieuwsbrief!. Proactief contact zorgt voor een betrokken en gewaardeerd gevoel.
• Toon je waardering Kleine gebaren van waardering kunnen een groot verschil maken. Stuur een verjaardagskaart, bedank klanten voor hun loyaliteit of bied een extra service aan.
• Vraag om feedback Vraag je klanten regelmatig om feedback over je service en producten. Gebruik hun input om jouw dienstverlening te verbeteren en aan hun verwachtingen te voldoen.
Concurreren op relatie is de sleutel tot (betaalbare) langetermijnsucces als adviseur. Door te investeren in het opbouwen van sterke relaties met je klanten, creëer je loyale ambassadeurs die jouw bedrijf promoten en je winstgevendheid verhogen. Maak van klantgerichtheid uw centrale concurrentiefocus en ervaar de kracht van klanten voor het leven.
Reactie toevoegen
Meer over
Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...
Samen verder: valkuilen en kansen
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Veel ondernemers zoeken naar manieren om hun bedrijf te versterken. Een populaire oplossing is samenwerken...
Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden
Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...
Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig gezicht....
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Ken je vak!: Ik heb een schade…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bob Veldhuis, algemeen directeur...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...