Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

New York taxi's

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy

Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom beter zo snel mogelijk de keuze maken om aan de expeditie te beginnen.

Pas geleden liet iemand mij twee foto’s zien van 5th Avenue in New York. De eerste foto was uit 1901, de tweede uit 1913. Het verschil tussen de foto’s was opmerkelijk. In een periode van twaalf jaar was het straatbeeld veranderd van wandelaars en paardenkarren naar een straatbeeld vol auto’s. Mijn gesprekspartner wees mij op een interessant dilemma: stel dat je 1908 een hoefsmid was, welke keuze moest je dan maken richting toekomst? De vraag naar hoefijzers nam af, maar er waren nog niet genoeg auto’s voor een rendabele bandenhandel. Wat doe je dan? Achteraf gezien is het antwoord duidelijk, maar in 1908 was dat nog niet zo eenvoudig.

Inmiddels zitten wij in de tijd van de vierde industriële revolutie. Uiteraard raakt deze revolutie ook de verzekeringsmarkt. We zien al langer dat oude wetmatigheden en gewoontes niet of steeds minder werken. Het wereldje verandert, de verwachtingen van klanten veranderen en de beschikbaarheid van informatie is anders dan 20 jaar geleden. En we zijn door bijvoorbeeld de bankencrisis anders naar de financiële wereld gaan kijken.

Is de verzekeringswereld van nu vergelijkbaar met het veranderende straatbeeld van New York in het begin van de vorige eeuw? Het lijkt erop. Nieuwe technologie maakt het mogelijk dat klanten in de toekomst op een andere manier oplossingen kunnen zoeken voor financiële en risicovraagstukken. Daar tegenover staat de realiteit van vandaag, waarin klanten vragen om traditionele producten en oplossingen. Is de huidige verzekeringsmarkt de hoefsmid uit 1908? De vergelijking is zeker te maken.

Keuzes maken

Hoe de verzekeringsmarkt er over een aantal jaar uitziet, is lastig te voorspellen. Net zoals het lastig is om te voorspellen in welk tempo veranderingen tot stand komen. Dat maakt vooruitkijken en plannen richting toekomst, lastig.

‘Is de huidige verzekeringsmarkt de hoefsmid uit 1908?’

Het algemene advies om hiermee om te gaan is dat je keuzes moet maken. Dat klinkt simpeler dan het is. Goed keuzes maken is een onderschat onderdeel van het werk van ondernemers en leidinggevenden! Het keuzes maken richting een onzekere toekomst, is complex. Bij de meeste keuzes weet je pas achteraf wat de goede keuze was. En je weet ook dat iedere keuze een consequentie heeft. Vaak kom je niet verder dan een antwoord vinden op de vraag: wat is wijsheid?. Veranderingen zoals we nu om ons heen zie, vergelijk ik met een expeditie. Je maakt de keuze om je huidige situatie stap voor stap achter je te laten. En je maakt de keuze om het pad te ontdekken richting een bestemming die je nog niet kent. De eerste keuze is de meest cruciale: je keuze maken om iets achter je te laten.

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...

Nieuw klantgericht leiderschap

Nieuw klantgericht leiderschap

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2021) Hoe weet je of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Dat kan alleen door de klant écht...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

Consistentie geeft vertrouwen

Consistentie geeft vertrouwen

(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Op klantreis!

Op klantreis!

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Mindfuck

Mindfuck

(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...