Kom uit je groef

All Blacks

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb je net een coronacrisis achter de rug, krijg je te maken met personeelstekorten of een verplichte provisietransparantie. Je kunt natuurlijk de handdoek in de ring gooien. Of je kunt de leren van de All Blacks.

Het is rond 2004. De All Blacks zitten in een diep dal. Ze hadden net een wedstrijd verloren en waren als laatste geeindigd in een toernooi. Voor een team dat gewend was te winnen en het hoogste overwinningspercentage ter wereld bezat was dit een ramp. Er moest iets veranderen.

Om tot een succesvolle verandering te komen gaan de All Blacks uit van vier stadia: een verandercasus, een aantrekkelijk toekomstbeeld, een blijvend vermogen tot verandering, een geloofwaardig en uitvoerbaar plan

De managementconsultant Will Hogg gelooft dat als er een van deze factoren ontbreekt het de (culturele) verandering zal belemmeren en vaak zelfs onmogelijk maakt.

De verandercasus van de All Blacks was helder: ze presteerden onder de maat, zowel op als buiten het veld. Dat moest anders. Ga eens na wat jouw verandercasus is die in de aankomende tijd op je weg komt.

Het aantrekkelijke toekomstbeeld van de All Blacks gaat verder dan ‘het winnen van de wereldkampioenschap’. De coach besefte dat om aantrekkelijk te blijven voor de markt (waar veel bedrijven op dit moment een uitdaging mee hebben) ze verder moesten gaan dan dat. Hij verwoordde het als volgt: ‘Een omgeving creëren die de spelers stimuleert en waar ze graag deel van willen uitmaken’. Wat is jouw aantrekkelijk toekomstbeeld? Een beeld waarvoor het waard is om uit jouw comfortzone te komen?

Het hele team

Een blijvend vermogen tot verandering betekende voor de All Blacks dat ze afstand namen van iedereen die een belemmering was of zou kunnen worden voor deze opdracht. En misschien nog belangrijker dat ze de bekwaamheid van de mensen die achterbleven en nieuw zouden komen gingen ontwikkelen. Deze verantwoordelijkheden kwamen niet bij een persoon terecht, maar werden gedragen door het hele team. Welke bekwaamheden zouden de mensen in jouw bedrijf moeten ontwikkelen om veranderingen het hoofd te blijven bieden?

Een geloofwaardig en uitvoerbaar plan werd verkregen door alle doelen terug te brengen tot zo klein mogelijke opdrachten. Van jaren, naar seizoenen, naar series, naar maanden, naar weken, dagen en zelfs seconden. Hierdoor werd steeds concreet gemaakt of een doel haalbaar was. Verantwoordelijkheden werden gelijk verdeeld. Iedereen leverde naar eigen kunnen zijn eigen bijdrage. Het plan werd op het speelveld uitgevoerd, maar achter de schermen continu bijgesteld door geleerde lessen tijdens het spelen. Hoe verbouw jij ‘met je tent open’? Hoe klein zijn de stappen die je hebt geformuleerd om de aankomende veranderingen het hoofd te bieden? Beter nu kleine stapjes, dan straks een megasprong.

Uiteindelijk leidde het tot de succesvolste periode van de All Blacks uit de geschiedenis.

‘Beter nu kleine stapjes, dan straks een megasprong’

Cultuur eet strategie als ontbijt. Je kunt nog zo’n goede strategie in je hoofd hebben. Als de cultuur op je bedrijf dit niet ondersteunt, is het per definitie gedoemd te mislukken. Elke verandering heeft tijd nodig. Je haalt mensen uit een groef waar ze al jaren comfortabel successen in hebben behaald. Als echter de groef opgeschoven wordt (zoals provisietransparantie) wil dat niet zeggen dat mensen ook automatisch in de nieuwe groef gaan lopen. Jij als leider zal daar het voortouw in moeten nemen. De handvatten van de All Blacks helpen daarbij.

Reactie toevoegen

 
Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...

Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...