Laat ons ondernemen!

Uit de Adviespraktijk Dorthe Verheijden1

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) “Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en toezichthouder. Ik ben blij dat de rotte appels in onze sector zijn verwijderd, maar de wet-en regelgeving en de starre houding van aanbieders werkt averechts”, aldus Dorthe Verheijden van Advieskantoor Bij Verheijden uit Neer dat sinds 2012 volledig provisieloos werkt.

Over ondernemerschap gesproken. Dorthe kwam direct in actie toen CZ eerder dit jaar aankondigde de provisie op individuele portefeuilles en mantelcontracten af te gaan afbouwen. De afbouw leidt ertoe dat CZ per 2027 geen provisie meer betaalt op individuele portefeuilles. Alleen als er sprake is van een “schaalbare digitale adviespropositie” wil CZ provisie blijven betalen. Adviseurs dienden te voldoen aan een door CZ opgestelde checklist met vereisten voor de site van de ondernemer. Het ging onder meer om een productvergelijker en verplichte informatie over zorgverzekeringensproducten.

‘Aanbieders en AFM mogen er anno 2024 vanuit gaan dat wij dé vertrouwenspersoon zijn van onze klanten’

Adfiz reageerde furieus, ook al leidde dit niet tot andere inzichten bij CZ. Dorthe wachtte het echter niet af en kwam direct in actie. “Als ondernemer vind ik dat het niet kan bestaan dat een aanbieder als CZ mij oplegt hoe ik mijn ondernemerschap moet invullen. Tegelijkertijd eisten zij het onmogelijke. Een goed werkende zorgvergelijker op je site kost een adviseur al gauw zo’n 10.000 euro per jaar. Daarnaast ben je verplicht informatie op te nemen over zorgpolissen. Dit staat echter haaks op mijn visie op ondernemerschap. Wij zijn adviseurs, geen verkopers van producten. Bijna dertig adviseurs reageerden op mijn oproep om hier een oplossing voor te vinden. Ik heb een ict-bedrijf bereid gevonden om een professionele zorgvergelijker te bouwen en met die dertig adviseurs zouden we de kosten kunnen delen. Maar mijn voorstel is afgewezen door CZ. Dat werd wel een heel korte gesprek. Juridisch gezien heeft CZ het gelijk aan haar zijde, maar het voelt onrechtvaardig, juist omdat het invloed heeft op de bedrijfscontinuïteit van adviseurs. En mijn vraag is vervolgens: welke streken haalt een volgende aanbieder uit?“

Ook is Dorthe niet te spreken over de vele regelgeving van de AFM. “Ik ben blij dat wet- en regelgeving ertoe heeft geleid dat de rotte appels uit de sector zijn verwijderd, maar als toezichthouder mag je er anno 2024 wel eens wat meer vanuit gaan dat wij adviseurs dé vertrouwenspersoon zijn van onze klanten. Het holt het ondernemerschap uit als een goed advies minder tijd gaat kosten dan het voldoen aan wet- en regelgeving. De eisen zijn inmiddels doorgeschoten.”

Advies

Het bevestigt Dorthe opnieuw dat haar keuze om provisieloos te werken een juiste is geweest. “Ons inkomen is wel veilig gesteld, waarmee ik niet wil beweren dat onze werkwijze altijd even gemakkelijk is. Wij kiezen honderd procent voor het belang van onze klanten. Wij hoeven niet explosief te groeien, onze ambitie is elke dag het allerbeste voor de klant te doen. Dat is de werkethiek waar wij blij van worden en dat zie je helaas niet overal terug in de sector. Vaak staat daar het eigenbelang, het eigen ego voorop en niet het klantbelang.”

Financieel heeft Bij Verheijden haar uitdagingen. “Gelukkig blijven klanten onze kant uitkomen. Dat klinkt mooi, maar ik zie ook een uitdaging. Er komt een moment dat we het aantal klanten niet meer kunnen bolwerken, ook al omdat er geen ruimte is om extra gekwalificeerd personeel – als je dat al vindt – aan te nemen. Als het zo doorgaat, zouden we wel eens een klantenstop moeten gaan afkondigen. Ik hoop dat verdere digitalisering dit voor een deel kan oplossen.”

In dit licht is er ook een andere uitdaging voor het advieskantoor. “We willen klanten die nu nog een abonnement hebben voor een schadepostje opschalen naar een compleet abonnement. Deze klanten hebben immers vaak ook een hypotheek of een beleggingsverzekering en ik vind het naar dat ik niet weet of ze dat goed hebben geregeld. Laatst sprak ik iemand die gescheiden was en zelf online een hypotheek bij a.s.r. had afgesloten. Op zich is dat knap, maar ik vraag me dan af of hij wel alles heeft meegewogen bij het sluiten van de hypotheek. Je zou op zijn minst mogen verwachten dat een second opinion bij een adviseur een vereiste zou zijn als mensen zo’n enorm grote aanschaf doen.”

De komende tijd wil Dorthe zich focussen op de overstap naar echt advies. “Eigenlijk dient advisering het daadwerkelijke business model van de adviseur te zijn. In ons segment – particulieren, zzp’ers en mkb – zijn maar weinig voorbeelden van adviseurs die dit al voor elkaar hebben. We moeten het wiel een beetje uitvinden. Een boeiende ondernemersuitdaging.”

Plannen

In de vorige aflevering van ‘Uit de Adviespraktijk’ vertelde Dorthe al dat ze op termijn het kantoor zal overnemen van haar vader Jac. Inmiddels is haar vader voor de eerste vijftig procent uitgekocht. “Bedoeling is om dit traject op 1 juli 2025, als mijn vader AOW gaat krijgen, volledig te hebben afgerond. Gelukkig krijg ik hierbij ondersteuning van ‘Voor de adviseur’, een fonds voor adviseurs opgericht door De Goudse, Nh1816 en Voordegroei. Gelukkig hebben zij vertrouwen in mij als adviesondernemer en steunen ze mij met raad en daad.”

Dorthe Verheijden: ‘Eisen wet- en regelgeving volledig doorgeschoten.’

Verdere plannen? “Ik houd mijn oren en ogen open. Ik heb plannen genoeg, ben een echte ondernemer. Ik geloof oprecht dat wij voor onze klanten van grote meerwaarde zijn, en dat is ook onze enige drijfveer. Maar we sluiten onze ogen en oren nooit voor kansen die zich aandienen, ook buiten de sector.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hartenkreet adviseur Dorthe Verheijden: "Laat ons ondernemen!"

Hartenkreet adviseur Dorthe Verheijden: "Laat ons ondernemen!"

“Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en toezichthouder. Ik ben blij dat de rotte appels...

Partijen verbinden

Partijen verbinden

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Meer ruimte om te ondernemen, in zijn hoofd en in zijn kantoor. Daarnaar is Thomas van Uunen (Thomas verzekert, Nijverdal)...

Niets leukers dan bouwen

Niets leukers dan bouwen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Bouwen, iets nieuws neerzetten, dat vindt Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany) het leukst aan...

Frisse wind door de adviessector

Frisse wind door de adviessector

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...

De volgende stap

De volgende stap

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...

Nieuwe wegen inslaan

Nieuwe wegen inslaan

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...