Leef je klant

Janwillem Swart 2022

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’. Dan is klantbeheer niet langer iets wat moet als verplichte nazorg, maar iets wat je wilt. Omdat het kansen biedt. En ondernemende adviseurs houden van kansen en die benutten. Bij Nh1816 verzekeringen helpen wij adviseurs die kansen benutten. Zet klantbeheer actief in en dat begint, zoals we dat in Noord-Holland zeggen: gewoon met een praatje.

...

Actief klantenbeheer is geen verplichting maar een kans. Het houdt de band met je klant warm, versterkt de relatie en verlaagt drempels om contact op te nemen. En daarmee bedoel ik niet alleen de drempel van je kantoor. In de huidige tijdgeest besteden mensen hun tijd nu eenmaal veel online. Maar ook bij de supermarkt of langs de sportvelden komen lokale adviseurs hun klanten tegen. Ben daarom zichtbaar én benaderbaar.

Reserveer tijd

Tegelijkertijd lijkt de waan van de dag funest om de aandacht voor de klant naar een hoger niveau te tillen. De mail die volstroomt, tijdrovende administratieve processen, schademeldingen en de vele telefoontjes, kunnen de dag domineren. Maar, je kan het ook ombuigen. Enerzijds door tijd te reserveren of iemand verantwoordelijk te maken voor klantbeheer, anderzijds door het onderdeel van je processen te maken. Want als een klant belt voor een autowijziging, benut dan gelijk deze mogelijkheid om het pakket even na te lopen. Zonde als je dit zeldzame moment dat een klant bezig is met de verzekering, laat lopen.

Zet slimme systemen in

Een synoniem voor beheer is leiderschap. Ondernemende adviseurs hebben die leiderschap. Benut je leiderschap en zet die ook voor de persoonlijke contactmomenten met je klant in. Want laten we eerlijk zijn, je bent adviseur om mensen te helpen en omdat persoonlijk contact belangrijk voor je is. Niet omdat je houdt van administratieve rompslomp. Bij Nh1816 vinden we actief klantbeheer heel belangrijk, daarom ondersteunen wij financieel adviseurs hier actief in door slimme systemen aan te bieden zoals Business Support, Nazorgscan, VerzekeringApp, Mijn-polissen en het Portaal waarin adviseurs in een paar klikken de verzekeringen en schademeldingen regelen. Door maximaal te digitaliseren ontstaat maximale tijd voor persoonlijk contact.

Draagvlak

Maximale tijd die alle medewerkers in het kantoor kunnen inzetten voor de klant. Daarvoor is het noodzakelijk om draagvlak te creëren. Als het team de kansen van actief klantbeheer ziet en met name ook het plezier, want minder administratieve rompslomp en meer persoonlijk contact, ontstaat er draagvlak. Met als winst dat klanten bewust worden en je zelfs op de hoogte houden van wat er in hun levens gebeurt. Zoals kinderen die op kamers gaan, verbouwingsplannen, die laadpaal voor de deur of de overweging om van het gas af te gaan. Ik noem maar iets. Wat je geeft, krijg je terug. Als je tijd en aandacht aan je klanten besteedt, ook als zij het niet verwachten, kom je als adviseur tussen de oren van je klant en denkt hij ook sneller aan jou.

Leef je in

Het klinkt misschien lichtzinnig en makkelijk, toch is er nog een hoop te winnen. In de branche zie ik dat klantbeheer vaak wordt gezien als een verplichting. Er liggen dus kansen, vanuit Nh1816 helpen wij adviseurs die kansen te benutten zodat zij die lokale held zijn. Wij noemen deze adviseurs niet voor niets local hero’s . Door zich in te leven in hun klant, in hun omgeving en betrokken te zijn, kunnen lokale adviseurs het verschil maken ten opzichte van grotere partijen. De menselijkheid, betrokkenheid en hulpvaardigheid is wat telt en waar verzekeren in essentie voor bedoeld is.

Werk met contactmiddelenmix

Lokaal of niet, de wereld is vandaag de dag voor mensen groter. Daarbij is de onlinewereld grenzeloos. Dat maakt ook het aantal mogelijkheden om in contact te komen met de klant, groter. Naast binnenstappen, bellen en mailen, is social media een kansrijk kanaal om blijvend tussen de oren van je klant te komen. Instagram en TikTok bijvoorbeeld om jongeren te bereiken voor die brommerverzekering. En contacten worden ook langs de lijnen en op feestjes gelegd. Onderschat de waarde van je netwerk en het persoonlijke gesprek niet.

Wees zichtbaar

Daarom is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Online en offline. Formeel en informeel. Dus ook tijdens een evenement voor een goed doel bijvoorbeeld en bij verenigingen. Via onze tool Business Support helpen wij adviseurs zichtbaarder te zijn. Van social media berichten en mailingen tot promotiematerialen zoals een start- en finishboog voor een hardloopwedstrijd door het dorp of een goede doelen actie die de adviseur samen met ons steunt.

Zet je voordeur open

Actief klantbeheer gaat over je klant leven, oprechte interesse tonen, in contact staan en hem helpen een gerust leven te leven omdat hij weet dat het goed geregeld is en wordt, als er toch iets misgaat. En ja, dan ontstaat er de ruimte voor de leuke dingen in het leven. Zoals het lokale evenement dat je als adviseur organiseert om samen met je klanten iets goeds te doen voor de lokale omgeving. Een herinnering die verbindt en de loyaliteit vergroot. Investeren in de binding met je klant én je zichtbaarheid, houdt de achterdeur dicht en zet de voordeur open. Een kans van actief klantbeheer die veel kantoren nog niet volop benutten. Dus ik zou zeggen: pak ‘m, kom in contact en weet ons te vinden als we je kunnen helpen.

Janwillem Swart is Sr Commercieel Manager bij Nh1816 Verzekeringen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

De passie van local hero… Richard Storms

De passie van local hero… Richard Storms

(Rubriek 'Samen betrokken', VVP 2-2024) De vader van adviseur Richard Storms legde na een lange carrière bij defensie de basis voor Storms Financiële...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De passie van local hero Richard Beljaars

De passie van local hero Richard Beljaars

(Rubriek 'Samen Betrokken' in VVP 1-2024) Koop die nieuwe caravan eens niet. Klanten kijken vreemd op, maar Richard Beljaars van Beljaars Hypotheken en Verzekeringen...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Geschenk local hero's alvast verhuisd naar nieuw onderkomen Nh1816

Geschenk local hero's alvast verhuisd naar nieuw onderkomen Nh1816

De plataan, een geschenk in 1991 van de local hero's voor het 175-jarig jubileum destijds, is op Valentijnsdag verhuisd naar de tuin bij het nieuwe pand. De plataan...

Samen betrokken:  Assurantiekantoor Wigger

Samen betrokken: Assurantiekantoor Wigger

(Uit VVP 6-2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...