Leren van visboer Tarik

Marcel Kroon 2018

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste wat Tarik steevast roept als ik bij hem binnenkom is: grote vriend! Heel even was ik gevleid dat het me zo makkelijk afging om nieuwe vrienden te maken. Totdat de drie klanten na mij een vergelijkbare titel meekregen.

Voordat hij eigenaar van de vistent werd, werkte Tarik in het leger. Hij heeft gediend in diverse verre landen. Over zijn werk in den vreemde wil hij nooit praten. Over zijn nieuwe vistent wel. Hij is hier superenthousiast over en werkt zich een slag in de rondte. Toen hij net startte, had hij het idee opgevat om zeven dagen per week open te gaan. Heb je al iemand in dienst genomen, vroeg ik hem? Ik kan toch zelf zeven dagen per week werken, antwoordde hij. Leek míj niet verstandig. Maar hij wilde het anders doen dan zijn voorgangers en daar waren ruime openingstijden voor nodig. Al gauw merkte ik dat het drukker werd in mijn geliefde vistentje. Niet zo gek ook, want er heerst een uitstekende sfeer. Een vrolijke vent achter de toonbank doet veel goeds. Komt bij dat je je bij Tarik echt welkom voelt. Vaak ruikt het er heerlijk naar verse vissoep, die hij gratis aanbiedt. En waag het niet te weigeren, want hiermee kwets je hem tot op het bot. Heeft hij geen vissoep dan gaat hij wel met een schotel van het één of ander -’moet je proeven’-bij zijn wachtende clientèle langs. Als marketeer bekijk ik dit schouwspel met bovenmatige interesse. Hoe maakt zo iemand nou binnen een jaar van een doorsnee vistent een goedlopend bedrijf. En wat kan een gemiddelde assurantieadviseur hiervan leren?

Doorslaggevende succesfactoren zijn plezier en enthousiasme. Wanneer klanten merken dat je écht graag doet wat je doet, vergroot dat je authenticiteit en professionaliteit. Daarnaast moet je een goed product hebben. Vriend Tarik zweert bij de allerbeste vis. Vers van de visafslag. Hij zegt het niet alleen, maar laat de mensen het ook ter plaatse ervaren. Hij communiceert constant over wat hij doet en waarom hij dat zo doet. Dit creeert transparantie en daarmee betrouwbaarheid.

Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn twee andere eigenschappen van mijn grote visvriend. Constant is hij op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo heeft hij ook al eens een bezorgservice geprobeerd, verruimde openingstijden, een terras voor de vistent, deelt hij folders uit (die hij tijdens het prepareren van de vis nog even mondeling toelicht). En je kunt sinds kort kant-en-klare maaltijden bij hem afhalen. Het laatste wat ik van hem hoorde, is dat je nu voor vistapas bij hem terecht kunt.

Ook voor het ‘kantoor van de toekomst’ geldt; blijft constant innoveren. Probeer nieuwe manieren van bediening. Zet een ervaring neer als mensen bij je op kantoor komen. Hou van je werk en verzamel een team enthousiastelingen om je heen. En het allerbelangrijkst: communiceer, communiceer, communiceer...

Powered by

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...