Life planning ten dienste van de aarde

George Kinder 2019

“We leven in een democratie, leven langer en zijn gezonder dan onze voorouders en toch is er zoveel ellende om ons heen. Laten we ons een voorstelling maken van een gouden beschaving die we onszelf en onze kinderen gunnen. We moeten nadenken over wat er echt toe doet in het leven en dit samen realiseren. Dat kan al binnen één generatie. Life planning is bij uitstek geschikt om de beschaving weer ‘aan’ te zetten.”

Aan het woord is George Kinder, de grondlegger van life planning, die op verzoek van Louis Vollebregt een workshop in Nederland gaf aan een aantal life planners. Dit naar aanleiding van zijn nieuwe boek A Golden Civilization & The Map of Mindfulness .

Als oprichter van het Kinder Institute of Life Planning heeft hij een revolutie teweeggebracht in klantgericht financieel advies met diepgaande trainingen van duizenden adviseurs uit dertig landen. Bijna vijftien jaar geleden werd hij ‘ontdekt’ door Ivo Valkenburg en geïntroduceerd in Nederland. Hij schreef een aantal boeken over de betekenis van geld. In zijn nieuwe boek zet hij life planning in om een betere wereld te creëren.

Vrijheid

“De essentie van life planning is vrijheid”, zo betoogt Kinder tijdens de sessie in Amsterdam. “Vrijheid kun je alleen ervaren in het huidige moment. Vrijheid ligt niet in het verleden, niet in de toekomst. Daarom is meditatie zo belangrijk. Meditatie brengt innerlijke vrede en leidt tot ‘zelfloosheid’. Het brengt onze gedachten tot rust. Meditatie leidt tot helderheid, meer compassie, vriendelijkheid, toegankelijkheid, integriteit, meer lef en leidt ook nog eens tot betere prestaties. Inmiddels is meditatie ingeburgerd. Het House of Parliament kent zelfs een meditatieruimte” aldus Kinder die al vijftig jaar lang zo’n drie uur per dag mediteert.

‘Life planning kan helpen om de beschaving weer ‘aan’ te zetten’

“Vanuit dat hier en nu weten we dat de wereld die we met zijn allen hebben geschapen ver afstaat van wie we in wezen zijn en hoe we de wereld graag zien en achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Veel onderzoeken tonen aan dat mensen geluk definiëren als aanwezig zijn in het hier en nu en gefocust zijn op het hier en nu. Meditatie helpt hierbij. Het brengt ons terug bij onze kernwaarden en van daaruit kunnen we bouwen aan een gouden beschaving. Life planning is hier een uitstekend hulpmiddel bij.”

Kernwaarden

Kinder vroeg zich af waarom de kernwaarden, dat wat we echt belangrijk vinden, van nagenoeg alle mensen zo weinig zichtbaar zijn in de samenleving. “We leven in een democratie, zijn in principe vrij om te creëren wat we willen, we leven langer en gezonder dan onze voorouders en toch is de wereld niet mooi. Life planning kan helpen om de beschaving weer ‘aan’ te zetten. Life planners kunnen met zichzelf en met hun klanten de gesprekken aangaan over een gouden beschaving, een beschaving die we wel willen omarmen. Overal ter wereld hebben mensen precies dezelfde voorstelling van een gouden beschaving. Dan gaat het over vertrouwen, vrijheid, gelijkheid, innerlijke rust, een schone planeet, eerlijk geld, inclusiviteit, liefde, gezondheidszorg en educatie voor iedereen, respect, geweldloosheid, democratie, creativiteit. Als alle mensen het hierover eens zijn, dan is dat een bijzonder krachtige boodschap waar niemand nee tegen kan zeggen. Dit is de fakkel van daadwerkelijke verandering.”

Ook de obstakels zijn gelijk. In jezelf zijn dat: angst, overtuigingen, egoïsme, onwetendheid, luiheid, hebberigheid, haat, jaloezie. En buiten jezelf zijn het: het politieke systeem, het geldsysteem, religieuze overtuigingen, het geloof in eeuwige groei, ongelijkheid, klimaatverandering, vervuiling, overbevolking, honger, wapenproductie en -handel.

Kom in actie

“Uiteindelijk gaat het niet om je visie, niet om de obstakels, maar om wat je doet. Kies wat bij je past, zoek de verbinding met anderen die er ook zo over denken en kom in actie.”

Dit kan bewuster leven zijn: weet waar je eten vandaan komt, door wie de producten die je koopt worden gemaakt, wees bewust hoe je reist, waar je bankiert, hoe je met geld omgaat, naar welk nieuws je luistert, hoe je met mensen en dieren omgaat, hoe en wat je communiceert en wat je met je afval doet. Veranderen begint altijd met jezelf. Ook kun je in actie komen om de wereld buiten jezelf te veranderen. Steeds meer ondernemers dragen met hun producten en diensten bij aan een betere wereld. Er is geen rangorde. Iedereen kan bijdragen op zijn of haar manier.”

Volgens Kinder heeft dat niet veel te maken met het huidige democratische systeem. “Nu gaan we eens in de zoveel tijd stemmen en vervolgens gaan we klagen tot er een nieuwe gang naar de stembus komt. Dit kan anders. Door verantwoordelijkheid te hemen en met elkaar in actie te komen. Door het gesprek aan te gaan met jezelf en met de mensen in je omgeving. Door mensen te vinden die dezelfde prioriteiten hebben waarvoor ze in actie willen komen en samen op te trekken. Door naar elkaar te luisteren en niemand iets op te leggen. Door zelfkennis, door onze harten weer te laten spreken en door verbinding. En vooral door te doen. In één generatie kunnen we er een leefbare planeet van maken.”

George Kinder: ‘Actiemodus vereist.’

Editie
George Kinder: life planning ten dienste van de aarde