LinkedIn, Instagram, TikTok?

Karin van Geelen 2020

(Door Karin van Geelen, communicatie-specialist) Via sociale media kunt u direct in gesprek gaan met klanten en geïnteresseerden. Maar er zijn nogal wat kanalen en uw tijd is beperkt. Waar stopt u uw energie in?

Er zijn op dit moment grofweg tien belangrijke sociale media. Marketingfacts heeft het bereik en het belang daarvan op een rijtje gezet. Wat is voor u het geschikte kanaal? Waar zijn uw doelgroepen het best te bereiken? Waar zijn zij actief, wat doen ze daar en wat verwachten ze ervan? Vraag het gewoon aan uw klanten!

Ik beperk me tot LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. In mijn ogen zijn deze voor een financieel dienstverlener het interessantst. Ik zie voor u geen zakelijk nut in TikTok en Snapchat. Nog niet tenminste, misschien is dat volgend jaar alweer anders.

No-brainer of no-go area

Van de zakelijke sociale media is LinkedIn een no-brainer. Daar moet u zijn, daar moet u iets mee doen. Dat platform biedt veel mogelijkheden om te bouwen aan uw merk, uw relaties (en de tweede en derde ring) te bereiken en om u zelf als deskundige en autoriteit neer te zetten. In mijn volgende column ga ik specifiek in op LinkedIn, juist omdat dit zo’n veelzijdig, effectief en desondanks onderbenut medium is.

Dan Twitter. In mijn ogen is hier zakelijk niet zoveel te halen of brengen. Het is een prima kanaal om persoonlijk op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, ook op uw vakgebied. Maar Twitter is nogal vluchtig, onvoorspelbaar en vaak negatief. Men vliegt van de ene ophef naar de andere opwinding. Iets opbouwen is lastig en het afbreukrisico is groot.

Facebook is nog steeds een mooi kanaal om uw organisatie een gezicht te geven. Laat zien wat u en uw medewerkers doen – op kantoor en daarbuiten (teamuitje, vrijwilligersproject). U kunt klanten iets laten vertellen over de samenwerking met u of over hun verzekeringsvragen. Met Facebook is kunt u snel en relatief makkelijk een community opbouwen. Daarbij leent het zich ook uitstekend voor arbeidsmarktcommunicatie. Kandidaten krijgen snel een beeld van sfeer en cultuur van uw organisatie.

Instagram is het kanaal om uw organisatie (letterlijk) te verbeelden. Foto’s vertellen het verhaal van uw organisatie, tekst doet er hier minder toe. Wel is het op Instagram belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken. Daarmee kunt u de beelden met uw vakgebied en expertise verbinden en mensen buiten uw netwerk bereiken. Ook zonder een enorm aantal volgers kunt u zo een mooi publiek opbouwen.

Ten slotte is YouTube interessant. Video’s zijn steeds belangrijker in communicatie. Korte filmpjes en animaties blijken heel effectief in het overdragen van informatie en het versterken van het merkgevoel. Vaak wordt YouTube indirect gebruikt. U verwijst op Facebook of LinkedIn (of Twitter) naar de filmpjes die u op uw YouTube-account plaatst.

Energie en lol

Nog even dit: als u sociale media inzet ‘omdat het nu eenmaal moet’, zou ik zeggen: begin er niet aan. Er valt echt iets te winnen op die kanalen, maar dat vraagt om tijd, energie en een beetje lol erin. Verder zijn sociale media geen vervanging van andere media en kanalen. Ze zijn aanvullend op traditionele en offline media. Een doordachte combinatie werkt zoals altijd het best.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Consument heeft onderzoeksplicht

Consument heeft onderzoeksplicht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0723) Florius heeft voor de wijziging van een bestaande hypothecaire geldlening de consumenten een offerte verstrekt die per abuis gebaseerd...

Wat levert het op?

Wat levert het op?

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post,...

Financieel dienstverlener als influencer?

Financieel dienstverlener als influencer?

(Communicatie door Karin van Geelen, communicatiedeskundige, in VVP 5-2020) Hoe krijg je het verhaal van je onderneming bij de juiste lezers en kijkers? Dat hangt...

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet...

In de wereld van likes, shares en retweets

In de wereld van likes, shares en retweets

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan? In de anderhalvemetersamenleving...