Liquidatietarief Kifid maximaal 5.000 euro

Kantoor Kifid

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE

Een klant van DAS wordt door de Geschillencommissie in het gelijk gesteld. Maar zij krijgt maar zeer ten dele haar zin als het gaat om vergoeding van de kosten die zij tijdens de klachtprocedure heeft gemaakt. Deze uitspraak laat goed de werking zien van het zogeheten liquidatietarief van Kifid.

De consument vorderde 1.830 euro. Dit bedrag betreft de rekening van een advocaat die door de consument was ingeschakeld om de klacht bij de verzekeraar in te dienen. Tevens vorderde de consument kosten betreffende het aanhangig maken van de klacht bij Kifid: 8.103,12 euro. Het antwoord van de Geschillencommissie wat betreft de eerste vordering is duidelijk: “Deze kosten komen op basis van het Reglement niet voor vergoeding in aanmerking.”

De kosten die de consument vorderde in verband met het aanhangig maken van de klacht bij Kifid, komen in aanmerking voor vergoeding met inachtneming van het liquidatietarief. Op basis hiervan beslist de Commissie dat DAS “bedragen van 100 respectievelijk 50 euro vergoedt aan Consument aangezien voor het aanhangig maken van de klacht bij Kifid door Consument zowel een advocaat als een administratief geschoolde deskundige is ingeschakeld”.

In vergelijking met de procedure bij instanties zoals de rechtbank, heeft Kifid een tarievenstelsel ontworpen op basis waarvan vastgesteld kan worden welke bijdrage in de kosten voor rechtsbijstand een consument kan krijgen, indien zijn hoofdvordering door Kifid (gedeeltelijk) wordt toegewezen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen kosten voor rechtsbijstand door een advocaat en door andere beroepsmatige professionals. Advocaten zijn juridisch geschoold, staan onder toezicht en moeten voldoen aan strikte opleidingseisen, waardoor een hogere kostenvergoeding voor rechtsbijstand door advocaten op zijn plaats is. Bij niet-advocaten geldt dat het om een gemachtigde moet gaan die door de consument vanwege zijn professionaliteit wordt ingeschakeld en door de consument wordt betaald. In alle gevallen geldt een maximum vergoeding van 5.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...