Liquidatietarief Kifid maximaal 5.000 euro

Kantoor Kifid

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE

Een klant van DAS wordt door de Geschillencommissie in het gelijk gesteld. Maar zij krijgt maar zeer ten dele haar zin als het gaat om vergoeding van de kosten die zij tijdens de klachtprocedure heeft gemaakt. Deze uitspraak laat goed de werking zien van het zogeheten liquidatietarief van Kifid.

De consument vorderde 1.830 euro. Dit bedrag betreft de rekening van een advocaat die door de consument was ingeschakeld om de klacht bij de verzekeraar in te dienen. Tevens vorderde de consument kosten betreffende het aanhangig maken van de klacht bij Kifid: 8.103,12 euro. Het antwoord van de Geschillencommissie wat betreft de eerste vordering is duidelijk: “Deze kosten komen op basis van het Reglement niet voor vergoeding in aanmerking.”

De kosten die de consument vorderde in verband met het aanhangig maken van de klacht bij Kifid, komen in aanmerking voor vergoeding met inachtneming van het liquidatietarief. Op basis hiervan beslist de Commissie dat DAS “bedragen van 100 respectievelijk 50 euro vergoedt aan Consument aangezien voor het aanhangig maken van de klacht bij Kifid door Consument zowel een advocaat als een administratief geschoolde deskundige is ingeschakeld”.

In vergelijking met de procedure bij instanties zoals de rechtbank, heeft Kifid een tarievenstelsel ontworpen op basis waarvan vastgesteld kan worden welke bijdrage in de kosten voor rechtsbijstand een consument kan krijgen, indien zijn hoofdvordering door Kifid (gedeeltelijk) wordt toegewezen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen kosten voor rechtsbijstand door een advocaat en door andere beroepsmatige professionals. Advocaten zijn juridisch geschoold, staan onder toezicht en moeten voldoen aan strikte opleidingseisen, waardoor een hogere kostenvergoeding voor rechtsbijstand door advocaten op zijn plaats is. Bij niet-advocaten geldt dat het om een gemachtigde moet gaan die door de consument vanwege zijn professionaliteit wordt ingeschakeld en door de consument wordt betaald. In alle gevallen geldt een maximum vergoeding van 5.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...