Live = life

Jeroen Oversteegen 2019

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder geval 20 miljard euro voor over. Volgens minister Adriaansens (EZK) speelt vernieuwing een cruciale rol bij het borgen van onze huidige welvaart. Op nationaal niveau gaat dat om het gezond houden van mensen, economie en milieu. Soms letterlijk via rocket science zoals het verduurzamen van de luchtvaart. Andere projecten betreffen onder andere artificial intelligence bij kankeronderzoek, digitaliseren van de logistieke sector en groene chemie.

Bij dit laatste begrip maak ik meteen een bruggetje naar de praktijk van het financieel intermediair. Hoe is de chemie met jouw relaties? En die van een paar jaar geleden? Komt ‘groen doen’ — verduurzamen van de woning — al aan bod bij elk hypotheekadvies? Super als dat zo is, zeker nu de energieprijzen door het dak schieten. En goed dat je daarbij gebruik kunt maken van nieuwe ‘groene’ productvarianten van steeds meer geldverstrekkers en ruimere subsidieregels.

Doen, vallen, opstaan

Andere tijden vragen om een nieuwe benadering, innovatie dus. Het wiel zette ooit zaken in beweging, en stoomkracht bracht de versnelling. Stilstand is achteruitgang, zeker nu er goede kans is dat de markt gaat kantelen. De rente stijgt, de gemiddelde prijs van woningen daalde voor het eerst, het aantal oversluitingen is over zijn top heen. En er wordt weinig verhuisd en nog te weinig nieuw gebouwd. Wat houdt dat in voor de persoonlijke welvaart van het intermediair? En hoe helpt innoveren daarbij?

Je dienstverlening aanpassen hoeft niet zo radicaal als Elon Musk zijn Tesla introduceerde, of Netflix afrekende met de videotheek en lineair tv-kijken. Ook kleine wijzigingen in je processen of de producten op je palet kunnen al een verschil maken. Innoveren is doen, vallen, opstaan. En niet opgeven! Oriënteer je, probeer iets. Er zijn genoeg ideeën die niet worden uitgevoerd. En er is voldoende slimme software die je tijd bespaart, kansen toont binnen je portefeuille én je op de kaart zet bij relevante leads. Wees niet bang, het gaat vast een keer mis. Maar blijf positief — er zijn genoeg mensen die zeggen dat het elke dag regent… in veel landen zou men daar maar al te blij mee zijn.

Verbeteren

Bij de Nationale Hypotheekbond doen we niet anders. Ooit met twee man gestart om huiseigenaren online te helpen oversluiten, werken we nu met vijftig enthousiaste collega’s aan de verdere ontwikkeling van een veelzijdig softwareplatform. De consument staat nog steeds centraal. Maar onze groei kwam toen we de focus verlegden, op het intermediair, en bezig bleven met verbeteren. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Maar zo volgden op den duur wel franchisegevers, geldverstrekkers en volmachtbedrijven als opdrachtgevers en partners.

Nog steeds steken we regelmatig onze nek uit, onder het motto: live = life. Ga jouw vernieuwing ook zo onbevangen aan. Deel, ontvang feedback, luister ernaar, maar bepaal je eigen koers. De hele tribune zit vol coaches en trainers… jij bent de sterspeler van je team.

#onafhankelijkfinancieeladviesisbelangrijk

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nationale Hypotheekbond lanceert Uwkluis app

Nationale Hypotheekbond lanceert Uwkluis app

De Nationale Hypotheekbond heeft de Uwkluis app in de App Store en Play Store gelanceerd. De mobiele app is een aanvulling op de Uwkluis omgeving voor desktop,...

Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'

Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'

Nationale Hypotheekbond en Ordina hebben de app ‘Veilig Ophalen’ geïntroduceerd. Na een gegevensverzoek van de adviseur haalt de consument met...

Onderzoek ‘Beste Geldverstrekker 2022’

Onderzoek ‘Beste Geldverstrekker 2022’

De Nationale Hypotheekbond roept adviseurs op deel te nemen aan haar jaarlijkse onderzoek ‘Beste Geldverstrekker’. Het onderzoek richt zich op alle aspecten...

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Binnen vijf weken na het lanceren van haar nieuwste hypotheeksoftware Fastlane Advies, heeft de Nationale Hypotheekbond het 100e hypotheekkantoor aangesloten: Huis...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Gewoon logisch…

Gewoon logisch…

(Ozewald Wanrooij, Rendement van Geluk, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Hey Siri…. Goedemorgen. De lampen gaan aan op een niet al te felle stand....

Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Alleen ben je sneller, samen kom je verder

(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022)  Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht...

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

(Partner in Kennis, de Verzekeringsanalyse, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Met toenemende overheidseisen, krijgen aanbieders van verzekeringen er extra...

Nieuwe balans met regeneratief investeren

Nieuwe balans met regeneratief investeren

(Ivo Valkenburg (1966-2022) in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Regeneratieve investeerders zetten bewust hun geld in om een nieuwe balans te creëren...