Live = life

Jeroen Oversteegen 2019

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder geval 20 miljard euro voor over. Volgens minister Adriaansens (EZK) speelt vernieuwing een cruciale rol bij het borgen van onze huidige welvaart. Op nationaal niveau gaat dat om het gezond houden van mensen, economie en milieu. Soms letterlijk via rocket science zoals het verduurzamen van de luchtvaart. Andere projecten betreffen onder andere artificial intelligence bij kankeronderzoek, digitaliseren van de logistieke sector en groene chemie.

Bij dit laatste begrip maak ik meteen een bruggetje naar de praktijk van het financieel intermediair. Hoe is de chemie met jouw relaties? En die van een paar jaar geleden? Komt ‘groen doen’ — verduurzamen van de woning — al aan bod bij elk hypotheekadvies? Super als dat zo is, zeker nu de energieprijzen door het dak schieten. En goed dat je daarbij gebruik kunt maken van nieuwe ‘groene’ productvarianten van steeds meer geldverstrekkers en ruimere subsidieregels.

Doen, vallen, opstaan

Andere tijden vragen om een nieuwe benadering, innovatie dus. Het wiel zette ooit zaken in beweging, en stoomkracht bracht de versnelling. Stilstand is achteruitgang, zeker nu er goede kans is dat de markt gaat kantelen. De rente stijgt, de gemiddelde prijs van woningen daalde voor het eerst, het aantal oversluitingen is over zijn top heen. En er wordt weinig verhuisd en nog te weinig nieuw gebouwd. Wat houdt dat in voor de persoonlijke welvaart van het intermediair? En hoe helpt innoveren daarbij?

Je dienstverlening aanpassen hoeft niet zo radicaal als Elon Musk zijn Tesla introduceerde, of Netflix afrekende met de videotheek en lineair tv-kijken. Ook kleine wijzigingen in je processen of de producten op je palet kunnen al een verschil maken. Innoveren is doen, vallen, opstaan. En niet opgeven! Oriënteer je, probeer iets. Er zijn genoeg ideeën die niet worden uitgevoerd. En er is voldoende slimme software die je tijd bespaart, kansen toont binnen je portefeuille én je op de kaart zet bij relevante leads. Wees niet bang, het gaat vast een keer mis. Maar blijf positief — er zijn genoeg mensen die zeggen dat het elke dag regent… in veel landen zou men daar maar al te blij mee zijn.

Verbeteren

Bij de Nationale Hypotheekbond doen we niet anders. Ooit met twee man gestart om huiseigenaren online te helpen oversluiten, werken we nu met vijftig enthousiaste collega’s aan de verdere ontwikkeling van een veelzijdig softwareplatform. De consument staat nog steeds centraal. Maar onze groei kwam toen we de focus verlegden, op het intermediair, en bezig bleven met verbeteren. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Maar zo volgden op den duur wel franchisegevers, geldverstrekkers en volmachtbedrijven als opdrachtgevers en partners.

Nog steeds steken we regelmatig onze nek uit, onder het motto: live = life. Ga jouw vernieuwing ook zo onbevangen aan. Deel, ontvang feedback, luister ernaar, maar bepaal je eigen koers. De hele tribune zit vol coaches en trainers… jij bent de sterspeler van je team.

#onafhankelijkfinancieeladviesisbelangrijk

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...