Local hero
(Henk Jansen, Söderberg & Partners, in VVP 3-2024) De ‘local hero’, vrij vertaald de plaatselijke held, is iemand die jou als klant herkent en vooral erkent. Hij of zij is een bekendheid in de regio of in de gemeenschap en vervult naast de zakelijke rol ook een belangrijke persoonlijke rol. Vaak is de local hero een verbinder in de gemeenschap.
In het geweld van consolidatie, kostenbesparing en vooral private equity wordt soms het belang van de klant vergeten. Een klant wil namelijk geen 0800-nummer bellen en vier keuzemenu’s doorworstelen voordat hij iemand aan de telefoon krijgt die geen idee heeft wie hij of zij aan de lijn heeft. Een klant wil ook niet op een website allerlei FAQ’s doorlezen omdat hij een simpele vraag heeft die hij graag snel en vooral persoonlijk beantwoord ziet.
Spreekbuis
Een jaar of drie geleden liep ik met Bart van der Sterren en zijn vrouw Dianne door Venray. Dianne en Bart zijn eigenaar van Van de Mortel Assurantie Advies uit de mooie Limburgse plaats. Samen met Bart maak ik onderdeel uit van het DBO Ondernemerscollege netwerk van Herbert Derks (ook al zo’n hero, en niet alleen local). Toen wij na de kennismaking met collega’s en de rondleiding door het prachtige kantoor de stad in liepen om een broodje te gaan eten, viel mij iets op. Gedurende de wandeling van ruim een kilometer kwamen wij allerlei bekenden van Bart en Dianne tegen. Vele winkeliers en ondernemers werden gegroet en mede als voormalig prins carnaval bleek Bart een lokale bekendheid.
‘Klanten willen een naam, een gezicht, een bekende en AI zal dit nooit kunnen vervangen’
Als geboren en getogen Amsterdammer die een groot deel van zijn carrière in Haarlem gewerkt heeft, kende ik dit fenomeen niet. Goed, bij mijn lokale voetbalclub en in mijn buurtje weten de meeste mensen misschien wie ik ben, maar dit was nieuw. En ik zag dat Bart en Dianne niet alleen de rol vertolken van lokaal assurantiekantoor maar een veel belangrijker positie bekleden, namelijk als spreekbuis van en voor de gemeenschap.
Ook binnen het Söderberg & Partners netwerk hebben wij de rol van local hero gedefinieerd. Gustaf Rentzhog, CEO van S&P in Zweden, had het bij onze eerste kennismaking over ‘man and machine’. De ‘machine’ – de IT – moet voor het gemak zorgen en de ‘man’ moet zorgen voor de persoonlijke klik met de klant. Dat is één van de redenen dat Söderberg & Partners gelooft in het partnermodel. Het model waarbij de lokale ondernemer ook gewoon ondernemer blijft en S&P als een minderheidsaandeelhouder ‘partner’ wordt van deze lokale ondernemer. Bijvoorbeeld door op het gebied van IT of AI te ondersteunen.
Dertien
In Friesland hebben wij bijvoorbeeld Job Steenland van Van Campen & Dijkstra. Ik noem Job gekscherend wel eens ‘de koning van Friesland’. Job is nou zo’n typische local hero! Met het prachtige hoofdkantoor in Gorredijk en de nevenvestigingen in Friesland en de kop van Overijssel (en zelfs op Terschelling) vervult Van Campen & Dijkstra een enorm belangrijke regionale rol. En dat doen ze niet alleen met hun assurantieactiviteiten, maar ook als RegioBank.
Henk Jansen: ‘Local hero als spreekbuis van en voor de gemeenschap.’
RegioBank, de buurtzame bank, is ook zo’n geweldig lokaal concept! Steeds meer banken trekken weg uit de dorpen en steden en de ruim honderdjarige RegioBank heeft nog steeds ruim vierhonderd vestigingen over heel Nederland. RegioBank kent de buurt en weet wat er speelt.
Zelf heb ik enorm veel respect en bewondering voor Patrick Heuts van Zekerheuts uit Nuth. Patrick heeft samen met zijn broer Ron het bedrijf overgenomen van vader Fons en uit weten te bouwen tot één van de mooiste en grootste assurantiebedrijven van Limburg. Als trots shirtsponsor van Roda JC geniet Zekerheuts momenteel zelfs landelijke bekendheid. Maar ook Zekerheuts vervult vooral haar rol als local hero middels aanwezigheid op dertien (!) locaties in Zuid-Limburg. En op de meeste vestigingen heeft Patrick, net als Job, gekozen voor het RegioBank-concept.
Petje
De laatste die ik in dit rijtje wil noemen is misschien iets minder groot qua volume maar dat maakt hem geen mindere lokale bekendheid. Kees Tuyp van Mulder & Zwarthoed Adviseurs uit Volendam heeft volgens welingelichte bronnen in Volendam de bijnaam ‘Petje’. In het vissersdorp met de authentieke klederdracht heeft overigens bijna iedereen een bijnaam.
En ook Kees vervult zijn lokale rol als assurantieondernemer mede middels het RegioBank-concept. De, veelal lokale, sponsorconcepten van MZA zijn altijd verbonden aan de drie thema’s sport, cultuur en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ondanks het feit dat de consolidatie verder gaat, blijft er in mijn ogen nog een hele belangrijke positie is voor Bart en Dianne, voor Job, voor Ron en Patrick en voor Kees, of moet ik ook ‘Petje’ zeggen? Klanten willen een naam, een gezicht, een bekende met wie ze hun financiële en verzekeringstechnische zaken kunnen bespreken. Dat kan geen computer of AI vervangen.
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Henk Jansen side kick Herbert Derks op VVP Ondernemersdag
Henk Jansen zal tijdens de VVP Ondernemersdag van 4 december optreden als 'sidekick' van Herbert Derks. Tijdens deze dag zal Herbert Derks (DBO) de trends behandelen...
De passie van local hero… Arend Jan Veurink
(De passie van local hero... Arend Jan Veurink, VVP 4-2024) Tevreden klanten en tevreden medewerkers gaan voor alles, zegt Arend Jan Veurink van Vericon Advies....
(Rubriek Visie op verandering, VVP 4-2024) Henk Jansen (56) nam op 1 oktober, na 35 jaar actief te zijn geweest in de financiële adviessector, officieel afscheid...
De passie van local hero… Steven Biemond
(Rubriek 'Samen Betrokken', VVP 3-2024) Het werk van de adviseur is puur mensenwerk, zegt Steven Biemond van Fundament Financieel Advies. Het betekent voor hem...
De passie van local hero… Richard Storms
(Rubriek 'Samen betrokken', VVP 2-2024) De vader van adviseur Richard Storms legde na een lange carrière bij defensie de basis voor Storms Financiële...
(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering', VVP 20-2024) Op vrijdag 1 maart mocht ik bij Athora, het moederbedrijf van Zwitserleven en Reaal,...
(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering' in VVP 1-2024) Aangezien ik al sinds eind jaren tachtig actief ben in dit vak – ik weet...
(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie...
Samen betrokken: JacobsVerzekerd
(Uit VVP 5-2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...