Love it: genaaid voor fast fashion

Genaaid, eo-serie 2018

Genaaid voor fast fashion

Hoe bewust kopen we onze kleding en waarom is dit van belang? Om een paar feiten te noemen: na de petroleumindustrie is de kledingindustrie de meest vervuilende industrie ter wereld. terwijl de kleding vaak op een mensonterende manier in verre landen wordt gemaakt. Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar en gemiddeld kost zo’n kledingstuk 16 euro. Om één reguliere spijkerbroek te maken is alleen al zo’n 10.000 liter water nodig. We gooien gemiddeld veertien kilo aan kleding per jaar in de vuilnisbak. Er zitten veel afvalstoffen in kleding. In een katoenen T-shirt van 250 gram zit ongeveer 125 gram gif. Werknemers in verre landen krijgen weinig of geen bescherming tegen de chemicaliën waar ze in moeten werken. De verdiensten voor deze mensen zijn er nauwelijks.

Als je dit een beetje tot je door laat dringen, koop je nooit meer fast fashion. Sterk is daarom het EO-programma ‘Genaaid’ met ‘luizenmoeder’ Jennifer Hoffman. Onder de titel ‘Waar komt je kleding vandaan?’ nam zij een aantal jonge fashionista’s mee naar Myanmar. Dit is een van de landen waar goedkope kleding in Nederlandse winkels vandaan komt. “Wat ik daar met eigen ogen heb gezien, heeft me diep geraakt. Textielarbeiders worden er dagelijks blootgesteld aan schadelijke chemicaliën, wat hun levensverwachting aanzienlijk verlaagt. Spul dat vervolgens wordt geloosd in het rivierwater, dat verderop wordt gebruikt om akkers te besproeien. Het bedreigt dus de gezondheid van iedereen daar.”

In een hutje

De jonge fashionista’s Amal, Sophie Maria, Demy, Floortje en Jason zijn gek op mode en kopen zo veel mogelijk goede kleding. Ze gaan mee met Hoffman naar Myanmar. Ze moeten lange dagen hard werken in textielfabrieken en slapen ’s nachts in een hutje. Het is moeilijk voor ze, maar ze haken niet af. En ze worden heel modebewust. “Iedere verandering begint met bewustwording. Als je in een kledingrek twee t-shirtjes voor een tientje ziet hangen, moet je snappen dat er aan de andere kant van de wereld een prijs voor wordt betaald. Vraag als klant gerust hoe kleding is geproduceerd: ‘Zijn er chemicaliën gebruikt of gaat het om biologisch katoen?’ Dat levert goede gesprekken op, merk ik, al moeten ze het vaak even navragen. Zo sijpelt dit vanzelf door naar de directievloer.”

Dutchspirit

Voor de heren in het zakenleven die modebewuster willen worden. Kijk eens naar de site van DutchSpirit. Daar kun je een prachtig maatkostuum of maatcolbert aanschaffen, geheel duurzaam gefabriceerd, goed zittend en met een prima snit. Wie kiest voor DutchSpirit draagt bij aan een betere wereld voor mens, dier, natuur en milieu. Erik Toenhake, oprichter: “Duurzaamheid kan stoer, hip, sexy, innovatief zijn en staat bij ons garant voor meesterschap. Bij DutchSpirit zul je geen zweem van oubolligheid ontdekken. Met onze maatpakken en colberts laten wij iedereen zien dat je verantwoord en goed gekleed door het leven kunt gaan.”

 

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over