Maatwerk vereist
Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Event bijzondere risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met de RotterTram, een van de vele bijzondere risico’s die de Vereende in de boeken heeft.
Gert-Jan Paauw, Specialist Verzekeringstechniek, maakte tijdens zijn kennissessie korte metten met het soms nog levende idee dat de Vereende het afvalputje van verzekerend Nederland is. Ja, de Vereende verzekert heel veel bijzondere risico’s, zoals Paauw in zijn sessie liet zien aan de hand van talloze voorbeelden (van leegstaande gebouwen tot gifslangmelkers, van ex-gedetineerden tot Segways, enzovoort). Maar het verzekeren moet wel verzekeringstechnisch en bedrijfseconomisch verantwoord zijn.
De andere criteria die de Vereende hanteert: er dient sprake te zijn van schaarste op de verzekeringsmarkt en het afdekken van het risico moet maatschappelijk gezien toegevoegde waarde hebben. Een recent voorbeeld van dit bieden van een oplossing voor een maatschappelijk issue is de verzekering van taxi’s. De Vereende heeft dit opgepakt nadat de meeste andere verzekeraars taxi’s begonnen te weren. En inmiddels is sprake van een flinke taxiportefeuille.
De Vereende is ook bezig met een traject om bezorgkoeriers (‘bezorgcoureurs’ volgen sommigen) verantwoord rijgedrag bij te brengen. Om zo de schadelast terug te brengen tot aanvaardbare proporties.
Vliegende auto
Het verzekeren van bijzondere risico’s is vaak maatwerk. Dit bleek duidelijk uit de gevallen die Paauw aan de adviseurs voorlegde met de vraag of de Vereende deze verzekert. Heel vaak was het antwoord ja, zij het dat er bepaalde clausules op een polis worden geplaatst. Een van de voorbeelden betrof de vliegende auto PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). De Vereende verzorgt de WA-dekking. Maar nadrukkelijk alleen tot het moment dat dit vehikel de lucht ingaat.
In een aantal gevallen kan de Vereende niets voor de klant betekenen, bijvoorbeeld om het betreffende voertuig in Nederland niet op de weg mag (zoals de Airwheel). Verder moet de premie wel betaalbaar blijven. Dus een kortetermijndekking van vijftien dagen op een bus met 94 zitplaatsen...
Deelnemers aan motorrijtuigevenementen verzekert de Vereende graag, maar in beginsel wel via de organisatie van die races of offroad-excursies. Door de organisatie te verzekeren, kan de Vereende namelijk invloed uitoefenen op de bij dit soort evenementen zo belangrijke veiligheidsmaatregelen. O ja, de automobilist die zich tijdens een toeristenrondje Nürburgring Max Verstappen waant en zijn wagen aan flarden rijdt, hoeft niet te rekenen op dekking. Dat is gewoon risicoaanvaarding.
Nieuwe risico’s
Nieuwe risico’s vinden ook hun weg naar de Vereende. Wat te denken van pakketbrievenbussen. Bezorgers kunnen de box eenmalig openen met de laatste cijfers van de track- en tracingcode en het pakket achterlaten. De Vereende verzekert deze boxen tegen onder meer vandalisme en inbraak.
De e-cargo bike is niet helemaal nieuw, maar wordt wel steeds groter. Paauw liet een foto zien van een vrachtfiets met zes wielen en twee grote laadboxen achterop (laadvermogen 100 kilo). Nu maar hopen dat deze fiets niet in handen valt van ‘bezorgcoureurs’!
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek
Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...
Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek
Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers....
Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies
De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...
Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?
Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de premies...
Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies
Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de...
Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds
Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: Het...
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds
Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: Het...
Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...