Mag ik een onsje klant?
(Sonja Stalfoort, expert in klantbeleving, in Ken je vak! VVP 1-2025) Je leest het goed: niet een ‘hele’ klant, maar een ‘onsje’ klant. Het klinkt vreemd, maar in de praktijk is dit wat veel organisaties daadwerkelijk doen. Het kan soms goed werken, maar vaak gaat het ook mis. Hoe dat eruitziet? Laat me je meenemen naar een persoonlijke ervaring.
Een paar weken geleden besloot ik samen met mijn kinderen een ijsje te halen bij een bekende fastfoodketen. Vol enthousiasme liepen we naar de bekende kassa’s. Het leek ons mee te zitten, want er stond niemand in de rij. Wel zag ik een groepje mensen wat rondhangen in de buurt van de kassa’s, maar daar besteedde ik weinig aandacht aan. We bestelden onze ijsjes en keken vol verwachting naar het meisje achter de kassa. Tot mijn verbazing haalde ze de ijsjes niet uit het apparaat achter haar, maar gaf ze ons een bonnetje met een nummer. We mochten wachten bij de ‘hangplek zonder tafel of stoel’ totdat ons nummer werd omgeroepen. Naïef vroeg ik haar waarom ze de ijsjes niet zelf maakte, zoals dat altijd ging. Haar antwoord was simpel: het systeem was veranderd. Haar taak was nu beperkt tot het aanslaan van bestellingen op de kassa, terwijl een collega de orders achter de schermen klaarmaakte. Terwijl we wachtten, zagen we het kassameisje verveeld wachten op een volgende klant. Toen na tien minuten ons nummer werd omgeroepen, was de lol van het ijsje halen er wel af.
Betrokkenheid
Hier had efficiency duidelijk de strijd gewonnen van een optimale customer experience. Natuurlijk, veel organisaties zoeken naar manieren om betere service te bieden aan de veeleisende consument terwijl ze kosten besparen. En ook kostenbesparing is in het belang van de klant, want anders stijgen de prijzen. Specialisatie lijkt dan een logische keuze: door taken op te splitsen, wordt het werk efficiënter uitgevoerd. Tien medewerkers die elk een ‘onsje’ klant bedienen, maken samen een hele klant. Dit kan prima werken, maar toch gaat deze aanpak soms ten koste van iets cruci aals: betrokkenheid.
Als medewerkers slechts een klein stukje van het klantproces zien, kan de betrokkenheid dalen door het missen van het overzicht, het persoonlijke contact en het gevoel van voldoe ning dat komt van het helpen van een klant. Dit heeft gevolgen: niet alleen voor de klanttevre-denheid, maar ook voor de omzet en zelfs de beoogde efficiency. Want een klant die ontevreden de deur uitloopt, komt minder snel terug. We kunnen de conclusie trekken dat het vinden van het optimum tussen efficiency en de optimale klantervaring niet eenvoudig is. Ja, efficiënter werken waar het kan, is simpelweg noodzakelijk om concurrerend te blijven.
‘Het gaat uiteindelijk om de hele klant’
Maar de volgende keer dat je denkt: “Hoe kunnen we efficiënter werken?”, vraag jezelf dan ook af: “Hoe zorgen we voor een betere beleving voor zowel onze klanten als onze medewerkers?”
Uiteindelijk draait het niet om ‘onsjes’, maar om de hele klant. Een klant die met een glimlach de deur uitloopt, komt terug. En dat is de beste investering die je kunt maken.
Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.
Reactie toevoegen
Meer over
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...
Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden
Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Ken je vak!: Ik heb een schade…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...