Makkelijker advies over rechtsbijstand

ARAG BS

(Kennisartikel ARAG) Klanten leren kennen, en risico’s in kaart brengen en met de klant hierover in gesprek zijn. Het werk van een verzekeringsadviseur is interessant en uitdagend. Voor elke klant is namelijk anders welk risico hij zelf kan en wil dragen en wat hij wil verzekeren. Dat geldt ook voor juridische risico’s. Weet u waaraan u dan moet denken? En hoe goed kunt u deze voor uw klant in kaart brengen?

Van verplichte verzekeringen zoals de zorgverzekering, WA-autoverzekering en verzekeringen die iedereen wel afsluit, zoals de opstal- en inboedelverzekering, tot wat minder gangbare verzekeringen zoals de reisverzekering en de rechtsbijstandverzekering. Er moeten voor en door een klant veel afwegingen gemaakt worden. Met name voor de rechtsbijstandverzekering is het lastig in te schatten welke risico’s een klant loopt. Daardoor krijgt deze verzekering vaak niet de aandacht die hij wel verdient.

Klein onderdeel

En ja, we begrijpen hoe dat komt. Rechtsbijstand is vaak maar een onderdeel van het volledige verzekeringspakket dat u uw klanten kunt bieden. Meestal wordt het als sluitstuk opgenomen. En wanneer er gekeken wordt naar de premie van het totale verzekeringspakket, dan is rechtsbijstand vaak het eerste dat weer afvalt als een klant keuzes moet maken. Dat heeft er mede mee te maken dat een klant de risico’s met betrekking tot deze verzekering vaak niet ziet. Die denkt dat een rechtsbijstandverzekering niet echt nodig is. Want hij of zij ‘is niet zo moeilijk’. En als je wel een conflict krijgt, ach, dan neem je toch gewoon een advocaat?!

Goedkoper dan een advocaat

Op dat moment is het van belang dat u als adviseur kunt aangeven waar de risico’s liggen. Rechtsbijstand is niet het makkelijkste product om te adviseren. Maar het is wel één van de belangrijkste voor uw klanten, ook al ziet de klant dat zelf niet altijd zo. In de particuliere markt heeft slechts 54% een rechtsbijstandsverzekering. Zakelijk heeft slechts 1 op de 3 bedrijven een rechtsbijstandsverzekering. Jammer, want de maatschappij verjuridiseert. En waar men niet bij stilstaat, is dat je voor je het weet een juridisch geschil kan hebben. Men denkt dan snel aan heftige zaken, maar het zijn vaak juist de kleine conflicten die heel veel problemen opleveren. Een burenruzie, conflict met een werkgever of werknemer. Dat een advocaat vele malen meer geld kost dan een rechtsbijstandverzekering, dat realiseert men zich ook vaak niet goed. Het uurtarief van een advocaat ligt toch al gauw tussen de € 150 en € 200. Bijna gelijk aan de jaarpremie van een rechtsbijstandsverzekering.

...

Arag marketing portaal

Maar hoe breng je het belang van de rechtsbijstandverzekering dan toch onder de aandacht bij klanten? Uit onderzoek onder een aantal verzekeringsadviseurs blijkt dat er behoefte is aan handvatten om de rechtsbijstandverzekering goed aan te kunnen bieden aan klanten. Juridische informatie, voorbeelden in de vorm van klantverhalen etc. ARAG helpt u graag om het advies over rechtsbijstand makkelijker te maken. Daarom hebben wij het ARAG Marketing Portaal geïntroduceerd. Het doel van het ARAG Marketing Portaal is om verzekeringsadviseurs een plek te bieden waar zij informatie over rechtsbijstand kunnen downloaden. Informatie die kan helpen om rechtsbijstand onder de aandacht te brengen bij klanten, om het nut van een rechtsbijstandsverzekering makkelijker uit te leggen. En informatie die gebruikt kan worden voor eigen marketingactiviteiten. In de bibliotheek op het Marketing Portaal vindt u bijvoorbeeld verkoopbrieven en uitgebreide juridische informatie over diverse onderwerpen. Denk aan informatie over geluidsoverlast, een conflict met de buren over de erfgrens en nog veel meer. Daarnaast delen we op het Marketing Portaal ook regelmatig klantverhalen. Deze geven heel duidelijk weer waar je als werknemer, werkgever, consument, ondernemer, buurman of buurvrouw (of in welke hoedanigheid dan ook) allemaal mee te maken kan krijgen. Alle informatie op het portaal is gratis en klant-en-klaar om te delen met uw klanten in uw eigen nieuwsbrieven, op uw website of tijdens het adviesgesprek met uw klant.

Direct e-mailen

Om het allemaal nog makkelijker te maken, wordt er hard gewerkt aan de mogelijkheid om direct vanuit het ARAG Marketing Portaal uw klanten te kunnen mailen. U kiest de content die u wilt delen, past deze naar wens aan, upload uw adressenbestand en verstuurt de mail direct of plant deze in op een moment naar keuze. Het Marketing Portaal wordt dus voortdurend geoptimaliseerd en aangepast op de behoefte van onze gebruikers.

‘Alle informatie op het portaal is gratis en klant-en-klaar om te delen met uw klanten’

Arag academy

Vaak is het fijn om informatie ook gewoon in een training te horen en verder verdieping te krijgen in het onderwerp. Daarom biedt ARAG naast informatie over de rechtsbijstandverzekering ook verschillende trainingen en evenementen aan. Deze zijn eveneens op het Marketing Portaal te vinden en u kunt uzelf daar ook direct inschrijven. In de ARAG Academy zijn er trainingen voor zowel adviseurs, acceptanten als schadebehandelaren. De trainingen gaan over het adviseren van rechtsbijstand, productkennis, fraude en wegbeheerdersaansprakelijkheid. Ook voor de ARAG Academy geldt dat we steeds kijken naar de behoefte van onze gebruikers. We zijn nu dan ook bezig om te kijken hoe we onze opleidingen (ook) online kunnen gaan geven. Voor evenementen geldt nu natuurlijk dat dit niet mogelijk is. Maar wanneer dat weer het geval is, zullen wij met regelmaat interessante Masterclasses of andere events hier delen.

Kortom, het ARAG Marketing Portaal is bedoeld als ondersteuning voor de met ons samenwerkende kantoren. Het biedt veel informatie om de advisering en verkoop van rechtsbijstand makkelijker te maken. Het portaal wordt continu uitgebreid en geactualiseerd. Neem dus regelmatig een kijkje op: www.arag.nl/ marketingportaal. Heeft u nog geen inloggegevens voor het Marketing Portaal? Vraag deze dan aan via www.arag.nl/intermediair.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nauwere samenwerking ARAG en EOC

Nauwere samenwerking ARAG en EOC

ARAG en EOC werken sinds 1 januari 2022 nauwer samen op het gebied van rechtsbijstand voor booteigenaren in de pleziervaart. ARAG heeft de bij EOC lopende rechtsbijstandverzekeringen...

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

ARAG is bezorgd over het grote aantal Nederlanders dat niet bekend is met identiteitsfraude op het internet. Uit eigen onderzoeksresultaten blijkt dat negentien...

Online shoppen: makkelijk, maar niet zonder risico’s

Online shoppen: makkelijk, maar niet zonder risico’s

(Partner in Kennis ARAG in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Online aankopen doen is super makkelijk. Vanuit je luie stoel bestel je bij wijze van spreken wat...

ARAG draagt deel rechtstreekse portefeuille over aan Quorim

ARAG draagt deel rechtstreekse portefeuille over aan Quorim

ARAG heeft een deel van haar rechtstreekse portefeuille overgedragen aan Quorim. Quorim zal het advies en de administratie rondom deze rechtsbijstandverzekering...

Online consument slecht bekend met rechten

Online consument slecht bekend met rechten

Veel Nederlanders zijn slecht op de hoogte van de rechten die zij hebben als consument wanneer zij een product of dienst online hebben aangeschaft. Dat concludeert...

‘De Burcht’ en ARAG gaan samenwerking aan

‘De Burcht’ en ARAG gaan samenwerking aan

De ARAG rechtsbijstandsportefeuille (12.000 polissen) van AssuradeurenGilde wordt sinds kort bij N.V. Verzekering Maatschappij ‘De Burcht’ geadministreerd....

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...