Makkelijker advies over rechtsbijstand

ARAG BS

(Kennisartikel ARAG) Klanten leren kennen, en risico’s in kaart brengen en met de klant hierover in gesprek zijn. Het werk van een verzekeringsadviseur is interessant en uitdagend. Voor elke klant is namelijk anders welk risico hij zelf kan en wil dragen en wat hij wil verzekeren. Dat geldt ook voor juridische risico’s. Weet u waaraan u dan moet denken? En hoe goed kunt u deze voor uw klant in kaart brengen?

Van verplichte verzekeringen zoals de zorgverzekering, WA-autoverzekering en verzekeringen die iedereen wel afsluit, zoals de opstal- en inboedelverzekering, tot wat minder gangbare verzekeringen zoals de reisverzekering en de rechtsbijstandverzekering. Er moeten voor en door een klant veel afwegingen gemaakt worden. Met name voor de rechtsbijstandverzekering is het lastig in te schatten welke risico’s een klant loopt. Daardoor krijgt deze verzekering vaak niet de aandacht die hij wel verdient.

Klein onderdeel

En ja, we begrijpen hoe dat komt. Rechtsbijstand is vaak maar een onderdeel van het volledige verzekeringspakket dat u uw klanten kunt bieden. Meestal wordt het als sluitstuk opgenomen. En wanneer er gekeken wordt naar de premie van het totale verzekeringspakket, dan is rechtsbijstand vaak het eerste dat weer afvalt als een klant keuzes moet maken. Dat heeft er mede mee te maken dat een klant de risico’s met betrekking tot deze verzekering vaak niet ziet. Die denkt dat een rechtsbijstandverzekering niet echt nodig is. Want hij of zij ‘is niet zo moeilijk’. En als je wel een conflict krijgt, ach, dan neem je toch gewoon een advocaat?!

Goedkoper dan een advocaat

Op dat moment is het van belang dat u als adviseur kunt aangeven waar de risico’s liggen. Rechtsbijstand is niet het makkelijkste product om te adviseren. Maar het is wel één van de belangrijkste voor uw klanten, ook al ziet de klant dat zelf niet altijd zo. In de particuliere markt heeft slechts 54% een rechtsbijstandsverzekering. Zakelijk heeft slechts 1 op de 3 bedrijven een rechtsbijstandsverzekering. Jammer, want de maatschappij verjuridiseert. En waar men niet bij stilstaat, is dat je voor je het weet een juridisch geschil kan hebben. Men denkt dan snel aan heftige zaken, maar het zijn vaak juist de kleine conflicten die heel veel problemen opleveren. Een burenruzie, conflict met een werkgever of werknemer. Dat een advocaat vele malen meer geld kost dan een rechtsbijstandverzekering, dat realiseert men zich ook vaak niet goed. Het uurtarief van een advocaat ligt toch al gauw tussen de € 150 en € 200. Bijna gelijk aan de jaarpremie van een rechtsbijstandsverzekering.

...

Arag marketing portaal

Maar hoe breng je het belang van de rechtsbijstandverzekering dan toch onder de aandacht bij klanten? Uit onderzoek onder een aantal verzekeringsadviseurs blijkt dat er behoefte is aan handvatten om de rechtsbijstandverzekering goed aan te kunnen bieden aan klanten. Juridische informatie, voorbeelden in de vorm van klantverhalen etc. ARAG helpt u graag om het advies over rechtsbijstand makkelijker te maken. Daarom hebben wij het ARAG Marketing Portaal geïntroduceerd. Het doel van het ARAG Marketing Portaal is om verzekeringsadviseurs een plek te bieden waar zij informatie over rechtsbijstand kunnen downloaden. Informatie die kan helpen om rechtsbijstand onder de aandacht te brengen bij klanten, om het nut van een rechtsbijstandsverzekering makkelijker uit te leggen. En informatie die gebruikt kan worden voor eigen marketingactiviteiten. In de bibliotheek op het Marketing Portaal vindt u bijvoorbeeld verkoopbrieven en uitgebreide juridische informatie over diverse onderwerpen. Denk aan informatie over geluidsoverlast, een conflict met de buren over de erfgrens en nog veel meer. Daarnaast delen we op het Marketing Portaal ook regelmatig klantverhalen. Deze geven heel duidelijk weer waar je als werknemer, werkgever, consument, ondernemer, buurman of buurvrouw (of in welke hoedanigheid dan ook) allemaal mee te maken kan krijgen. Alle informatie op het portaal is gratis en klant-en-klaar om te delen met uw klanten in uw eigen nieuwsbrieven, op uw website of tijdens het adviesgesprek met uw klant.

Direct e-mailen

Om het allemaal nog makkelijker te maken, wordt er hard gewerkt aan de mogelijkheid om direct vanuit het ARAG Marketing Portaal uw klanten te kunnen mailen. U kiest de content die u wilt delen, past deze naar wens aan, upload uw adressenbestand en verstuurt de mail direct of plant deze in op een moment naar keuze. Het Marketing Portaal wordt dus voortdurend geoptimaliseerd en aangepast op de behoefte van onze gebruikers.

‘Alle informatie op het portaal is gratis en klant-en-klaar om te delen met uw klanten’

Arag academy

Vaak is het fijn om informatie ook gewoon in een training te horen en verder verdieping te krijgen in het onderwerp. Daarom biedt ARAG naast informatie over de rechtsbijstandverzekering ook verschillende trainingen en evenementen aan. Deze zijn eveneens op het Marketing Portaal te vinden en u kunt uzelf daar ook direct inschrijven. In de ARAG Academy zijn er trainingen voor zowel adviseurs, acceptanten als schadebehandelaren. De trainingen gaan over het adviseren van rechtsbijstand, productkennis, fraude en wegbeheerdersaansprakelijkheid. Ook voor de ARAG Academy geldt dat we steeds kijken naar de behoefte van onze gebruikers. We zijn nu dan ook bezig om te kijken hoe we onze opleidingen (ook) online kunnen gaan geven. Voor evenementen geldt nu natuurlijk dat dit niet mogelijk is. Maar wanneer dat weer het geval is, zullen wij met regelmaat interessante Masterclasses of andere events hier delen.

Kortom, het ARAG Marketing Portaal is bedoeld als ondersteuning voor de met ons samenwerkende kantoren. Het biedt veel informatie om de advisering en verkoop van rechtsbijstand makkelijker te maken. Het portaal wordt continu uitgebreid en geactualiseerd. Neem dus regelmatig een kijkje op: www.arag.nl/ marketingportaal. Heeft u nog geen inloggegevens voor het Marketing Portaal? Vraag deze dan aan via www.arag.nl/intermediair.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bouwstenen voor succesvol (duurzaam) ondernemen

Bouwstenen voor succesvol (duurzaam) ondernemen

(Uit VVP 1-2025) Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was...

Lemonade werkt samen met ARAG

Lemonade werkt samen met ARAG

In het productenpalet van Lemonade wordt nu ook een rechtsbijstandverzekering van ARAG opgenomen. De nieuwe rechtsbijstandverzekering komt beschikbaar via de Lemonade...

De invloed van (Gen)AI

De invloed van (Gen)AI

“De inzet van ChatGTP kan nuttig zijn in het adviesvak, maar je kunt er niet op bouwen. Net als zorgverleners kunnen financieel dienstverleners het zich namelijk...

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...

Praktijktips Bernard Goede: persoonlijke aanpak benadrukken

Praktijktips Bernard Goede: persoonlijke aanpak benadrukken

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bernard Goede, Manager Commercie...

Hét ondernemersevent voor adviesbedrijven

Hét ondernemersevent voor adviesbedrijven

VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes. Op deze dag worden niet alleen de uitdagingen overzichtelijk...

"Helft Nederlanders vertrouwt juridisch advies van AI"

"Helft Nederlanders vertrouwt juridisch advies van AI"

Kunnen AI-tools goed juridisch advies geven? Bijna de helft van de Nederlanders heeft er vertrouwen in dat AI-tools een goed advies kunnen geven, zo blijkt uit een ...

OHRA kiest voor ARAG

OHRA kiest voor ARAG

De rechtsbijstandsportefeuille van OHRA wordt vanaf 1 januari 2025 uitgevoerd door ARAG. De samenwerkingsovereenkomst is getekend voor de duur van drie jaar. De...