Het vuur van... Manon van der Poel (Fiew)

Manon van der Poel 640

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk. Dit keer Manon van der Poel, medeoprichter Fiew.

Jaren heb ik gekeken naar een sector die alleen bezig was met zichzelf. Heb ik mijn dossier op orde en voldoet deze aan de maatstaven van de AFM? Een vinkjes-beleid waarbij de klant volledig werd vergeten. Echter, het draait allemaal om de klant, die zou moeten bepalen. Hij of zij weet in deze wereld wat goed voor hem of haar is. Vanuit dat standpunt hebben wij Fiew opgericht, een online applicatie waarbij de klant zelf kan bepalen en zelf aan de knoppen zit.

Laten we eerlijk zijn: hoe begrijpelijk is het afsluiten van een hypotheek vandaag de dag nog? Vaak is het onnodig ingewikkeld. Ik geloof dat hypotheekadvies eerlijk, begrijpelijk en betaalbaar moet zijn. Voor iedereen. Door het adviestraject te automatiseren, kunnen de kosten laag blijven en dus betaalbaar. Ik zie wel dat de markt druk bezig is om te veranderen, dat veel adviseurs (gelukkig) inzien dat het beter kan voor de klant. Er zijn veel initiatieven om de processen omtrent hypotheken te automatiseren. Maar volgens mij zijn we daar nog lang niet. Een goed voorbeeld daarvan is het ontsluiten van de brondata. Hoeveel makkelijker zou het zijn als zowel de adviseur als de klant hier de vruchten van kan plukken?

Met de invoer van PSD2 wordt al een hele stap gemaakt. Zo hoeft de klant in ons geval al geen uitgaven voor het advies meer op te voeren maar worden deze realtime ingelezen. Een echt advies op maat dus! Mooi zou ook zijn als op niet al te lange termijn bijvoorbeeld belastingaangiften van voorgaande jaren opgevraagd kunnen worden en inkomensgegevens ingelezen. Helaas zijn er natuurlijk ook valkuilen; als een klant besluit zijn of haar gegevens niet te willen delen, komt het proces stil te staan. Vertrouwen is hierbij dan ook belangrijk, iets waarvan ik vurig hoop dat de sector daar hard aan werkt. Samenwerking is waar het om draait, tussen ons en de klant. Dat vertrouwen is belangrijk en de basis van deze samenwerking. Het is in ieder geval iets waar ik zelf hard aan werk. Het uiteindelijke doel is dat het afsluiten van een hypotheek een feestje wordt!

‘Hypotheek afsluiten vaak onnodig ingewikkeld’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Annelies Schoonderbeek: mensen helpen

Annelies Schoonderbeek: mensen helpen

Uit VVP 07 - 2018: zeven vragen aan: Annelies Schoonderbeek (By Annelies, Zwolle) 1. Wat drijft jou als adviseur, wat maakt jouw vak uniek? Het willen helpen van...