Zeven vragen aan.... Marjolein van der Stad

Marjolein van der Stad

Zeven vragen aan Marjolein van der Stad, Aon Risk Solutions

(Uit VVP 02 - 2018)

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Als adviseur zit ik regelmatig bij klanten aan tafel om samen te sparren over de stand van zaken en ontwikkelingen binnen hun organisatie en markt. Binnen Aon ben ik verantwoordelijk voor de publieke sector waar continu veranderingen plaatsvinden die van invloed zijn op het risicoprofiel van deze klanten. Dit maakt het noodzakelijk deze ontwikkelingen goed te analyseren en nieuwe risico’s te onderkennen. Met mijn bedrijfskundige achtergrond vind ik het erg leuk om alle aspecten van een organisatie te doorgronden. Als accountmanager ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn klanten, maar ik word ondersteund door een groot team van specialisten. Dit zijn allemaal zeer kundige mensen met wie je op een hoog niveau kunt nadenken over mogelijke oplossingen. Zowel de samenwerking met mijn klanten als met mijn collega’s maakt, dat ik elke dag met veel plezier aan het werk ga.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Ik stel elke dag alles in het werk om mijn klant optimaal te ondersteunen bij al zijn vragen of problemen. Vaak roep ik hierbij de hulp van mijn collega’s in. Als de vraag goed beantwoord kan worden en de klant aangeeft blij met onze steun te zijn, heb ik een goede dag. Daarnaast is het natuurlijk een heel goed gevoel als ik de klant kan helpen, maar daarbij ook voor Aon van toegevoegde waarde ben.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tip aan verzekeraars?

Wat ik nog steeds zie, is dat in onze branche veel wordt gedacht in producten. Het is in mijn ogen echter belangrijk om goed te luisteren naar de klant en de juiste behoeftes naar boven te halen. Als je hierover samen met de klant overeenstemming hebt, kun je pas gaan nadenken over de oplossing. Hierbij is het belangrijk om de onafhankelijke rol te behouden. Voor verzekeraars, maar ook voor makelaars, wordt het steeds belangrijker in te spelen op nieuwe ontwikkelingen in de wereld om ons heen. Denken en acteren vanuit ervaringen uit het verleden, gaat ons niet verder brengen en maken onze branche kwetsbaar. Nieuwe ontwikkelingen als zelfrijdende auto’s zijn niet meer te stoppen en toch zijn nog veel verzekeraars huiverig om hierin te investeren.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Technologische ontwikkelingen gaan een steeds grotere rol spelen binnen ons vak. Afsluiten via het internet neemt alsmaar toe en de trend om steeds meer verzekeringen te standaardiseren, zal daarmee ook toe gaan nemen. Persoonlijk advies zal dus minder nodig zijn. Voor de ingewikkelde risico’s en zeer grote relaties blijft er behoefte aan een adviseur, maar de eisen die aan zo’n adviseur worden gesteld, worden steeds hoger.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit?

Door de genoemde ontwikkelingen, denk ik dat er minder adviseurs zullen zijn over vijf jaar. Veel zal worden opgevangen door bijvoorbeeld kennisacceptatiesystemen, waarbij een klant door het beantwoorden van vragen naar de juiste dekking wordt geleid. Voor complexere risico’s of kleinere klanten die bereid zijn te betalen voor persoonlijk advies, zullen er nog steeds adviseurs nodig zijn.

‘Over vijf jaar zijn er minder adviseurs’

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Ik denk dat voor veel collega’s van mij hetzelfde geldt: een grote schade maakt vaak veel indruk. Ook omdat je daar voor de klant echt het verschil kunt maken. Jaren geleden was dat voor mij een brand bij een verf- en coatingfabriek die bij ons verzekerd was. Ik woonde vlakbij deze locatie, waardoor ik samen met de eigenaar getuige was van het afbranden van deze fabriek. De impact die dit op iemand heeft en de onzekerheid in de periode die volgt, heeft op mij een diepe indruk gemaakt. De gesprekken die ik met de klant in die periode had, waren voor mij het bewijs dat ik in de rol van adviseur nog steeds op de goede plek zit.

7.. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

In mijn adviescarrière ben ik een aantal keren van werkgever veranderd. Toen ik naar mijn huidige werkgever Aon ging, nu acht jaar geleden, vertelde CEO Marc van Nuland mij dat ik voor de Champions League ging werken. Hoewel ik er een beetje om moest lachen, denk ik nog vaak terug aan deze uitspraak. Ik heb dit gevoel ook echt gekregen. Samenwerken met zeer kundige collega’s, met een enorme kennis van hun vakgebied, is echt heel erg leuk.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Ron Gardenier in directie Aon Risk Solutions

Ron Gardenier in directie Aon Risk Solutions

Ron Gardenier maakt deel uit van de nieuwe directie van Aon Ris Solutions. Als directielid wordt hij onder meer verantwoordelijk voor het volmachtbedrijf. Dit was...

Aon Risk Solutions schrapt banen

Aon Risk Solutions schrapt banen

Aon Risk Solutions heeft een deel van haar serviceactiviteiten uitbesteed aan Genpact en Van Ameyde. De uitbesteding van de activiteiten valt onder de vorig jaar...

Jolanda Bron in bestuur Adfiz

Jolanda Bron in bestuur Adfiz

Tijdens de algemene ledenvergadering op 9 november is Jolanda Bron benoemd als bestuurslid van Adfiz. Als directeur van de Regio Noordoost-Nederland binnen Aon Risk...

Aon Risk Solutions centraliseert servicetaken

Aon Risk Solutions centraliseert servicetaken

Risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon Risk Solutions Nederland gaat een deel van zijn interne activiteiten anders organiseren. Volgens Aon verbetert zo de klantbediening,...

Aon brengt voor bedrijven risicogebieden in kaart

Aon brengt voor bedrijven risicogebieden in kaart

Aon Risk Solutions heeft de WorldAware GeoAlert Map ontwikkeld, een interactieve kaart die bedrijven inzicht geeft in de natuurlijke, geografische en politieke risico's...

Van Nuland topman Aon Risk Solutions

Van Nuland topman Aon Risk Solutions

Marc van Nuland (48) wordt per 1 september benoemd tot directievoorzitter Aon Risk Solutions Nederland. Hij neemt deze functie over van Lex Geerdes, CEO ARS voor...