Marketing in mindere tijden
De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet. Overvoerd met slecht nieuws, is het makkelijk om op alles in je bedrijf te bezuinigen. Dat zou een vergissing zijn.
Het kan goed zijn om te snijden waar mogelijk, zolang dit de dienstverlening aan uw klanten niet vermindert. Dit is één van de belangrijkste uitdagingen bij het runnen van een financieel adviesbedrijf in een recessie. Klanten willen méér contact en service wanneer de tijden zwaar zijn en niet minder. Eén gebied waarop u zeker niet wilt bezuinigen, is uw effectieve marketinginspanning. In mindere tijden is het belangrijker dan ooit om de boodschap aan de juiste mensen te geven, over wat u kunt doen en hoe u waarde toevoegt. Met de dingen die werken, moet u mensen laten weten dat u nog steeds openstaat voor advies. Dus wat te doen?
Ga door uw actieve klantenlijst heen en vind de mensen die het goed doen en daarom nog steeds uw advies nodig hebben. Wat doen ze? Waar wonen zij? Hoeveel verdienen ze? In welke bedrijfstakken werken ze? Waarom doen ze het goed? Als u deze kenmerken vindt, krijgt u ideeën over het strategisch richten van uw marketingactiviteiten. In grote lijnen kunnen mensen in drie categorieën vallen. Er zijn mensen die nog steeds succesvol zijn, mensen die lijden en mensen die nu in orde zijn, maar worden bedreigd als iets verandert.
Praten op maat
Ontwikkel enkele eenvoudige marketing- en communicatiestrategieën voor elke groep. De succesvolle groep verdient geld en heeft nog steeds toegang nodig tot ideeën en strategieën om er iets mee te doen. Spreek regelmatig met deze klanten die op zoek zijn naar kansen. Voor degenen die lijden, heeft u mogelijk noodoperaties nodig. Dit kan uw hulp zijn bij het nemen van maatregelen. De bedreigde klanten kunt u ondersteunen met relevante ideeën voor kostenefficiency.
Actie op maat
Nadat u een plan heeft gemaakt hoe u met deze groepen om kunt gaan, richt u zich weer op de eerste groep. Wat zou u kunnen doen en hoe zou er meer van kunnen vinden? Waar gaat het goed in de markt? Hoe komt u in contact met hen? U kunt zo een kleine marketingdatabase maken. Door deze groep op uw e-mail- of nieuwsbrieflijst te plaatsen, kunt u ze direct benaderen. Zolang de boodschap maar aansluit bij hun situatie en specifiek op mensen zoals zij is gericht (algemene nieuwsbrieven zijn tijdverspilling).
De bottomline is dat u met een beetje moeite kunt overleven en bloeien, ook als het wat minder gaat…
Reactie toevoegen
Editie
(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...
(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...
(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...
(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...
Continu verbeteren met waardige rivalen
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...