Medewerker is klant

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe medewerkers aan te trekken. En ook harder werken om bestaande medewerkers te behouden. Eigenlijk zoals je met klanten omgaat.

Het goede nieuws is dat alle vaardigheden al in huis zijn en alle communicatiemiddelen al een keer zijn bedacht. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers voor jou (blijven) kiezen?

Het begint met de basis; de functionele kant van medewerkersbeleving. Dit gaat over arbeidsvoorwaarden, salaris, pensioen, laptop, auto en overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Een basis die waarschijnlijk al lang bestaat. Maar de medewerker anno nu stelt hogere eisen, net als de klant. Salaris is bij veel assurantiekantoren bijvoorbeeld een aandachtspunt. Er ligt geen CAO die jaarlijks een inflatiecorrectie afdwingt. Het komt dus veelal aan op de onderhandelingsvaardigheden van de medewerker. Maar werkgevers zouden hier pro-actief op kunnen en misschien wel moeten handelen. Zeker nu. Je kunt het ook niet doen en dan met verbazing kijken waarom medewerkers vaak voor veel hogere salarissen bij de concurrent of een verzekeraar gaan werken. Ook opleidingen is een belangrijk aandachtspunt. Stel je alleen budget beschikbaar voor de verplichte opleidingen in de branche of geef je medewerkers de kans zichzelf verder te ontwikkelen?

Medewerker experience

Stel dat de basis gewoon goed op orde is, hoe kun je je dan onderscheiden? Wat maakt jouw bedrijf nu anders om voor te werken dan dat van de concurrent? En dat mag iets meer zijn dan de basis waarover je net hebt gelezen. Waarmee raak je (toekomstige) medewerkers in het hart? De emotionele kant van medewerkers-beleving. Heb je een opleidingsplan of academy waarmee je medewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling? Ga je jaarlijks een aantal dagen skiën met alle collega’s? Heb je een fantastische werkplek of een aansprekende locatie? Geef je jaarlijks een knalfeest met partners erbij? Wat is nu echt WoW bij jouw bedrijf?

Als je de basis op orde hebt en er is echt een WoW om voor jouw bedrijf te werken, dan ben je er nog niet. Net als bij klanten, willen ook medewerkers dat alles klopt. Van een coole campagne om nieuwe medewerkers aan te trekken, een goed introductieprogramma, betrokkenheid bij de bedrijfsvoering en regelmatig feedback van klanten en de leidinggevende. Medewerkers anno nu willen vooral ook waarde toevoegen. Weten waarvoor ze het doen. Dit vraagt een leidinggevende stijl waarin medewerkers worden geïnspireerd en gefaciliteerd om verschil te kunnen maken. Om dit alles in kaart te brengen en vorm te geven kun je de huidige en toekomstige medewerkers journey in kaart brengen en vervolgens samen met jouw hele team gaan bedenken waar het beter en meer onderscheidend kan. Als je een energieke organisatie bent, waar medewerkers met veel plezier werken, dan heb je een onweerstaanbare aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en zullen bestaande medewerkers veel langer blijven. En tot slot iets wat we allemaal al weten: blije medewerkers betekent blije klanten. Dus aan de slag om een energieke medewerkers experience te ontwikkelen.

‘Wat is er nu echt WoW in jouw bedrijf?’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...

Sonja Stalfoort lanceert praktijkboek over Klant Energieke Organisaties

Sonja Stalfoort lanceert praktijkboek over Klant Energieke Organisaties

“Klanten die je bedrijf energie geeft, is de enige duurzame energiebron waarop elke organisatie zou moeten draaien”, aldus Sonja Stalfoort tijdens de...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Toeval of niet? De jury van de VVP Advies Award 2019 koos drie ‘traditionele’ advieskantoren voor de laatste ronde, die wordt gespeeld tijdens de VVP...

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

Wat maakt u klantvriendelijk? Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden in de beoordeling...

DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

Zorgverzekeraar DSW heeft als eerste verzekeringsmaatschappij de Top 10 gehaald van Klantvriendelijkste Bedrijven van 2019. DSW werd zesde. Op de eerste plaats kwam...

DSW: Net Promoter Score van +48

DSW: Net Promoter Score van +48

Met de Net Promotor Score (NPS) wordt aangegeven in hoeverre klanten bereid zijn een bedrijf aan te bevelen. In het onderzoek ten behoeve van de prijs Klantvriendelijkste...

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je, schrijft het door veel financieel adviseurs geroemde Coolblue op een pagina of haar website waarop is te zien hoe zij social media inzet....

Pitches VVP Advies Award 2019

Pitches VVP Advies Award 2019

De zes genomineerden voor de VVP Advies Award 2019 pitchten hun klantgerichte aanpak woensdagmiddag ten overstaan van de jury. De A(dvies)-factor, zoveel werd wel...