Meer dan alleen verzekeren

Anouk Janssens.

“Let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid.” Die tip geven Anouk Janssens (acceptant) en Saskia van der Meer (senior jurist beroepsaansprakelijkheid) mee aan adviseurs en makelaars.

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor financieel dienstverleners en makelaars in onroerende zaken is een van de speerpunten van de Vereende, de nieuwe naam van onder meer de BAVAM. Het is een bewuste keuze om niet de hele markt van beroepsaansprakelijkheid te bedienen. Van der Meer: “Daardoor kennen wij de dagelijkse praktijk van de beroepsgroepen waar wij ons op wel richten door en door. Dat heeft als voordeel dat wij vrij snel weten te doorgronden waar zich een probleem voordoet.”

Voorkomen is beter dan genezen. Janssens:”Als specialist op het gebied van beroepsaansprakelijkheid weten wij als geen ander waar onze klanten tegenaan kunnen lopen. Om aansprakelijkheidsclaims te voorkomen geven wij onze klanten daarom regelmatig tips. Wat wij onze klanten in ieder geval als tip willen meegeven is: let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid en kunnen op het moment dat u aansprakelijk gesteld wordt het verschil maken.”

“Daarnaast kunt u ons altijd bellen met vragen over uw eigen polis, de polisvoorwaarden of met een vraag van uw klant. We worden liever te veel gebeld dan één keer te weinig. Zeker in het geval van een mogelijke aansprakelijkheidsclaim, die toch zorgen met zich meebrengt, staan we adviseur en makelaar graag zo vroeg mogelijk bij met onze expertise en advies.”

Juist die extra stap vinden Janssens en Van der Meer een onderscheidend kenmerk van hun werk. Achter de vraag die gesteld wordt, ligt vaak het echte probleem. Het probleem kan variëren van schade op een autopolis tot het splitsen van een eigen onderneming en hoe daarbij om te gaan met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Janssens: “Wij krijgen vanuit de organisatie ook de tijd om die extra stap te zetten. Goede dienstverlening start met aandacht voor onze klanten. Wij kunnen daarbij op weg helpen “

Van der Meer: “Naast voldoende tijd nemen voor een adviesgesprek of om vragen te beantwoorden, vindt de Vereende duidelijkheid in dienstverlening belangrijk. We werken met korte lijnen; de relatie krijgt direct een specialist te spreken. Daarnaast verlenen wij complete dienstverlening. Dit betekent dat onze juristen ook voor relaties kunnen procederen.”

Kenniscentrum

De kennis die aanwezig is bij de Vereende, wordt gebundeld in het kenniscentrum. De intern aanwezige expertise en ervaring voedt het kenniscentrum. Zo zijn er artikelen, nieuws, actuele ontwikkelingen en casussen in terug te vinden.

Janssens: “We hechten veel waarde aan het delen van de kennis en expertise die wij hebben. De functie van acceptant houdt meer in dan alleen acceptatie. Mijn functie bestaat ook uit advies geven, meedenken en oplossingen bieden. Dat kan alleen als je voldoende kennis en kunde hebt. Kennis die we dus graag delen.”

Van der Meer: “Soms kunnen we inhoudelijk een klant niet verder helpen, maar kunnen we wél naar de juiste instanties verwijzen voor hulp. Wij maken dan de stappen die moeten worden genomen inzichtelijk. Belt een klant met een auteursrechtelijke vraag over fotogebruik op zijn website? Zo’n vraag hoort niet bij de Vereende. Wij vertellen dan waar de klant wél moet zijn. Bij zijn rechtsbijstandverzekering bijvoorbeeld. Heeft hij die niet? Dan adviseren we dringend om een specialist in te schakelen. Dit soort trajecten moet de klant niet alleen willen afleggen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...