Meer dan alleen verzekeren

Anouk Janssens.

“Let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid.” Die tip geven Anouk Janssens (acceptant) en Saskia van der Meer (senior jurist beroepsaansprakelijkheid) mee aan adviseurs en makelaars.

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor financieel dienstverleners en makelaars in onroerende zaken is een van de speerpunten van de Vereende, de nieuwe naam van onder meer de BAVAM. Het is een bewuste keuze om niet de hele markt van beroepsaansprakelijkheid te bedienen. Van der Meer: “Daardoor kennen wij de dagelijkse praktijk van de beroepsgroepen waar wij ons op wel richten door en door. Dat heeft als voordeel dat wij vrij snel weten te doorgronden waar zich een probleem voordoet.”

Voorkomen is beter dan genezen. Janssens:”Als specialist op het gebied van beroepsaansprakelijkheid weten wij als geen ander waar onze klanten tegenaan kunnen lopen. Om aansprakelijkheidsclaims te voorkomen geven wij onze klanten daarom regelmatig tips. Wat wij onze klanten in ieder geval als tip willen meegeven is: let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid en kunnen op het moment dat u aansprakelijk gesteld wordt het verschil maken.”

“Daarnaast kunt u ons altijd bellen met vragen over uw eigen polis, de polisvoorwaarden of met een vraag van uw klant. We worden liever te veel gebeld dan één keer te weinig. Zeker in het geval van een mogelijke aansprakelijkheidsclaim, die toch zorgen met zich meebrengt, staan we adviseur en makelaar graag zo vroeg mogelijk bij met onze expertise en advies.”

Juist die extra stap vinden Janssens en Van der Meer een onderscheidend kenmerk van hun werk. Achter de vraag die gesteld wordt, ligt vaak het echte probleem. Het probleem kan variëren van schade op een autopolis tot het splitsen van een eigen onderneming en hoe daarbij om te gaan met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Janssens: “Wij krijgen vanuit de organisatie ook de tijd om die extra stap te zetten. Goede dienstverlening start met aandacht voor onze klanten. Wij kunnen daarbij op weg helpen “

Van der Meer: “Naast voldoende tijd nemen voor een adviesgesprek of om vragen te beantwoorden, vindt de Vereende duidelijkheid in dienstverlening belangrijk. We werken met korte lijnen; de relatie krijgt direct een specialist te spreken. Daarnaast verlenen wij complete dienstverlening. Dit betekent dat onze juristen ook voor relaties kunnen procederen.”

Kenniscentrum

De kennis die aanwezig is bij de Vereende, wordt gebundeld in het kenniscentrum. De intern aanwezige expertise en ervaring voedt het kenniscentrum. Zo zijn er artikelen, nieuws, actuele ontwikkelingen en casussen in terug te vinden.

Janssens: “We hechten veel waarde aan het delen van de kennis en expertise die wij hebben. De functie van acceptant houdt meer in dan alleen acceptatie. Mijn functie bestaat ook uit advies geven, meedenken en oplossingen bieden. Dat kan alleen als je voldoende kennis en kunde hebt. Kennis die we dus graag delen.”

Van der Meer: “Soms kunnen we inhoudelijk een klant niet verder helpen, maar kunnen we wél naar de juiste instanties verwijzen voor hulp. Wij maken dan de stappen die moeten worden genomen inzichtelijk. Belt een klant met een auteursrechtelijke vraag over fotogebruik op zijn website? Zo’n vraag hoort niet bij de Vereende. Wij vertellen dan waar de klant wél moet zijn. Bij zijn rechtsbijstandverzekering bijvoorbeeld. Heeft hij die niet? Dan adviseren we dringend om een specialist in te schakelen. Dit soort trajecten moet de klant niet alleen willen afleggen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers....

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de premies...

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de...

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...