Meer lef, minder angst

Column MoneyView

Precies 25 jaar geleden begon ik als een onbeschreven blad bij MoneyView, met nauwelijks significante kennis van bank- en verzekeringsproducten en de markt van zakelijke financiële dienstverlening. Achteraf beschouw ik dat echter als een heel groot voordeel. Bovendien was het een tijd waarin internet nog nauwelijks een rol speelde. Ik weet nog goed dat we bij MoneyView in dat jaar allemaal een eigen e-mailadres kregen. En daarmee behoorden we tot de early adopters, wat op zich weer de nodige uitdagingen gaf want even lekker mailen met medewerkers van de banken en verzekeraars zat er bepaald niet in. Er gingen nog wat jaartjes overheen alvorens ook zij de beschikking kregen over een eigen e-mailadres. Datavergaring betrof met name het uitpluizen van de voorwaarden en data-uitwisseling ging met name per fax en telefoon. Het grote voordeel daarvan was echter wel dat je met iedereen na het zoveelste telefoontje toch iets van een persoonlijke band opbouwde. Kom daar nu nog eens om met dat anonieme e-mailverkeer… Kortom, de wereld in het algemeen en die van de zakelijke financiële dienstverlening is in die 25 jaar totaal op zijn kop gegaan. En dan bedoel ik niet eens zo zeer de veranderingen die ik schetste in mijn ietwat nostalgische inleiding. Mij gaat het op deze plek vooral om de ontwikkelingen die de markt en de producten die daarop worden aangeboden, het domein van MoneyView ten slotte, hebben doorgemaakt. Het is uiteraard onmogelijk om die veranderingen hier uitputtend te bespreken en daarom beperk ik me nu even tot het domein van MoneyView.

Meer dan gehalveerd

Een paar dingen vallen dan op. Ten eerste het aantal banken en verzekeraars dat actief is in Nederland. Met name het aantal verzekeraars is meer dan gehalveerd en de levensverzekeraars zijn nagenoeg verdwenen. De levenmarkt bestaat nu nog uit wat overlijdensrisicoverzekeringen. Dit uiteraard als min of meer logische consequentie van het verdwijnen van de door de fiscus gesubsidieerde spaar- en beleggingsproducten (ik refereer voor het gemak maar even niet aan de voor de levensverzekeraars verwoestende woekerpolisaffaire). Verder deden de nog immer voortgaande consolidaties de rest.

Ten tweede valt op dat in het aantal bank- en verzekeringsoplossingen/-producten een kaalslag heeft plaatsgevonden. Waar we eind jaren ’90 jaarlijks vele honderden nieuwe producten mochten verwelkomen, is dat aantal de laatste jaren opgedroogd tot enige tientallen.

Twin peaks

In eerste instantie zou je denken dat deze ontwikkeling logischerwijs uit de eerste voortvloeit. Maar dat behoeft nuance. Want er is namelijk nog wat gebeurd in die 25 jaar. We hebben begin jaren nul het toezichtsmodel gewijzigd naar het befaamde Twin Peaks model, waarbij het prudentiële toezicht bij DNB kwam te liggen en het gedragstoezicht bij de AFM. En met name die laatste heeft een enorme invloed gehad op het reilen en zeilen van de markt, naar mijn mening nog veel meer dan elke andere ontwikkeling. En die invloed heeft zich ook laten gelden op het aanbod van financiële producten op de Nederlandse markt. Want naast alle zegeningen van het nieuwe toezichtsmodel, kunnen we in onze beschouwingen ook niet voorbij gaan aan de (in mijn ogen) negatieve gevolgen daarvan. Al het nieuwe is tegenwoordig nagenoeg meer van hetzelfde. Daarom sluit ik graag af met de wens dat onze banken en verzekeraars in de komende 25 jaar weer iets van hun lef van vroeger tonen en iets van hun creativiteit gaan terugvinden.

‘Al het nieuwe is tegenwoordig nagenoeg meer van hetzelfde’

Want hun rol in de samenleving is te belangrijk om als Doornroosje de toekomst in te gaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...