Meer tijd voor advies: werk slimmer met klantmomenten

Gina Veerman nieuw

(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special Business Support 2025) Als onafhankelijk adviseur zet jij je dagelijks in voor je klanten of ben je dagelijks in de weer voor je klanten. Niet alleen met adviesgesprekken en het opstellen van voorstellen, maar ook met relatiebeheer, het bijhouden van vakkennis, administratie en zichtbaarheid richting je doelgroep. De tijd vliegt, terwijl klanten steeds meer verwachten: ze willen snel en helder antwoord, persoonlijk contact en een proactieve houding.

...

Tegelijkertijd gebeurt er veel. De digitalisering versnelt, nieuwe communicatieoplossingen zoals AI vragen om aandacht, en klanten oriënteren zich vaker online. De uitdaging? Zichtbaar blijven als expert en betrouwbare adviseur, zonder dat het ten koste gaat van je kerntaak: het geven van goed, persoonlijk advies. Hoe zorg je dan tóch voor waardevol klantcontact, zonder dat het ten koste gaat van je tijd? Het antwoord ligt in slim ingerichte klantmomenten.

Kies vaste klantmomenten

Door vooruit te denken creëer je rust én regelmaat. Kies een aantal vaste klantmomenten in het jaar, zoals de start van het vakantieseizoen of de winterperiode. Of kies voor grote gebeurtenissen zoals een verhuizing of gezinsuitbreiding. Verbind daar een adviesonderwerp aan, bijvoorbeeld reisverzekering, inboedel of aansprakelijkheid en plan daar (ruim van tevoren) een actie of bericht op.

Slimmere klantcommunicatie en zichtbaarheid

Zichtbaar blijven betekent niet dat je elke week uren hoeft te besteden aan het maken van communicatiemateriaal, het bedenken van acties of het ontwerpen van campagnes. Slim werken doe je door structureren, hergebruiken en samenwerken. Veel aanbieders, waaronder Nh1816, bieden com municatiemateriaal aan dat je als adviseur direct kunt gebruiken. Denk aan beeldmateriaal, berichten voor sociale media, voorbeeldteksten of zelfs kanten-klare campagnes. Dit bespaart veel tijd, vooral als de inhoud beschikbaar of aanpasbaar is in je eigen huisstijl met eigen logo.

Automatiseer waar mogelijk

Je CRM-systeem kan hier een sleutelrol in spelen. Door dit goed in te richten, blijft het contact warm zonder dat je alles handmatig doet. Selecteer bijvoorbeeld alle klanten zonder reisverzekering voor de start van het zomerseizoen en stuur hen een mail over de voordelen van een reisverzekering. Of kies voor verzekerden met een reisverzekering en deel tips of een checklist voor hun vakantie. Bekijk hiervoor ook het aanbod van aanbieders waarmee je samenwerkt.

Via Nh1816 maken adviseurs ge bruik van het marketingplatform Business Support om klantmomenten te automatiseren. Ze krijgen toegang tot complete campagnes met beeld, voorbeeldteksten en tips voor uitvoering die ze eenvoudig kunnen aanpassen en inzetten in hun eigen communicatiestijl. Zo kunnen ze snel schakelen, blijven ze zichtbaar bij hun doelgroep en houden ze tijd over voor adviesgesprekken.

Klantmoment: nazorg

Als adviseur wil je het liefst periodiek met al je klanten in gesprek. Niet alleen om te weten wat er speelt, maar ook omdat dit onderdeel is van je zorgplicht. In de praktijk is dat vaak lastig vol te houden, zeker bij een groeiende portefeuille. Het jaarlijks versturen van een digitale vragenlijst, zoals de nazorgscan via Business Support, biedt dan een waardevol instrument. Je blijft structureel in contact, signaleert wijzigingen op tijd en geeft klanten actief de mogelijkheid om advies in te winnen.

Een voorbeeld van een bewust klantmoment uit de praktijk geeft Gina Veerman, Manager Verzekeringen van Hoekstra & Van Eck: “Toen ik in 2018 bij Hoekstra en Van Eck begon, hadden we het voornemen om jaarlijks alle klanten proactief te bellen. Maar in de praktijk bleek dat onhaalbaar: daar zijn er simpelweg te veel van. Dat bracht onrust. De nazorgscan die Nh1816 via Business Support ons aanbiedt, heeft daarin echt het verschil gemaakt.”

Sinds 2019 zet Hoekstra en Van Eck de scan in als jaarlijks klantmoment. Klanten ontvangen in hun prolongatiemaand een e-mail met een persoonlijke vragenlijst. Daarmee herinnert het kantoor hen eraan dat het belangrijk is om wijzigingen door te geven én biedt hen de mogelijkheid aan te geven of er behoefte is aan advies. “Soms reageren klanten dat niets gewijzigd is, ook dat is waardevol. Het geeft structuur en rust.”

Gina Veerman: “We houden meer tijd over voor adviesgesprekken.”

Bewuste aanpak

De nazorgscan heeft niet alleen een signaalfunctie, maar opent ook het gesprek. “We stellen gerichte vragen, ook over de makelaardij of hypotheken. Zo komen soms indirecte adviesvragen binnen, bijvoorbeeld bij een verbouwing of geboorte. Klanten waarderen dat we vanuit de binnendienst contact opnemen en hun situatie goed doornemen.”

De aanpak is bewust gekozen. “We versturen de scan altijd op vrijdagmiddag, zodat klanten in het weekend kunnen reageren. Op maandagochtend houden we ruimte vrij in de agenda om de vragen direct op te pakken. Datwerkt heel efficiënt.”

Het aantal reacties ligt tussen de 20 en 25 procent. Alle reacties worden vast gelegd in het CRM-systeem, zodat er overzicht is én onderbouwing richting zorgplicht. “Vroeger besteedden we veel tijd aan het (on)gevraagd bellen. Nu bereiken we met minder inspanning structureel meer klanten en houden we tijd over voor echte adviesgesprekken, ook via de telefoon.”

Gina is enthousiast over de onder-steuning vanuit Nh1816. “De samen werking met Business Support en de persoonlijke begeleiding vanuit de afdeling Marketing en Communicatie hebben echt het verschil gemaakt. En het mooie is: hoe meer klanten gewend raken aan communicatie via email, hoe beter ook onze commerciële campagnes werken. Klanten herkennen onze stijl en weten dat we opvolging geven. Zo groeit het vertrouwen én de respons. Eén druk op de knop en je bereikt al je klanten. Dat is goud waard.”

Praktische tips

Klantgericht werken en zichtbaar blijven hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Wie kleine, slimme stappen zet, kan al snel verschil maken. Drie praktische tips om vandaag nog te starten:

1. Begin klein. Kies één doelgroep of klantmoment en werk dat uit.

2. Gebruik bestaande middelen. Maak gebruik van bestaande communicatiemiddelen van je aanbieders. Ga niet zelf het wiel uitvinden, maar pas aan wat al goed werkt. Zo win je tijd en verhoog je de kwaliteit van je boodschap.

3. Kies je klantmomenten. Een com municatiekalender helpt je om overzicht te houden en pieken te voorkomen. Combineer deze met terugkerende klantmomenten in je adviespraktijk, zoals prolongaties of jaarlijkse gesprekken.

Door tijd en middelen slim in te zetten, je klantmoment bewust te kiezen, creeer je ruimte om te doen waar je als adviseur het verschil maakt: het persoonlijke advies.

Foto: Gina Veerman, Manager Verzekeringen van Hoekstra & Van Eck.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Boidin

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Boidin

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Strik Creemers & Partners

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Strik Creemers & Partners

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: De Goede

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: De Goede

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Beuken'essers

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Beuken'essers

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Vinden én binden van toppers: praktijktips

Vinden én binden van toppers: praktijktips

(Werk & Co in VVP-special Business Support 2025) In een arbeidsmarkt die steeds krapper wordt, is het aantrekken én behouden van talent in de financiële...

Maak werk van AOV-advies

Maak werk van AOV-advies

(Jos Besselink, WijZijnLoek, in VVP-special Business Support 2025) Veel kantoren worstelen met AOV-advies: het kost veel tijd, vraagt specifieke kennis en is lastig...

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Van Zessen Financiële Diensten

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Van Zessen Financiële Diensten

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: PMP Duurzaam Verzekeren

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: PMP Duurzaam Verzekeren

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Adfise

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Adfise

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Blijf kritisch op je eigen werk

Blijf kritisch op je eigen werk

(Uit VVP-special Business Support 2025) “Als klein kantoor is de support vanuit een serviceprovider van groot belang. Hierdoor kan ik onafhankelijk adviseren...