Meer transparantie over provisie biedt kansen
(Dirk Kooiman, Kooiman-Advies, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) In 2009 startte ik in mijn klantenkring met aanvullingen op onze dienstverlening en introduceerde het service-abonnement en de financiële mantelzorg. Ik had toen niet kunnen vermoeden dat deze stappen vijftien jaar later zo actueel zouden worden. Immers, nu vraagt het verdienmodel van financiële advieskantoren vanwege provisietransparantie om aandacht en past financiële mantelzorg prima in een ESG-kantoorvisie.
Ter voorbereiding op de introductie van mijn service-abonnement in 2009 beschreef ik werkzaamheden waarover klanten zeer te spreken waren. Voor ons vanzelfsprekende taken, maar eigenlijk beluisterde ik bij onze klanten dat wij een betere prestatie leverden dan direct writers en banken. Deze conclusie gaf mij de moed om het service-abonnement in 2009 te introduceren. In een brief informeerde ik mijn klanten over de pluspunten van onze uitgebreide dienstverlening en dat voor de continuïteit hiervan een service-abonnement naast provisie wenselijk was. Tevens werd in de brief in het kort Financiële Mantelzorg toegelicht en tot slot werd de klant gevraagd de bijlage van de brief, met onder meer de incassomachtiging voor een paar euro per maand, in te vullen en ondertekend terug te sturen. Ik kan over de reacties op de brief smakelijke voorbeelden aanhalen, maar het resultaat telt en dat was boven verwachting. De jaarlijkse prolongatie van het service-abonnement verliep naar wens en de omzet nam verder toe toen ik met klanten een maatwerkabonnement ging afspreken. Begrip alom, ook over de uitleg dat provisie ongeveer 20 procent bedroeg van de schadeverzekeringen.
Mijn suggestie voor provisietransparantie? Maak een samenvatting van de pluspunten van de dienstverlening en hoe het advieskantoor actief is in het werkgebied. Geef ook aan dat het kantoor transparanter wordt over de verdiensten en daarbij wettelijke richtlijnen aanhoudt. Mijns inziens kan dit op de website geplaatst worden, bijvoorbeeld in de button ‘over ons’. Bovendien kan het kantoor de klanten informeren met een alinea in een nieuwsbrief. De kracht van deze suggestie zit in het proactief handelen van het kantoor en bovendien kan naar de publicatie verwezen worden als een klant meer wil weten over het fijnmazig gemiddeld provisiebedrag.
Financiële mantelzorg
Mijn introductie in 2009 van Financiële Mantelzorg was gericht op optimaal contact tussen klant, de Financiële Mantelzorger en ons kantoor. De klant stemt met een vertrouwenspersoon af dat deze met ons alle privacygevoelige financiële zaken mocht bespreken als de klant hiertoe niet meer in staat zou zijn. De vertrouwenspersoon wordt uiteindelijk Financiële Mantelzorger. De afspraak tussen klant en vertrouwenspersoon werd in een standaardformulier aan ons schriftelijk bevestigd. Ons advieskantoor pakte de regie en kosten voor deze extra dienstverlening waren in het service-abonnement verwerkt.
Aanvankelijk werd met Financiële Mantelzorg geanticipeerd op waarneming bij onvermogen van de klant, maar daaraan kan nu het ontwikkelen van een ESG-visie toegevoegd worden (helaas is Environmental, Social en Governance lastig te vertalen in een krachtige term waarmee de lading wordt gedekt, dus houd ik het op ESG).
Met Financiële Mantelzorg kan een advieskantoor een stukje invulling geven aan sociale betrokkenheid in de klantenkring. Door klanten te stimuleren een vertrouwenspersoon in de arm te nemen om te sparren over de financiële zaken stimuleert het kantoor de klanten na te denken over financiële gezondheid. Bovendien wordt hiermee een basis gelegd waarmee het advieskantoor een beeld kan vormen over ‘social’ in een eigen ESG-visie.
‘Je als kantoor oriënteren op veranderingen’
Epiloog
Ons kantoor was onder andere actief met diensten van de RegioBank en had ook een kasfunctie. Een klein aantal klanten maakte gebruik van deze service en na enkele afwegingen besloot ik om hiermee te stoppen. Het ultieme moment was januari 2002, toen de gulden werd ingeruild voor de euro. Meer transparantie over de provisie op 1 juli 2024 is niet zo ingrijpend als het wisselen van guldens in euro’s, maar het momentum biedt kansen. Ik pleit ervoor dat advieskantoren zich oriënteren op veranderingen in de dienstverlening, het verdienmodel en de maatschappelijke rol. Niet omdat ‘wij’ dit zo leuk vinden, maar omdat de samenleving dit verwacht.
Na vele jaren financiële dienstverlening startte Dirk Kooiman in 2021 met Kooiman-Advies. De ervaringen uit zijn advieskantoor combineert hij nu met verduurzaming in de financiële dienstverlening
Reactie toevoegen
Meer over
Wat is werkelijk van waarde in het leven?
(André van Luijk, Bureau van Luijk, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ook als je enorm veel geld of bezittingen hebt, kun je slaaf van je geld of...
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....
(Maurice van den Hemel, business coach, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Hoe communiceer ik mijn unieke waarde? Wat is deze waarde dan eigenlijk? Dit...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...
"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"
Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept in een column adviseurs en organisaties van adviseurs op hun toevoegde waarde meer te benadrukken....
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is...
Alles in het belang van de klant
(Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat betekent de waarde van advies voor mij als adviseur? Over deze vraag moest...
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) De financiële consument is niet bereid te betalen voor advies. Mensen die minder financieel geletterd zijn, snappen...
Verbreding van advies helpt klanten verder
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer...