Menselijk

Beschamend, zo noemde Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO het feit dat Kifid Direktbank in het gelijk stelde en niet de klant (uitspraak 2017-751). Wat was het geval: wettelijk gezien was de bank niet verplicht de klant te informeren over het automatisch verlagen van de risico-opslag na een forse aflossing op de hypotheek. Let wel, de extra aflossing van de klant kon alleen, omdat de partner was overleden en er geld vanuit een levensverzekering beschikbaar kwam.

De vraag is of de uitspraak beschamend is. Je kunt de uitspraak in elk geval onmenselijk noemen, in die zin dat er geen rekening wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden van klanten. Het gevoel dat iets onbillijk is, maakt Kifid niet uit. Kifid kijkt alleen of de wet is nageleefd, menselijke afwegingen worden daarbij niet gemaakt. Onwenselijk, opvoedkundig gezien heeft de financiële sector er helemaal niets aan, maar het beleid is helder.

Toch is het niet goed uit te leggen aan de klant. Iedereen kan zich voorstellen hoe zwaar het is als iemand zijn partner verliest en hoe goed het is als iemand in die omstandigheden besluit om toch de hypotheek af te lossen. Daarmee verlaagt de klant het risico van de geldverstrekker aanzienlijk. Dit goede gedrag zou in feite beloond moeten worden en niet bestraft.

Wat pas echt beschamend is, is dat de financiële sector er zich tegenwoordig zo op laat voorstaan dat het klantbelang centraal wordt gesteld. In de praktijk werkt het dus heel anders. Het is beschamend dat de sector liever vasthoudt aan krankzinnige regelgeving die niemand kan uitleggen aan de klant.

Nagenoeg de hele sector is van mening dat financiële educatie van de klant van groot belang is. Het is goed voor klanten als zij beter begrijpen hoe financiële producten werken en als zij zelf kunnen beoordelen of ze producten nodig hebben of niet. Zo bezien is er nog een lange weg te gaan. Eer de consument weet heeft van dergelijke onzinregels en zelf daarop inspeelt, is er zoveel tijd overheen gegaan dat financiële instellingen volstrekt overbodig zijn geworden.

‘Durf als sector eens wat vaker sorry te zeggen’

Durf als sector eens wat vaker sorry te zeggen als iets niet klopt. Daarbij gaat het echt niet alleen om voldoen aan wet- en regelgeving, maar ook om het gevoel of iets deugt of niet deugt. Beloon klanten waar je heel blij mee bent, die proactief hun financiën regelen, in plaats van alleen maar kortingen en aanbiedingen te geven aan nieuwe klanten en kijk ondertussen nog eens goed naar regeltjes die u niet goed kunt uitleggen aan uw klanten. Wat zou het mooi zijn om als sector verbeterpunten te verzamelen en te delen, zodat de hele branche er iets van kan leren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

Willem Vreeswijk (hoofdredacteur vakblad VVP en oprichter van de stichting New Financial Forum) was recent te gast in de Communicatie Podcast van Karine van den...

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

"Onze sector heeft de macht, de middelen en de ondernemers om de stap naar een betere toekomst een boost te geven. Als we mensen willen verbinden, kunnen wij met...

Boost

Boost

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 5-2020) “We hebben als financieel adviseurs de neiging om ons werk gewoon te vinden. Maar ondertussen steken we wel elke...

Dé cyberadviseur van Nederland

Dé cyberadviseur van Nederland

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP-special Cyber) Cybercriminaliteit en bedrijfsstilstand worden door ondernemers gezien als belangrijkste ondernemersrisico, zo bleek...

Trots

Trots

Professionele onafhankelijke financieel adviseurs zijn een baken voor consumenten en ondernemers en verdienen een podium. Dat is de boodschap van twee initiatieven...

Goud

Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk....