Mensen financieel zelfredzaam maken

a.s.r. financieel spreekuur

Medewerkers van a.s.r. Zetten zich in voor projecten op het gebied van financiële zelfredzaamheid. Bijvoorbeeld als financieel vrijwilliger thuis, door les te geven via lef, voor te lezen op school en het geven van workshops financiële opvoeding voor ouders. De verzekeraar vindt het belangrijk, dat mensen financiële continuïteit in hun leven hebben en in staat zijn verantwoorde risico’s te nemen en bewuste financiële keuzes te maken.

Marijke Troost van a.s.r. Foundation: “Als iemand in de schulden komt, is dat vaak een samenspel van factoren. Maar het blijkt dat een ongeordende administratie, het ontbreken van een goede financiële opvoeding en laaggeletterdheid de kans op schulden verhogen. Daar kunnen we als financiële dienstverlener een rol in spelen.”

Dialoog over geldproblemen

Als 18-jarige raakte Milio van de Kamp (nu 25 jaar) in de schulden, onder andere door zijn zorgverzekering. Nu is hij peer educator voor MoneyWays. Hij wordt daarbij ondersteund door twee medewerkers van a.s.r. “Rond mijn achttiende gebeurde er een aantal dingen waardoor ik een flinke schuld opbouwde. Ik raakte mijn baan kwijt, had een dure dj-set gekocht en ik wist niet dat ik de zorgverzekering zelf moest betalen. In mijn thuissituatie werden dergelijke zaken niet besproken. Ik opende de post van de zorgverzekeraar niet, omdat ik niet door had dat er een rekening inzat. Ik dacht dat het reclame was. De schuld liep op tot zo’n 2500 euro. Ik was voornamelijk kwaad op alle instanties die achter me aan zaten. Uiteindelijk heb ik hulp gekregen van mijn schoonvader. Hij heeft een plan gemaakt om alles af te betalen. En dat is in twee jaar gelukt.”

Nu studeert Milio voltijd algemene sociale wetenschappen aan de UvA en werkt daarnaast bij Diversion als peer educator. Dat zijn jonge rolmodellen die de dialoog aangaan met een klas op de middelbare school of het mbo over geldzaken. Buiten dat leerlingen kennis en vaardigheden opdoen, wordt er ook ingegaan op de sociaal-emotionele kant van geld. Onderwerpen als schulden, opgroeien in armoede, verleidingen en groepsdruk, worden zo bespreekbaar gemaakt. Milio heeft een training gehad bij Diversion en wordt bij verzekeringsonderwerpen ondersteund door twee medewerkers van a.s.r.

“Ik vertel in de klas altijd mijn hele situatie. Dat is in het begin wel moeilijk omdat je toch iets heel persoonlijks vertelt aan mensen die je niet kent. Maar zo ontstaan er open gesprekken en een hechte sfeer in de klas. Er komt vaak een mooie dialoog over geldproblemen op gang, waarin ik ook weer persoonlijke verhalen van de leerlingen te horen krijg. Ik ben door mijn leeftijd nog bekend met de dingen die spelen in het leven van de scholieren, bijvoorbeeld games, maar ik heb wel een voorbeeldfunctie. Ik presenteer me als voorbeeld hoe je het later niet wilt doen. Ik merk wel dat er een angst heerst voor verzekeringsmaatschappijen. Alsof die alleen uit zijn op geld. Dat vind ik jammer. Ik denk dat de communicatie zeker beter kan. Ik schrok bijvoorbeeld altijd van de brieven die ik kreeg en ik denk dat veel mensen weleens vergeten een rekening te betalen. Maar voor jongeren, die er nog geen ervaring mee hebben, is zo’n aanmaning een heel intimiderende brief.”

Financieel spreekuur

Businesscontroller Martin Kwast houdt eens in de twee weken financieel spreekuur in een buurtcentrum in Utrecht. “Ik vind het leuk dat ik tijdens dit spreekuur met verschillende mensen te maken heb. Veel mensen uit de buurt, maar ook veel vluchtelingen. Uit Eritrea, Syrië, Afghanistan, uit alle werelddelen. Ik krijg veel vragen over belastingen. Mensen die huur- of zorgtoeslagen aan willen vragen. Maar ook mensen die een uitkering aan moeten vragen. Sommigen hebben zelf geen pc. Of ze zijn de taal niet machtig. Dan begrijpen ze niet precies wat er moet gebeuren en daar help ik dan bij. Ik ben tijdens mijn werk ook veel met cijfers bezig, maar wel op een heel andere manier. Ik vind het leuk om mensen te helpen. En ik vind het top dat ik van a.s.r. hier tijd voor vrij mag maken.”

Workshop pensioen

Arthur Hordijk, medewerker van a.s.r. deelt zijn pensioenkennis graag met anderen. Eén keer per maand geeft hij een workshop over pensioen bij welzijnsorganisatie Utrecht Centraal.

“Utrecht Centraal geeft meerdere workshops over levensgebeurtenissen, zoals echtscheidingen, ontslag en arbeidsongeschiktheid. Ik kon een workshop over pensioenen opzetten. Dat leek mij aardig, zeker omdat ik de vrijheid kreeg het zelf in te vullen. Het leuke is, dat ik in dat anderhalf uurtje alles te horen krijg van mensen. Wisseling van banen, arbeidsongeschiktheid, bypasses, je wilt niet weten wat er allemaal langs komt. Mijn vader is 70 en mijn schoonvader 66, dus ik heb het net thuis ook allemaal meegemaakt. Ik merk dat een persoonlijk verhaal drempelverlagend werkt. Ik raad anderen zeker aan om het ook te doen. Je perspectief wordt anders. Je komt buiten je eigen kring en dat geeft verbreding.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

Van de werknemers vindt 84 procent het belangrijk de pensioenregeling te bespreken tijdens een sollicitatie. Voor 83 procent is pensioenplanning belangrijk voor...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Inzetbaarheid van klanten staat bij ons op de eerste plaats

Inzetbaarheid van klanten staat bij ons op de eerste plaats

(Partner in Kennis a.s.r. in VVP 4, 2023) Zestig jaar geleden werd de eerste arbeidsongeschiktheidsverzekering geïntroduceerd door het wit-blauwe kruis, een...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Jos Baeten, CEO a.s.r.: “Ik kies zelf groeit”

Jos Baeten, CEO a.s.r.: “Ik kies zelf groeit”

a.s.r. runt haar directe verzekeringsactiviteiten sinds kort onder de eigen naam, met als toevoeging ‘Ik kies zelf’. Het label Ditzo is evenals dat van...

Verzekerden draaien niet op voor onbedoeld niet indexeren Woonhuisverzekeringen a.s.r.

Verzekerden draaien niet op voor onbedoeld niet indexeren Woonhuisverzekeringen a.s.r.

Verzekerden hoeven niet op te draaien voor het niet indexeren van een Woonhuisverzekering van a.s.r. uit het Vernieuwd Voordeelpakket (VVP) of het (oude) Voordeelpakket...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...