Met grip op data sta je 2-0 voor

Hippoline

(Partner in Kennis HippoLine in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change bekt lekker en is een geschikte slogan voor een dominee, personal coach of fabrikant van trendy sportkleding. Maar wat kan de financiële sector met die boodschap? Hoezo veranderen en wat is daarvoor nodig? We vragen het Mirjam van Kooten, CEO van HippoLine B.V. HippoLine is data-en business intelligence specialist en heeft HIP gebouwd, het HippoLine Insurance Platform voor klanten van ANVA.

...

Wat zijn jouw gedachten bij be the change?

“Het is een prachtig motto voor een congres over innovatie en nieuwe technologie. Als oud marketeer steek ik mijn duim op, maar je moet de zin niet vertalen, dan val je in slaap. Be the change daagt uit en vraagt om een actieve houding. Het startpunt van verandering begint bij jezelf en de vraag: wil je zien waar bij jou in de organisatie de knelpunten en kansen zitten? Business intelligence helpt organisaties betere besluiten te nemen. De slogan van het VIP-congres kan een aanjager zijn voor beslissers: bekijk de mogelijkheden van BI en wacht niet om te zien wat anderen doen.”

Be the change, hoe zit dat met jou en HippoLine?

“Ik heb bij een grootbank gewerkt, een mannenbolwerk. De top van de financiële sector is dat ook. In de Contactgroep Automatisering, waar ik lid van ben, is het aantal vrouwen op één hand te tellen. In die gremia bén ik de verandering. Be the change is ook van toepassing op de technologie. De veranderingen gaan snel. Denk aan AI (artificial intelligence), cloud oplossingen, datadeling, datademocratisering. Voor iedereen is informatie beschikbaar, maar kan iedereen er ook mee werken? Wij zitten on top of the change en helpen je verder. En wat HippoLine betreft. Ik ben zuinig op mijn mensen. Ze hebben veel ruimte om te experimenteren met nieuwe technieken. Voor HIP hebben we specialisten aangetrokken die de verzekeringsmarkt van binnenuit kennen. We spreken dezelfde taal. Bij HippoLine houden we van korte, snelle lijnen. Wij hebben trouwens zelf ook een lekkere slogan: geen woorden maar data.”

Inzicht op alle niveaus

HippoLine bouwt dashboards en BI-platforms voor veel verschillende klanten. Wat voor impact heeft dat op hun werk?

“Nou, heb je even? Voor HDN (Hypotheken Data Netwerk) hebben we de HDN Index gebouwd, een BI-platform waar marketeers, propositiespecialisten, riskmanagers en businessanalisten van vrijwel alle banken en hypotheekverstrekkers gebruik maken. HDN brengt change tot in de boardroom. Voor het platform hebben we een Duurzaamheids Index ontwikkeld, daarmee kunnen banken groener presteren. Met machine learning technieken hebben we nieuwe klantprofielen op de hypotheekmarkt ontdekt. Daarmee kunnen banken veel fijnmaziger de markt bedienen. Ons nieuwste platform heet HIP, het HippoLine Insurance Platform voor klanten van ANVA. HIP geeft de verzekeringsbranche op alle niveaus inzicht over de bedrijfsvoering. De informatie in HIP helpt onze klanten op weg naar een uniforme inrichting van de volmacht. Zo heeft een volmachtbeheerder in een paar klikken inzicht in de voortgang. Wat wij van volmachtbeheerders horen, is dat zij altijd wel een paar polissen vinden waar geen enkele voorwaarde op staat, laat staan dat ze actueel zijn. HIP kan door de hele organisatie worden gebruikt. Eén van onze klanten zei mij onlangs: ‘HIP is toegankelijk en ik kan beter adviseren.’ Dat is wat we graag horen.”

HIP klinkt als een nuttig stuk gereedschap, kan iedereen ermee werken?

“Ja. De tool is eenvoudig in gebruik, maar het is net als met drones: je moet leren vliegen om de mooiste beelden te kunnen maken en te genieten van wat je ziet. Wij trainen mensen om de informatie uit HIP te vertalen naar hun eigen business. Daarmee halen zij het maximale uit HIP voor hun eigen organisatie. HIP is een uitstekend instrument om grip te houden op je groeiende portefeuille in een consoliderende markt.”

AI wordt in bi geïntegreerd

Jij leidt op het VIP-congres een kennissessie. Kun je daar al iets over zeggen?

“Ik ga wat vertellen over de nieuwste technologische trend en wat de toepassingen kunnen zijn voor de verzekeringsbranche. Er is veel aandacht voor datadeling en het thuis makkelijk met data kunnen werken. Hoe deel je analyses en nieuwe inzichten met collega’s op afstand? Interessant is ook dat apps in staat zijn om je te waarschuwen wanneer dat nodig is. Kortom, als het nieuws belangrijk genoeg is weet het dashboard jou te vinden. AI wordt in BI geïntegreerd. Dat zijn geen aparte werelden meer met een eigen taal. Ook de hoeveelheid data is geen issue meer. Je eigen server kan de deur uit, en daarmee ook het beheer. BI is plug and play. Door dit alles ontstaat er ruimte om je kerntaken uit te bouwen.”

‘Business intelligence helpt organisaties betere besluiten te nemen’

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blinqx voegt BI-specialist HippoLine toe aan portfolio

Blinqx voegt BI-specialist HippoLine toe aan portfolio

HippoLine wordt onderdeel van Blinqx. HippoLine biedt data- en business intelligence (BI) voor de hypotheek- en verzekeringsmarkt, het MKB, maatschappelijke organisaties...

Nieuw op HIP-platform: Rolls Premievergelijking App

Nieuw op HIP-platform: Rolls Premievergelijking App

Rolls en HippoLine hebben de Rolls Premievergelijking App gebouwd, een nieuwe tool op het HippoLine Insurance Platform (HIP). De app biedt een premievergelijking...

Gewoon logisch…

Gewoon logisch…

(Ozewald Wanrooij, Rendement van Geluk, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Hey Siri…. Goedemorgen. De lampen gaan aan op een niet al te felle stand....

Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Alleen ben je sneller, samen kom je verder

(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022)  Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht...

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

(Partner in Kennis, de Verzekeringsanalyse, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Met toenemende overheidseisen, krijgen aanbieders van verzekeringen er extra...

Nieuwe balans met regeneratief investeren

Nieuwe balans met regeneratief investeren

(Ivo Valkenburg (1966-2022) in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Regeneratieve investeerders zetten bewust hun geld in om een nieuwe balans te creëren...

We zijn toch niet vastgeroest?

We zijn toch niet vastgeroest?

(Gert Vasse, Ockto, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal...

Innoveer naar jezelf

Innoveer naar jezelf

(Communicator Mieke Verhoef in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Voordat ik in de auto stap, bekijk ik mijn mail. Post van Willem Vreeswijk. Hij schrijft dat...

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...