Met hart en ziel

Bertjan Scheepbouwer

Stap het kantoor binnen van Lukassen & Boer, aan de Wederik in Papendrecht, en het eerste wat opvalt is het citaat op de wand achter de receptie: ‘…dat er een taal bestond die iedereen begreep en die de jongen gedurende al die tijd gebruikt had om de zaak te doen floreren. Dat was de taal van de geestdrift, van de dingen die je doet met hart en ziel, op zoek naar iets wat je wilt of waarin je gelooft.’

Het citaat komt uit De Alchemist van de wereldberoemde schrijver Paulo Coelho. De herdersjongen in dit verhaal leert na allerlei omzwervingen om met hart en ziel te leven. Dit is precies de kern van de klantbenadering die Lukassen & Boer hanteert: natuurlijk kun je als inancieel adviseur ook niet helemaal zonder processen en structuren, maar in de eerste plaats gaat het om werkelijke interesse in de klant en hem met hart en ziel willen helpen.

Loop verder het kantoor in en overal ziet de bezoeker grote afbeeldingen van door de medewerkers zelf aangedragen inspirerende persoonlijkheden als de Dalai Lama, hardloper Usain Bolt en U2-zanger Bono. Zo worden de medewerkers dagelijks geïnspireerd door mensen met hart en ziel, vertelt Bertjan Scheepbouwer. Hij is lid van de vierkoppige directie van Lukassen & Boer en legt uit hoe zij ‘hart en ziel’ handen en voeten geven in de organisatie.

Scheepbouwer: “Ik zat in de auto en hoorde het liedje ‘Met hart en ziel’ van de Tröckener Kecks. ‘Doe alles wat je doet met hart en ziel’, zingen ze. Dat pakte me. Later las Kees Boer op vakantie in De Alchemist het verhaal met de zin die hier naadloos op aansluit.”

Glimlach

Met hart en ziel, iedereen heeft daar wel een gevoel bij. Maar wat houdt het voor Lukassen & Boer concreet in? Op de website verwoordt het sterk op de zakelijke markt gerichte kantoor het krachtig: “Middelgrote bedrijven en hun directieleden voelen zich optimaal klant bij Lukassen & Boer. Zij worden bediend met diensten en producten die speciaal voor hen zijn bedacht en ontwikkeld. Jaarlijks groeien ze in aantal als gevolg van een ambitieus, maar organisch groeimodel. Door het consequent invullen van onze MVO-doelstellingen realiseren we groei en winst op een duurzame manier met respect voor mens, milieu en onze samenleving.”

Scheepbouwer: “Werkelijke aandacht voor de klant, diepgaande interesse in wat hem beweegt, dat is waar wij het verschil willen maken. Als de ondernemer in zijn agenda kijkt en ziet dat wij langskomen, moet dat een glimlach op zijn gezicht toveren. Zo van: de mensen van Lukassen & Boer zijn altijd goed op de hoogte van wat er in mijn onderneming en bedrijfstak speelt, ze zijn echt een gesprekspartner en nog meer, ze hebben passie voor hun vak.”

Voelsprieten

Als mensen het leuk vinden wat ze doen, lopen ze bijna als vanzelf die onderscheidende extra meters voor de klant. Scheepbouwer: “Je kunt dit maar zeer ten dele in processen vangen. We hebben bijvoorbeeld wel procesmatig geregeld dat de medewerkers doorlopend aandacht hebben voor de bedrijven waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Maar de klant toch nog even nabellen, omdat je het gevoel hebt dat hij je verhaal misschien toch nog niet helemaal begrepen heeft of dat hij niet helemaal overtuigd was, dat kun je niet in een proces gieten. Dat moet vanuit de medewerker zelf komen, dat moet je voelen.

“We hebben gemerkt dat niet alle mensen hier geschikt voor zijn. Mensen moeten echt een open blik hebben en voelsprieten voor het klantbelang. We trainen de mensen, we hebben bijna doorlopend coach Hans van der Aar over de vloer. We gaan binnenkort een nieuw traject starten waarin we onze mensen en onszelf individueel en als team helpen met de balans op het vlak van werk, gezondheid, normen/waarden en competenties. We noemen het Villa Werkvermogen met huisnummer 9+, want dat is het niveau waar we

‘Stap het kantoor binnen van Lukassen & Boer en het eerste wat opvalt is het citaat van Paulo Coelho op de wand’

op inzetten. Maar uiteindelijk moet het wel in je zitten, je moet het heel leuk vinden om het mensen naar de zin te maken.

“Ik ben in ons eigen bedrijf – maar ook daarbuiten – ook continu op zoek naar inspirerende voorbeelden waarin iemand iets extra’s voor de klant doet. Die bespreken we dan met elkaar en proberen het te vertalen naar ons kantoor.”

“Wij beweren niet dat onze aanpak de enige manier is om als inancieel advieskantoor succesvol te zijn. Maar wij hebben een gezond bedrijf dat ook nog eens stevig groeit. Belangrijker vinden wij dat wij werken zoals wij dat graag willen. Een spreadsheetmanager die alleen naar de cijfers kijkt, zal ons misschien niet eficiënt genoeg vinden en ziet extra winstkansen. Natuurlijk kijken we altijd of dingen slimmer kunnen. Maar zijn we ook nog effectief als onze mensen niet meer kunnen bruisen? Maak nooit de fout de woorden ‘effectief’ en ‘eficiënt’ door elkaar te gebruiken, daar gaat het vaak fout.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adel verplicht

Adel verplicht

(Bertjan Scheepbouwer van L&B Groep in VVP 1, 2023) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vroeg het aan een aantal categoriewinnaars van de...

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2022 in de categorie Zakelijk Advies. Bertjan Scheepbouwer neemt, geflankeerd door Kees Boer en Rogier...

Lukassen & Boer wordt L&B Groep

Lukassen & Boer wordt L&B Groep

Lukassen & Boer heeft zijn naam gewijzigd in L&B Groep. Tevens is de huisstijl aangepast en wordt per 22 maart een nieuw kantoor betrokken. De vennoten...

Zeven vragen aan... Rogier Jonkman

Zeven vragen aan... Rogier Jonkman

Zeven vragen aan Rogier Jonkman, Lukassen en Boer. 1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? De kunst om aan een klant duidelijk te maken, dat...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...