Met VKG Portefeuille Match staat u sterker!

VKG BS

(Kennisartikel VKG) Het Nederlandse onafhankelijke intermediair is ijzersterk. Het grootste deel bestaat uit kleinschalige ondernemingen die onderdeel uitmaken van de lokale gemeenschap waaraan zij hun diensten verlenen. De kosten van bedrijfsvoering worden echter steeds hoger. Hoe kun je door kleinschalig te blijven enerzijds de verbondenheid met de relaties behouden en anderzijds in de bedrijfskosten meekomen met de grotere collega’s? Het antwoord van VKG is eenvoudig: laten we samenwerken om gelijkgestemde collega’s met elkaar in contact te brengen.

...

Nederland kent een fijnmazig netwerk van financieel advieskantoren, met ondernemers en medewerkers die onderdeel zijn van de gemeenschap waarbinnen zij werken. Vaak gaat het om relatief kleine ondernemers met minder dan tien medewerkers. Het concept lijkt prima te werken. De klanttevredenheid is over het algemeen hoog. Ook de verzekeringsdichtheid is goed. Veel verzekeringen zijn en blijven “brengproducten” en die vele, lokale adviseurs blijken deze rol goed te vervullen.

Keerzijde kleinschaligheid

De kleinschaligheid van een groot deel van het onafhankelijke intermediair heeft echter ook een keerzijde. Zoals we in de afgelopen 20 jaar kunnen zien, zijn de kosten om de onderneming op een goed niveau te houden elk jaar hoger geworden. Voorheen had je als ondernemer voldoende aan een pand, inventaris, typemachine, telefoon en enkele medewerkers. Met de vakkennis en gedrevenheid om de klant van dienst te zijn, kon je als “tussenpersoon” een heel eind komen. Maar die tijden liggen inmiddels achter ons.

De doorlopende kosten van het financieel advieskantoor zijn fors. Of het nu gaat om de kosten voor de toezichthouder AFM, adviessoftware, digitale infrastructuur, de telkens noodzakelijke opleidingskosten om je vak goed te kunnen blijven uitoefenen of kosten van onderhoud en nazorg, de lijst is lang en de bedragen worden elk jaar hoger. Voordat de ondernemer kan denken aan het woord “rendement”, moet er al een forse omzet zijn behaald. Ook is er een natuurlijke grens aan de omzet die een generiek intermediair per medewerker kan behalen. Het overschrijden van die grens kan alleen door bij de advisering broddelwerk te leveren en geen onderhoud en nazorg te geven. Een keuze die er onvermijdelijk toe leidt dat het kantoor op termijn niet zal overleven.

Urgentie wordt groter

Door het coronavirus werd iedereen geconfronteerd met een volstrekt nieuwe situatie. Op vele plaatsen herpakten mensen zich snel en pasten zich aan. Zo ook binnen het intermediair. De voorbeelden van flexibiliteit en nieuwe uitingen van klantgerichtheid zijn indrukwekkend en rechtvaardigen trots te zijn om van deze beroepsgroep deel te mogen uitmaken.

Maar we zijn er nog niet! We moeten ermee rekening houden dat na de medische nachtmerrie een zware economische tijd zal aanbreken. De druk om inkomsten en uitgaven in de juiste verhouding te houden zal daardoor alleen maar groter worden. Dit geldt voor zowel grote als kleine ondernemingen. Wanneer er regen, donder en storm lijken aan te komen, hebben de kleinschalige ondernemers een voordeel: ze kunnen snel keuzes maken en vervolgens daar ook naar handelen.

Focus op waar je goed in bent

Waar zijn de financieel advieskantoren nu echt goed in? Veel beter dan de grote administratiefabrieken en callcenters? Inderdaad: het hebben van klantcontact. Luisteren naar de klant. Inleven in de zorgen van die klant. Samen met die klant nadenken over oplossingen. ‘Gewoon’ te blijven zorgen voor die klant.

De diverse administratieve processen maken de kwaliteit en het nut van het kantoor niet aantrekkelijk voor de klant. Wanneer alles goed gaat, heeft de klant er ook maar weinig waardering voor. Het zijn zaken die de klant als vanzelfsprekend beschouwt en ze zijn maar beperkt onderscheidend.

Wat is nu het vreemde? De meeste kantoren besteden veel tijd, tot wel 60%, aan deze niet onderscheidende werkzaamheden en de rest van de tijd aan werkzaamheden die juist door de klanten het meest gewaardeerd worden. Kijkend naar een periode van mogelijk economisch ”zwaar weer” lijkt het voor elke ondernemer strategisch verstandig om de focus te richten op zaken waar hij echt goed in is en die door andere marktpartijen minder gemakkelijk zijn te kopiëren: naast de klant staan en deze zo goed mogelijk adviseren.

Nieuw: VKG Portefeuille Match

VKG helpt al 70 jaar ondernemers met het deels overnemen van administratieve zaken die wij door een groter volume veel efficiënter afhandelen tegen lagere kosten, dan individuele kantoren kunnen uitvoeren. Zodat u kunt blijven doen waar u het beste in bent: zorgen voor de klant. Wij introduceren nu iets nieuws: VKG Portefeuille Match.

VKG Portefeuille Match speelt in op behoeftes van klanten en ontwikkelingen vanuit de markt. Met ons landelijke netwerk aan local heroes maken we een match tussen vraag en aanbod bij aan- en verkoop van assurantieportefeuilles. In elke provincie kennen we advieskantoren die de gevraagde service, aandacht en bediening kunnen geven aan lokale, regionale klanten. Adviseurs die hun portefeuille willen verkopen of adviseurs die verder willen groeien melden zich bij ons aan. Op die manier zijn wij op de hoogte van kantoren die op zoek zijn naar een koper of verkopende partij. Verder weten wij door onze nauwe contacten met onze adviseurs precies wat er bij ze speelt. Hierdoor kunnen we ze tijdig wijzen op het verkoopklaar maken van hun portefeuille. We hebben partijen in ons netwerk die hen daarbij kunnen ondersteunen. Zodra de adviseur zeker is van de verkoop van de portefeuille, kunnen wij hem koppelen aan de juiste aankopende partij.

VKG Portefeuille Match zal altijd lokaal en regionaal kantoren matchen met elkaar. Ook zijn wij bereid om waar nodig op te treden als financier om de transactie mogelijk te maken. Zeker in deze tijd waar banken zeer terughoudend zijn in het verstrekken van nieuwe bedrijfsfinancieringen, kan dit een belangrijke voorwaarde zijn om de samenwerking of overname mogelijk te maken.

Met onze landelijke spreiding, visie en mogelijkheden is VKG Portefeuille Match dé ideale samenwerkingspartner op het gebied van assurantieportefeuilles.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

VKG vernieuwt aanvraagmodule BedrijvenOpvangPolis

VKG vernieuwt aanvraagmodule BedrijvenOpvangPolis

VKG biedt adviseurs voortaan een snellere en meer gebruiksvriendelijke aanvraagmodule voor zakelijke verzekeringen. Eric-Jan van den Berg, directeur Commercie: "Met...

Samenwerking VKG en De Regt Adviesgroep

Samenwerking VKG en De Regt Adviesgroep

VKG is een samenwerking gestart met De Regt Adviesgroep op het gebied van pensioenen. Bij VKG aangesloten financieel adviseurs kunnen pensioenvraagstukken onderbrengen...

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

(Partner in kennis VKG in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) VKG ging de hele zomer met financieel adviseurs en een preventiespecialist op pad naar particulier...

VKG: samenwerkingsvergoeding per 1 januari 2024

VKG: samenwerkingsvergoeding per 1 januari 2024

VKG brengt vanaf 1 januari een samenwerkingsvergoeding in rekening van 65 euro per maand. Dit schrijft de serviceprovider in zijn nieuwsbrief voor deelnemers. De...

VKG introduceert Privé Totaal Pakket

VKG introduceert Privé Totaal Pakket

VKG heeft een uitgebreid volmacht verzekeringspakket voor particulieren geïntroduceerd, het Privé Totaal Pakket. Het pakket omvat de volgende verzekeringen:...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

VKG heeft Aplaza-functionaliteit uitgebreid

VKG heeft Aplaza-functionaliteit uitgebreid

VKG heeft de Aplaza-functionaliteit uitgebreid. Naast prolongatie- en mutatieberichten worden nu ook polisdocumenten aangeboden. De eerste documenten die via Aplaza...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...