Michiel Meijer: goed doen

Michiel Meijer Het vuur van...

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In deze aflevering Michiel Meijer (Van Bruggen Adviesgroep): “Er voor elkaar zijn, elkaar steunen als jij of iemand om jou heen het moeilijk heeft dat zijn elementen die, hoop ik, nooit meer weg zullen gaan.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“De eerste maanden na de uitbraak (maart tot en met mei ongeveer) brachten onzekerheid, toch ook een angstig gevoel en bovenal een hoop hectiek met zich mee. Van het maken tot allerlei scenario’s wat de impact op alle zakelijke activiteiten zou kunnen zijn tot het zorgen dat zowel alle Van Bruggen collega’s maar ook onze kids thuis ‘op afstand’ konden blijven werken of onderwijs volgen.

“Wat ik gemist heb, is het echte innige contact met mijn ouders, schoonouders, vrienden en collega’s. Het elkaar zien, knuffelen, arm om de schouder en bovenal samen aan tafel, in de kroeg of bij mijn favoriete voetbalclub op de tribune samen plezier maken. Daar kan niets tegen op.

“Prettig aan de afgelopen periode was het gevoel dat er meer tijd leek te zijn voor het gezin, echt samen zijn met elkaar thuis, een minder gejaagd bestaan en nog veel meer mee krijgen van de ontwikkeling van onze kids (zestien, veertien en tien).”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“Als echt mensen mens was het echt even ‘schakelen’ maar na de draai gevonden te hebben, was de juiste modus snel gevonden. Een mix tussen thuiswerken, buiten (zakelijk en prive) wandelen, Teamen/Zoomen en veel bellen werden de ingrediënten van onze dag.

“Enorm trots ben ik op mijn collega’s van Van Bruggen Adviesgroep. Zonder problemen schakelden zij om naar het ‘nieuwe normaal’ en dat naar volle tevredenheid van onze klanten. Daar neem ik echt mijn petje heel diep voor af. En eigenlijk geldt die trots voor de hele markt en alle financieel adviseurs in Nederland. Van spreekkamer tot webcam, alle adviseurs gingen echt om!

“Het lukt ook vrij goed om als collega’s dicht bij elkaar te blijven, veel contact te hebben, lief en leed te blijven delen en digitaal plezier met elkaar te maken. Vooral de vaste vrijdag digital borrel zal mij altijd bij blijven.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Het belangrijkste inzicht is eigenlijk dat lange termijn plannen niet helemaal meer van deze tijd is. Het is belangrijk om kort op de bal te zitten en snel te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Eigenlijk iets wat je natuurlijk al wist, maar wat nu nog duidelijker is geworden. Voor ons als bedrijfstak zal dit het onderdeel zijn dat gaat bepalen wie de winnaars van de toekomst gaan zijn, hoe we aantrekkelijk blijven voor de huidige en toekomstige generaties consumenten en medewerkers. Want ik vind dat wij als sector tijdens deze pandemie hebben aangetoond juist niet star, inflexibel en ouderwets te zijn maar juist flexibel en vooruitstrevend. Dat moeten we nog veel meer gaan uitdragen!”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“Bij ons thuis gaan wij proberen vast te houden om meer tijd voor elkaar te nemen, echt even op een zaterdag of zondag samen te borrelen (Louise, de kids en ik) of gewoon bij te kletsen. Even geen mobiels, laptops of playstations die een aanhoudende stroom van prikkels opleveren, En eigenlijk hoop ik dat dat voor iedereen in Nederland gaat gelden. Meer tijd voor echte gesprekken, minder gehaast dingen willen doen.

“Zelf ga ik proberen om de combinatie tussen live afspreken en digitaal ontmoeten te blijven maken. Ook al is niets menselijks ons vreemd. Het is altijd oppassen dat je niet in het oude patroon vervalt. En dat na corona we weer met zijn allen vergeten zijn welke mooie verbindingen het samen zijn heeft gebracht.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“Ja, ik denk dat het ons heeft doen beseffen dat wij als mens op deze wereld een relatief klein en kwetsbaar onderdeel zijn. Dat het belangrijk is om goed te doen en er te zijn voor jouw dierbaren en iedereen die dichtbij jou staat. Er voor elkaar zijn, elkaar steunen als jij of iemand om jou heen het moeilijk heeft dat zijn elementen die, hoop ik, nooit meer weg zullen gaan.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“Als sector hebben wij geleerd dat wij met elkaar snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Dat innovatie (denk aan digitaal ondertekenen en ontsluiten databronnen) eigenlijk veel sneller omarmd kan gaan worden, als wij dat echt willen met elkaar! “Daarnaast heb ik de solidariteit in onze sector erg mooi gevonden en gewaardeerd. Veel collega’s, van binnen en buiten ons bedrijf, hebben contact met elkaar en met mij gezocht. Van NHG tot aan de OvFD en van geldverstrekkers tot aan software leveranciers, iedereen hield onderling contact en had echt de intrinsieke wil om samen deze periode ECHT door te willen komen. Daar heb ik van genoten!”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

TAF van start met ORV-pilot Raadhuys

TAF van start met ORV-pilot Raadhuys

TAF is met twee verzekeraars een pilot gestart met Raadhuys Tax Legal Accounting. Zij gaan de inkomensverklaring inclusief waardebepaling verzorgen. “Raadhuys...

Michiel Meijer  en Remco Hoogweg: "Neem de tijd om te ontspannen"

Michiel Meijer en Remco Hoogweg: "Neem de tijd om te ontspannen"

(Partner in Kennis TAF en BNP Paribas Cardif) In een wereld waarin het soms lijkt dat we continu in een sneltrein zitten, is het goed om af en toe stil te staan...

ORV steeds populairder

ORV steeds populairder

TAF Verzekeringen ziet dat Nederlanders sinds corona steeds vaker kiezen voor een overlijdensrisicoverzekering (ORV). Uit een analyse blijkt dat in bijna veertig...

TAF zet vitaliteit op de kaart

TAF zet vitaliteit op de kaart

(Partner in kennis TAF in VVP-special Financieel Vitaal) TAF brengt dit jaar vitaliteit extra onder de aandacht. Wat betekent vitaliteit voor algemeen directeur...

We mogen wat meer van onszelf gaan houden

We mogen wat meer van onszelf gaan houden

(Uit VVP-special Financieel Vitaal) Ruim één op de zes volwassen Nederlanders slaagt er niet in zelfstandig bankzaken te regelen, meldde DNB onlangs....

Aflevering 6 Woontransitie Podcast

Aflevering 6 Woontransitie Podcast

Amy Reijgersberg heeft de vierde aflevering van de Woontransitie Podcast online gezet. In deze aflevering gaat ze in gesprek met de Hypotheken Podcast: Matthijs...

Vitaliteit, liever rijk dan kwijt?

Vitaliteit, liever rijk dan kwijt?

(Partnerblog Michiel Meijer, commercieel directeur TAF) Op deze dagen van het jaar denken we vaak terug aan het jaar dat achter ons ligt en vooruit naar het jaar...

Michiel Meijer maakt overstap naar TAF

Michiel Meijer maakt overstap naar TAF

Michiel Meijer gaat vanaf 1 november aan de slag als commercieel directeur van TAF. Hij gaat samen met Nicole Hollander de directie vormen. Meijer vertrok kort...

Van Bruggen Adviesgroep: directeur Michiel Meijer vertrekt

Van Bruggen Adviesgroep: directeur Michiel Meijer vertrekt

Van Bruggen Adviesgroep zoekt een nieuwe algemeen directeur om het label dat onderdeel is van Nederland Hypotheek Groep en de Veldsink Groep door te ontwikkelen....