Michiel van Vugt: bevestigd in missie

Michiel van Vugt 2021

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze keer Michiel van Vugt (NNEK): “Tijd wordt belangrijker en geld wordt nog dienstbaarder.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Voor een actief persoon als ik is deze tijd bovenal saai. Gelukkig zijn we gezond, maar de afwisseling in mijn werk is een stuk minder geweest. Normaal geef ik door het hele land presentaties over geld en gedrag, verzorg ik trainingen aan topadviseurs en help ik klanten met vermogensopbouw. Dit geeft mij veel energie en dat heb ik dus erg gemist.

“Het menselijk contact, interactie met mensen en nieuwe ervaring opdoen zijn voor mij belangrijk. Ondanks dat het beeldbellen goed werkt, is het niet te vergelijken met fysiek contact. Tegelijkertijd is het natuurlijk prettig om vaak thuis te zijn, de kinderen elke avond voor te lezen en Friends voor de derde keer helemaal af te kijken.”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“Zoals voor zovelen is de impact groot geweest. Dat zit in het gemis van de kleine dingen, zoals afspreken met vrienden, een sportwedstrijd spelen of een avondje weg met mijn vrouw. Ook hebben de kinderen school erg gemist. Het was voor hen lastig om gemotiveerd te blijven en de saaiheid was niet makkelijk. Gelukkig hebben ze de intelligentie van mijn vrouw dus bleven de resultaten goed...

“We zijn normaal fervente reizigers en hebben ook met onze kinderen veel plekken gezien die in normale omstandigheden al uitdagend zijn voor de lokale bewoners. Die ervaringen zorgen wel voor veel relativering. Want wij hebben in Nederland toch maar mooi thuisonderwijs, steun van de overheid en een goede gezondheidszorg. Dit is echt heel anders in landen als Tanzania, Cambodja of Panama. En zelfs vrienden van me in Amerika vertelden hoe dramatisch daar de omstandigheden soms waren. Ik ben teleurgesteld in het grote wantrouwen dat mensen lijken te hebben in ons eigen land, want ik heb gezien hoe het ook anders kan zijn. Wel ben ik gelukkig dat ik hier mag wonen.

“Ook voor NNEK is de impact groot. Het zijn de beste jaren ooit qua resultaat en tegelijkertijd merken veel collega’s dat hun werk minder leuk is. Dit komt omdat wij heel graag zeer nauw optrekken met onze zakenpartners, de financieel adviseurs. De klantenavonden, vermogensadviestrainingen en onze Meesterklas zijn echt belangrijk voor het plezier in ons werk. Ik merkte ook hoe leuk mijn collega’s zijn, want op de momenten dat we elkaar wel zagen, bleek hoe we elkaar misten. We hebben bij NNEK direct doorgeschakeld in maart 2020 en hebben ruim 100 webinars gedaan en podcasts geproduceerd en toch kijken we allemaal uit naar het moment dat we adviseurs en klanten weer echt in de ogen mogen kijken.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Als eerste niet echt een nieuw inzicht, maar wel iets dat bevestigd werd waar we al jaren aan werken: financiële rust is echt belangrijk. De intensieve samenwerking tussen de klant, adviseur en NNEK heeft gezorgd dat het merendeel van alle klanten met minder stress deze tijd doorkomt. Dat is erg waardevol. Verder hebben we allemaal geleerd dat bepaalde afspraken digitaal kunnen. Dat is efficiënt, milieubewuster en productiever. Aan de andere kant kunnen we niet zonder het menselijk contact. Ons werk en dat van de financieel adviseur draait om vertrouwen. Een goed financieel plan met een planning voor de toekomst wordt beter als mensen elkaar echt kennen. Het praatje pot, de opmerking over de nieuwe carport of een dolletje met de kinderen zijn zaken die je niet via Teams of Zoom voor elkaar krijgt. En het zijn wel die kleine dingen die een relatie versterken en verdiepen.

“Natuurlijk zorgt de digitale gewenning wel dat het toegankelijker wordt voor mensen om advies te krijgen. De klantenwebinars die we met adviseurs organiseren zijn laagdrempelig en bereiken meer mensen dan ooit. Dit gaat blijven en zorgt voor beter financieel bewustzijn.

“Voor mij persoonlijk is nog duidelijker geworden dat ik altijd blijf zoeken naar uitdagingen en activiteit. Zo ben ik in de winter elke dag gaan zwemmen in een plas voor de deur, heb ik mijn sportrecords verbeterd en is er een nieuw boek (Durf & Daadkracht), verschenen. De extra tijd die ik met mijn gezin heb gehad, vind ik ook zeer waardevol en vooral de momenten waarin we nieuwe dingen beleefden. Ik ga dus meer tijd blijven besteden aan heb en aan mijn persoonlijke uitdagingen.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“Life with corona wordt het denk ik eerder. Mijn verwachting is dat we van zachte lockdown naar zachte lockdown zullen gaan de komende jaren. Dit betekent dat flexibiliteit vereist wordt van iedereen. Plannen veranderen doorlopend of het nu de vakantie is of de invulling van je werk. Of het je sportwedstrijd is of de lessen op school. Bij NNEK moeten we dus backup plannen hebben voor onze evenementen en manier van werken.

“Ik verwacht dat in Nederland we ons meer gaan richten op de zaken die belangrijk voor ons zijn. Nu we weten wat we gemist hebben, zullen veel mensen zich meer richten op ervaringen dan op het bezit. Dit kan voor de financieel planner ook gevolgen hebben. Tijd wordt belangrijker en geld wordt nog dienstbaarder. Misschien stijgt het pensioenbewustzijn en gaan we herkennen hoe goed het nog steeds geregeld is in ons land. Persoonlijk hoop ik dat we meer samen gaan doen en dat we minder populisme en polarisatie krijgen.

“In ons eigen leven gaan we bewuster om met vriendschappen en familie. De mensen om je heen geven kleur aan het leven. Dus wil ik meer tijd door brengen met mensen die er echt toe doen.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“Ik vrees voor een deel te weinig. Het vertrouwen van mensen in de overheid lijkt gedaald. Complottheorieën vieren hoogtij en het is nog meer eigen land eerst. De wetenschap wordt beschimpt en we zijn ineens zelf expert op veel gebieden.

“Wat wel blijft hangen is de onderlinge verbondenheid. De boodschappen doen voor een zieke buurvrouw, elkaars kinderen opvangen en meer betrokkenheid met buren, vrienden en familie. We hebben misschien ook geleerd dat Nederland een mooi land is voor vakantie en dat reizen op een andere manier ook werkt.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“Dat de bomen niet tot in de hemel reiken. Het aantal bedrijven dat direct steun moest aanvragen was erg hoog. Ik denk dat we als financiele sector beter gaan zorgen voor een gezonde financiele basis van onze klanten, privé en zakelijk. Meer vanuit financieel inzicht en financiële planning dan vanuit productverkoop en transacties.

“De toegevoegde waarde van de financiële sector zit niet in het bevorderen van hebzucht of oplossen van angst, maar in het verzorgen van financiële rust. Ik merk dat veel adviseurs met wie wij werken bevestigd zijn in hun missie: mensen helpen met een fijn leven. Ze hebben geleerd dat hun model werkt. Een model waarin alle aspecten van het leven van de klant terugkomen, zodat het financieel advies gaat over hen. Mijn hoop is dat dit de nieuwe normaal wordt!”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...

Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies

Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies

In de complexe wereld van financiën en vermogensopbouw is het niet langer voldoende voor financieel adviseurs om slechts passieve dienstverlening te bieden....

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Hij volgt Marieke van Zuien op die eind vorig jaar...

Paul Burger: duurzamer leven en werken

Paul Burger: duurzamer leven en werken

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Lambert Becks: schouder aan schouder

Lambert Becks: schouder aan schouder

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Ewald Bary: wendbaar

Ewald Bary: wendbaar

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Harry van der Zwan: duiding essentieel

Harry van der Zwan: duiding essentieel

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...