Moet adviseur consument attenderen op einde ORV?

LEVEN – Consument sluit via de bank een hypotheek. De bank treedt ook op als adviseur voor een ORV die op 17 december 2004 voor een periode van tien jaar wordt afgesloten. In 2007 wordt de hypotheek afgelost. De ORV blijft echter doorlopen. Op 31 oktober 2014 krijgt de consument van haar arts te horen dat zij een ernstige aandoening heeft. Zonder verdere aankondiging loopt de verzekering op 17 december 2014 af en komt deze te vervallen. De consument meent dat de bank in haar rol als adviseur haar tijdig had behoren te waarschuwen dat de ORV zou aflopen.

De bank erkent – in haar rol als adviseur – dat het gebruikelijk is dat zij haar relaties tijdig informeert over het aflopen van een ORV. Ook voor de bank is het onduidelijk waarom dit in deze casus niet heeft plaatsgevonden.

De geschillencommissie oordeelt in deze zaak:

1. In dit geval bieden de verzekeringsvoorwaarden geen aanknopingspunten om aan te nemen dat de verzekeraar contractueel gebonden was om de verzekering te verlengen. De consument had hier dus geen recht op.

2. Gelet op haar gezondheidssituatie heeft de consument onvoldoende aannemelijk gemaakt dat zij op het moment dat de ORV eindigde nog een nieuwe verzekering had kunnen afsluiten. Het niet tijdig waarschuwen dat de ORV zou komen te vervallen, heeft daardoor niet geleid tot schade voor de consument. De vordering van de consument wordt afgewezen – Uitspraak 2017 – 178

Leermomenten voor adviseurs

Als de aanleiding voor het sluiten van een verzekering vervalt, zal van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur worden verwacht dat hij met de klant in overleg treedt over de wenselijkheid de verzekering te laten voortbestaan.

Bij het einde van de contractueel overeengekomen verzekeringsperiode lijkt het verstandig de consument voorafgaand aan deze beëindiging hierop nog eens te attenderen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid past consumentenbegrip aan na uitspraak Europees Hof

Kifid past consumentenbegrip aan na uitspraak Europees Hof

(Kifid-uitspraken GC 2025-0558 en GC 2025-0559) De uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 24 oktober 2024 over de uitleg van het begrip ‘consument’...

Consument moet bewijzen dat adviseur heeft verzaakt

Consument moet bewijzen dat adviseur heeft verzaakt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0556) De adviseur is niet toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst. De Geschillencommissie: "Om te kunnen...

Bank hoeft er niet op te wijzen dat het gunstig is over te sluiten

Bank hoeft er niet op te wijzen dat het gunstig is over te sluiten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0548) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank niet verplicht was de consument erop te wijzen dat het gunstig was om de hypotheek...

Doorreis niet verzekerd

Doorreis niet verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0526) De consumenten vorderen vergoeding van extra kosten door uitval van een trein tussen Parijs en Annecy als gevolg van storm. De...

Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding

Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding

(Kifid-uitspraak GC 2025-0532) De consument klaagt dat de verzekeraar onterecht dekking weigert voor waterschade door het overstromen van de spoelbak in de...

96 wil nog niet zeggen dat je binnenkort overlijdt

96 wil nog niet zeggen dat je binnenkort overlijdt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0518) De verzekeraar heeft dekking geweigerd voor de annulering van een reis naar Oostenrijk na een val van de 96-jarige (schoon)moeder...

Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0510) De motor van de consument is gestolen. Nationale-Nederlanden heeft geweigerd de schade te vergoeden omdat de motor ten tijde...

Diefstal drone dreunt na

Diefstal drone dreunt na

(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...