Moet ik dit nu doen?

Marcel Kroon 2018

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan bij de gemiddelde assurantieadviseur. Gezien ons beider belang in timemanagement leek het me goed om me hier eens in te verdiepen. Om te kijken of en waar de winst te behalen valt.

Druk, druk, druk. Wie is het niet? Veel mensen die ik ken worden geleefd door de waan van alledag. ‘Gaan met die banaan’ is ons aller credo. Vaak hebben we maar net genoeg tijd om de fabriek van werk en privé draaiende te houden. Hierbij vergeten we nog wel eens de helicopterview te pakken. Even uitzoomen. Waar ben ik mee bezig? Is het nodig wat ik nu aan het doen ben. Zelf ben ik waarschijnlijk het meest schrijnende voorbeeld van ongestructureerd werken. Binnenkomende mails, telefoontjes, vergaderingen, afspraken en passerende collega’s bepalen vaak het ritme van mijn dag. En dit kost dus tijd. Tijd die ik beter aan andere dingen besteed.

‘Timemanagement is het managen van je gedrag en het zo productief mogelijk omgaan met de tijd die je hebt, met als doel de kwaliteit van werk en leven te verhogen.’ Tijdens mijn zoektocht kwam ik een aantal mooie methodes tegen. Qua naam sprong de kaasschaafmethode er het meest uit. Daarnaast las ik over het deadline principe, de 80/20-regel en het doe-het-nu principe, verschillende timemanagementmethodes die je vaak afhankelijk van je functie en soort werk kunt toepassen. Wat mij binnen de diverse methodes het meest aansprak was de volgende zin. ‘Moet ik dit nu doen?’. Deze zin hoef je slechts vier keer te herhalen om te bepalen of je goed bezig bent. MOET ik dit nu doen? Moet IK dit nu doen? Moet ik DIT nu doen? Moet ik dit NU doen?

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Even rust nemen

Enkele concrete tips: stel heldere doelen, ga minder vergaderen, inventariseer je werkzaamheden, maak een planning, stel prioriteiten, maak een dagelijkse takenlijst, organiseer je werkplek, doe weg wat weg kan, voeg taken samen, delegeer, maak een routine voor post, mail en telefoon. De tips zijn meestal dusdanig voor de hand liggend en idioot eenvoudig. Wat overigens vaak de beste zijn.

Waar het volgens mij vooral om gaat is dat je geregeld even uitzoomt. Jezelf bewust worden waar je mee bezig bent. Even rust nemen en van een afstandje kijken wat je aan het doen bent.

Ik ben al gestart met het in de praktijk brengen van timemanagement en merk voorzichtig wat progressie. De (ongestructureerde) aard van het beestje is nog onveranderd en dit maakt het soms lastig. Eén ding is zeker, de voetjes kunnen nog steeds niet op het bureau. Ik blijf in ieder geval proberen mijn tijd beter in te delen om meer tijd over te houden. ‘Moet ik dit nu doen?’ is daarbij mijn leidraad. Mocht het u lukken meer vrij indeelbare tijd te creëren; steek het in marketing. Want een mooie campagne of geslaagde actie geeft energie en dient weer als accelerator voor de rest van het bedrijf.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...